Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev MarkusF:

Om man vill uppgradera den.

 

Men det är alltid intressant att höra hur andra ser på segling. :) 

Fast det är ju som att försöka lära sig köra en bil med glapp framvagn och fel hjulinställning och slitna däck, och en motor som går på tre cylindrar. 

 

Man ska ju inte tävla, liksom... och är nybörjare... så, det duget ju fint. 

Eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det är ju som att försöka lära sig köra en bil med glapp framvagn och fel hjulinställning och slitna däck, och en motor som går på tre cylindrar. 

 

Nej, det är inte alls samma sak.

 

T.ex. en gammal IF med säg dåliga segel är ändå lättare att lära sig segla med, och ger mer tillbaka i seglingskänsla, än en båt med sämre segelegenskaper.

Sen är det så klart inte oväsentligt hur seglen och botten ser ut, men min poäng är att man inte måste satsa väldigt mycket pengar för att kunna segla. (Fast 20 000 är också ganska mycket pengar för ett fritidsintresse. Många har inte råd...!)

Redigerad av MarkusF
Förtydligande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev MarkusF:

Nej, det är inte alls samma sak.

 

T.ex. en gammal IF med säg dåliga segel är ändå lättare att lära sig segla med, och ger mer tillbaka i seglingskänsla, än en båt med sämre segelegenskaper.

Sen är det så klart inte oväsentligt hur seglen och botten ser ut, men min poäng är att man inte måste satsa väldigt mycket pengar för att kunna segla. (Fast 20 000 är också ganska mycket pengar för ett fritidsintresse. Många har inte råd...!)

Jag skrev aldrig att det var fel att köpa t ex en IF för 15 000-30 000, bara att man får mer för varje krona om man köper en i uppdaterat skick för kanske 60 000 givet vad det kostar att rusta en dålig båt. TS köper ju vilken båt han vill, men det är nog bra att kolla även i en högre prisklass än man tänkt för att få en egen uppfattning. Sen är en rustad IF förmodligen lättare att senare sälja då det finns många aktiva tävlande. En i dåligt skick kan man få väldigt svårt att bli av med då det inte lönar sig att rusta den.  Med detta drar jag mig ur diskussionen. Hoppas TS fått svar på sin fråga så att han kan gå vidare med köp. 😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ovetenskapliga undersökning i vår hamn visar att de båtar som är ute mest är Vegor. Alla vet ju att dessa är fula, tråkiga och dåliga seglare. Ändå använder folk dem.

Skillnaden mellan en bra och dålig seglare är ganska liten och ofta inget man märker så mycket av som nybörjare. Även dåliga seglare kommer fram, möjligen några minuter senare.

En långkölad båt är lite svårare att backa med men de flesta normalintelligenta personer lär sig detta ganska bra. Långkölade är tåligare att gå på grund med. Inget argument tycker jag, man ska inte gå på grund. Däremot kan man fundera på hur bra en fenköl sitter när den börjar bli gammal.

Partialrigg är enklare på kryss, visst. Hur jobbigt det blir beror ju på hur ofta man slår. Orkar man inte med en masthead kanske man borde börja träna?

Oljiga inredningar pga inombordare? Har aldrig sett. En inombordare, diesel är alltid ett bättre val. Mycket bättre driftsäkerhet och bättre råstyrka. Snurror är till för de som inte har råd med en diesel. Skulle motorn bli för dyr att reparea så kan man alltid hänga på en snurra.

Det finns så många andra faktorer som är viktiga. Praktisk sittbrunn, däck som känns bra att röra sig på. Kök, ståhöjd och avskild toalett tex. Lyssna på kvinnorna, de brukar ha vettigare krav och trivs inte de så blir det mycket ensamsegling (kan vara en fördel det också).

Min gamla, numera upplagda båt, är en Bianca 27 (väldigt lik Amigo 27), Trygg båt med ståhöjd och mycket bra komfort. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utombordare har många fördelar över inombordare som inte alls alltid är bättre. Det beror på vilka egenskaper man värderar.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MarkusF:

Nej, det är inte alls samma sak.

 

T.ex. en gammal IF med säg dåliga segel är ändå lättare att lära sig segla med, och ger mer tillbaka i seglingskänsla, än en båt med sämre segelegenskaper.

Sen är det så klart inte oväsentligt hur seglen och botten ser ut, men min poäng är att man inte måste satsa väldigt mycket pengar för att kunna segla. (Fast 20 000 är också ganska mycket pengar för ett fritidsintresse. Många har inte råd...!)

Såklart många inte har råd med båt. Men tänker man att det inte bara är ett fritidsintresse utan en semesterbostad känns det billigare. 

 

Och jo - jag har seglat båtar med urblåsta segel och skit-botten. Även båtar med bra botten och okej segel. Både bra och mindre bra båttyper. Man tappar känslan för hur båten beter sig utan okej grejer; oavsett båttyp. Svårt att lära sig då hur man skall göra är min poäng. 

 

Så - satsa på en båt i okej skick; dvs okej segel, okej botten osv. IF eller annan båt. 

