Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har jag återigen hittat ett intressant objekt, i en J17. Den verkar vara smidig och enkel, och har läst en del om den. Verkar som att den klarar av lite hårdare vindar också utan att man känner sig allt för orolig?

 

http://btold.lokus.se/Visa/Kalmar/Motor/Bat/Valvardad-segelbat-J17-_8411243/?SC=1&SC_T=4&SC_S=2&SC_L=8&AC=1&AH=1&AB=1&AO=1&AT=1&AM=1&AA=1&AJ=1&AS=1&AS_S=1&AS_P=2&AS_T=4&SF=1&SF_C=48&SF_P=48&SP=1&SP_I=3&SP_C=48

 

Ovan är länken i fråga. Utombordare på 4,5hk. Står i dagsläget på vagga i Västervik. Hur skulle man enklast frakta hem denna till Kalmar? (ca 15 mil enkel resa)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kpatrik:

Hur skulle man enklast frakta hem denna till Kalmar?

Segla?

Eller låna en båtvagn av någon med en liknande båt. Men det enklaste är nog sjövägen.

Försök få säljren att segla den hela eller del av vägen. Det brukar inte vara omöjligt och det är klart enklast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 75 nm sjövägen. Med 3.5 knop för motor blir det två tiotimmarsetapper. Säg två timmar matpaus i mitten, då blir det tolv timmar per dag. Det är ljust i 17-18 timmar så här års.

 

Beräkning för motor eftersom det är en enkel och pålitlig metod. Om du seglar kan det gå snabbare eller långsammare, beroende på väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tål verkligen en sådan motor att gå i 5-6 timmar under relativt hög belastning?

Om det vore jag, så skulle jag till att börja med inte köpa båten med mindre än att den är riggad och sjöklar.

Först då går det att bedöma om den är värd att köpa.

Om den är OK skulle jag söka upp någon som kan segla som vill hjälpa till att få hem den till dig.

Kolla med lokala segelklubbar eller här i forumet.

Då får du en snabbkurs i att segla din båt mot en förmodligen rimlig ersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle motorn inte tåla att användas, menar du? Lär inte krävas mer än ca 50-60 % av maxeffekten för att snitta 3.5 kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har räknat på FÖG inte FGV som man måste använda då båten inte har oändliga kraftresurser.

I ett råd till någon som ska börja sin båtkarriär ska man nog helst vara lite extra på den säkra sidan.

Kanske inte motvind och motsjö hela vägen men det skulle kunna bli så.

Då är dina marginaler i princip borta och motorn får jobba rejält.

Det kanske är en riktig arbetshäst till motor men de flesta småmotorer jag stött på är rätt klena grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu drar ni iväg från ämnet igen men jag köpte min båt i Västervik och seglade hem den till Oskarshamn på två trevliga, inte för långa dagar.
 

@ kpatrik  Du skrev att din budget är max 30.000 men de båtar du tittar på ligger under 10.000.
Har du ändrat dig? Annars ser jag på blocket ett antal fina båtar inom din budget, både en Maxi 77 och en Amigo 27 men även ett antal Maxi 68, Albin viggen, Marieholm S20 (som jag själv växte upp med). Du kanske skall titta på några av dom, bara titta, och fundera på varför de du tittat på är så billiga? Tänk även på att vare sig du inte gillar att ha egen båt eller om du fastnar och vill byta upp dig så är det en fördel om den är lättsåld eller åtminstone säljbar. Köper du en 5000kr båt och lägger 20.000 på reparationer och utrustning så får du inte tillbaka dom pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera andra skriver - de flesta båtar nämnda i tråden kommer att funka bra. Som t ex LuminaL skriver är det lättare att bli duktig på att segla i en båt med bra känslighet, dvs en båt som talar om när man gör rätt. Det finns både långkölade och fenkölade, masthead. och partialriggade som fixar det.

Min favorit på din lista är nog IF, kanske mest för att jag haft en som jag var väldigt nöjd med. Man kan tycka att den opraktisk, obeväm och tung men den seglar så skönt och är så harmonisk i linjerna. Om man angrips av kappseglingsdjävulen så är den utmärkt även till det. Det viktigaste är dock att den är otroligt snäll men ändå tydlig, känns direkt när man gör fel. 

 

Ett modernare alternativ är Express. Roligare att segla, mer fart, en mycket bättre bobåt. Går att hitta löjligt billiga båtar som kanske är lite halvrisiga men ändå väldigt mycket båt för pengarna. Kolla dock om "standardförstärkningarna" med kölbalkar och mastfot är gjort. Inte så svårt för den normalhändige men det gäller ju att veta om det. 

 

Ett mycket bra läge att köpa båt. Marknaden kryllar av lite mindre båtar, ofta riktigt fina, till löjligt låga priser. Fina Maxi 77, Shipman 28 och dussintals andra modeler som är utmärkta segelbåtar och funkade utmärkt som familjebåtar på 70- och 80-talen säljs för skamligt låga priser.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...