Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Makro

Solpanel under vindrutan?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har lite dåligt med plats för montering av solcellspanel på båten och bäst utrymme finns på rufftaket som i detta fall finns under vindrutan. Men kan detta påverka verkningsgraden negativt så att att laddningen blir mycket dålig?

Man ser rufftaket under den stora vindrutan på bilden och det finns plats för 2x50w eller en 100wIMG_20180612_153210_605887190475790800_thumb.jpg.48b9944c19c2c3714bb89a811918df06.jpg

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för vinkel mot solen där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 10W panel under vindrutan som förser en fläkt på toaletten med ström. Hur mycket mer det skulle bli om jag la den på däck vet jag inte men det funkar ungefär som jag förväntat mig.

Välj heller 2x50W än en stor, då klarar man partiell skuggning bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det beror ju på hur båten ligger för tillfället givetvis men med fören mot söder kl 12 på dagen så kanske taket där panelen skulle ligga lutar 10°? Så beroende på hur man ligger i hamn kan ju vinkeln mot solen bli ogynnsam, det är jag med på men om sen vindrutan reducerar ytterligare kanske det inte är någon idé att montera solpaneler där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog prova. Horisontellt liggande panel är ganska optimalt om inte vill hålla på rikta om hela tiden."Solföljare" som hela tiden följer solen ger ca 25% mer. Eftersom solpanelerna idag är så billiga så används solföljare mycket sällan.

Annars är en targabåge ett bra sätt att montera solpaneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

"Solföljare" som hela tiden följer solen ger ca 25% mer.

Jag håller med om det du skriver förutom ovanstående.

 

En solföljare ger 100 % mer laddning än en horisontell panel under sommartid i Sverige, men en 100 W panel plus en solföljare kostar ungefär lika mycket som tre stycken 100 W paneler. Har man ont om plats kan en solföljare vara vettigt och kanske blir miljöpåverkan mindre med solföljare än dubbelt så mycket solceller.

 

Jag tycker inte en glasskiva borde påverka effekten  mycket. Någon som har en regulator som visarr effekt kan kanske pröva.

 

En nackdel med placeringen bakom glas är att solcellers effekt minskar vid högre temperatur, men jag minns inte hur mycket.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

En solföljare ger 100 % mer laddning än en horisontell panel under sommartid i Sverige, 

 

Jag tycker inte en glasskiva borde påverka effekten  mycket. Någon som har en regulator som visarr effekt kan kanske pröva.

De anläggningar som säljs uppger 25% mer effekt vid solföljning, kolla tex de som säljs till villor mm. För stora anläggningar med hundratals paneler blir kostnaden för motorstyrningen inte så stor. Men sådan byggs inte i Sverige men däremot i Saudiarabien. 

Det skandinaviska diffusa ljuset ger tillräckligt med effekt.

 

En gissning är att glaset ger en förlust om runt 10%, jämför tex vit pressening, där är förlusten kanske 50%.

Mest förlust blir det när solen lyser rakt på men solpanelen ger mycket av sin effekt från det diffusa ljuset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fönster i ruffen som förmodligen alltid är fördragna. Du kan inte montera panelerna på utsidan där?

Jag sätter ibland min portabla solpanel innanför vindrutan och visst ger den något mindre effekt men den kan jag inte mäta. Där är dock risken större att man får en skuggning från rutramar som definitivt minskar effekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har diskuterat solföljare på forumet tidigare och både tester från SXK och levetantören Sunaimer visar att solföljare ger ungefär dubbelt så mycket energi som en plan panel under sommartid i Sverige

 

Nu är ju inte en solföljare aktuellt vad jag förstår, men det kan ju finnas andra som kan ha glädje av hälften så stor solcellsyta så därför är jag lite påstridig.

 

Vertikala paneler är sämre än horisontella.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du har rutan mot solen spelar det säkert liten roll, men när kapellet skuggar ökar förlusten drastiskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju sett likadana Draco som din (vilket du säkert också gjort) där man har tillfälliga eller mer permanenta solcellspaneler innanför vindrutan.

Men man kan misstänka ibland att det är båtägare som bara installerar saker utan att mäta vad det ger. Likväl som när man slåss om eluttagen på bryggorna utan att veta hur mycket kapacitet man har i sina ackumulatorer. Tron kan ju försätta berg.

 

Vad jag vill ha sagt med det är väl att köpa två paneler, montera dem tillfälligt och med amperemeter mäta under olika förhållanden, eller under samma förhållanden med olika vinkel, innanför eller utanför vindrutan etc.... 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

levetantören Sunaimer visar att solföljare ger ungefär dubbelt

Nja de säger att solföljaren "dubblar eneregimängden". På ett annat säger de "flerdubblar". Me inga tester, kanske inte så konstigt med en omsättning på 12tkr.

Riktiga och oberoende tester skulle vara intressant.

HelioMotion säger: "Höj din energiproduktion med upp till 50%"

HÄR är en som testar med två anläggningar, en fas och en rörlig. "Jag har också noterat att under augusti 2015 kunde veckoproduktionen öka med upp till 46% jämfört med en fast montering."

Årsmedelvärdet ligger dock på 33% bättre med rörlig jämfört fast.

Hade den fasta varit horisontell och om man tittat på tex juni-juli så hade värdet varit lägre

Så siffran 25% bättre med rörlig under sommaren är ganska rimlig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

med amperemeter mäta under olika förhållanden

Ska man få ett vettigt värde så man mäta energin med tex en Turnigy under en vecka. Har man 100W solpanel så ska man få ut ca 400Wh/dygn. Om batterierna nu tar mot det. En elektronisk konstlast är bättre än batterier men har man lite last på batterierna tex kyl mm så får man ändå ett ganska korrekt värde.

 

Turnigy.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-26 vid 17:15 skrev ChristerN:

Du har fönster i ruffen som förmodligen alltid är fördragna. Du kan inte montera panelerna på utsidan där?

Jag sätter ibland min portabla solpanel innanför vindrutan och visst ger den något mindre effekt men den kan jag inte mäta. Där är dock risken större att man får en skuggning från rutramar som definitivt minskar effekten.

Bra idé men rutan är böjd/ välvd så det kanske inte blir så estetiskt tilltalande men med två paneler kan det funka. Jag får klippa till några pappskivor och testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-26 vid 21:04 skrev Georg_Ohm:

Jag har ju sett likadana Draco som din (vilket du säkert också gjort) där man har tillfälliga eller mer permanenta solcellspaneler innanför vindrutan.

Men man kan misstänka ibland att det är båtägare som bara installerar saker utan att mäta vad det ger. Likväl som när man slåss om eluttagen på bryggorna utan att veta hur mycket kapacitet man har i sina ackumulatorer. Tron kan ju försätta berg.

 

Vad jag vill ha sagt med det är väl att köpa två paneler, montera dem tillfälligt och med amperemeter mäta under olika förhållanden, eller under samma förhållanden med olika vinkel, innanför eller utanför vindrutan etc.... 

 

 

Jag tänker att det nog får bli alternativa platser. Eftersom jag tänkte köpa flexibel panel kan jag ha en uppe på främre delen av kapellet när det är uppe och övrig tid får panelen/panelerna ligga under vindrutan. Sen kan man ju som du säger flytta runt och mäta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...