Behöver inte vara värsta-värsta, men att lära sig behöver man grejer som funkar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är nog inte så känsliga. Det du upplever som enorm skillnad kan en annan person knappt upptäcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att TS nu förstår att det finns lika många åsikter som seglare och att inte ta för hårt på en enskild åsikt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag såg en Misil II på Blocket nu när jag letade efter annat.

Har bara telefonen o kan nog inte fixa en länk

 Men sök i Östergötland. 

Verkade välutrustad.

Jag kan inget om sådana eller faktiskt inte om andra segelbåtar heller, så tipset kanske är odugligt. 

 

Edit: https://www.blocket.se/ostergotland/MISIL_II__nr_546__Hallberg_Rassy__O_Enderlein_80095946.htm?ca=14&w=1

Redigerad av Gundj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Alla är nog inte så känsliga. Det du upplever som enorm skillnad kan en annan person knappt upptäcka.

Fast ärligt - du har seglat med trasig fock utan lattor och ojämn, beväxt botten. Ingen märker skillnad då, vilket just är min poäng. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast ärligt - du har seglat med trasig fock utan lattor och ojämn, beväxt botten. Ingen märker skillnad då, vilket just är min poäng. 


Nä, det var inte så jag menade. Skillnaden mellan en välvårdad båt med slät botten, fräscha segel och bra rigg och en båt med botten som ett månlandskap, segel som skurtrasor och vant som svajar i vinden känner troligtvis du väldigt stor skillnad på, medan en ovan seglare, eller en van som är okänslig, inte skulle märka mer än marginellt.

Jag har tagit upp det förut, men nämner det igen. Min bekantskapskrets består nästan helt av cyklister (nuvarande eller före detta) och inom den gruppen finns det folk som (påstår) att de känner skillnad på små skillnader i ramgeometri, styrbredd, däcktryck, ekerspänning, osv, osv, medan jag knappt känner skillnad mellan en MTB och en räser när jag väl cyklar på dem. I alla fall inte efter några minuter. Min poäng är att bara för att DU tycker att skillnaden är stor, så behöver inte andra tycka det. Det är en subjektiv värdering, inte en objektiv.

Jag har aldrig seglat på en riktig räsersegelbåt, och kommer sannolikt heller aldrig att göra det, men att du kappseglar, Peter_K, formar nog mycket av din upplevelse av en båt. Antingen genom mångårig träning eller medfödd förmåga kan du känna små skillnader.

Jag är en högst medioker seglare, som i knappt i de mest optimala förhållanden kan få upp båten över fem knop, och skulle knappast märka nån särskilt skillnad oavsett skick på båt. Vår förra båt, en Seacat med segel som troligtvis var från tidigt 70-tal, känns ungefär likadan som den nuvarande Dominanten, i alla fall när det gäller seglen. Den hade kasst roder, så den var svårstyrd, men i övrigt ingen större skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om vi fortsätter med dina cyklar; ingen skulle väl säga att det är OK att lära sig cykla på en cykel med snett styre, skeva trampor, punka på framhjulet osv? Åter igen; vi snackar inte att det skall vara racing-värsting-grejer, bara att allt skall vara helt och fungera (dvs inte utblåsta segel, dålig botten osv), och då känner man skillnad. Kanske inte jättemycket, jag har en kompis som är extremt känslig, vilket jag inte är, men har man grejer som funkar lär man sig hur båten känns när den går bra, men är inte segel, rigg, botten och de andra basgrejerna hela och rena så blir det precis som du beskriver, raol. 

 

Iofs kan du vara unik även här, som i så många andra frågor, så vi kanske kan säga alla andra

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att du likställer lite skrovlig botten och dåliga segel med en cykel som är funktionellt nära skrot. Det vet du lika bra som jag att det är en ohederlig jämförelse. Snarare är det en cykel med lite lågt tryck i däcken, lite slitna bromsbelägg och en dåligt oljad kedja. Du når inte toppfart med den, men du tar dig fram utan större problem, om än med en del gnissel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev raol:

Grejen är att du likställer lite skrovlig botten och dåliga segel med en cykel som är funktionellt nära skrot. Det vet du lika bra som jag att det är en ohederlig jämförelse. Snarare är det en cykel med lite lågt tryck i däcken, lite slitna bromsbelägg och en dåligt oljad kedja. Du når inte toppfart med den, men du tar dig fram utan större problem, om än med en del gnissel.

Om seglen är urblåsta och botten bevuxen och ojämn osv som jag beskrev är det lika en skrotcykel, ja. Och det går att fixa båda, men det kostar, och det är oftast billigast att köpa helt och komplett. 

 

Det du beskriver på cykeln motsvarar skillnaden mot perfekt trimmad rigg, spegelblank botten och perfekt skurna segel för just den inställningen på riggen (dvs race-grejer) mot bara vanligt hela och rena grejer - och där är det inte många som skulle känna skillnaden. Inte jag i alla fall. 

Vilket jag inte heller påstått. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BSven:

Jag hoppas att TS nu förstår att det finns lika många åsikter som seglare och att inte ta för hårt på en enskild åsikt!

Sant. Gå på magkänslan, känns båten trivsam så är det värt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS har nog gått och poppat popcorn i sin nya segelbåt och är glad att det inte var en cykel han skulle ha.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Om seglen är urblåsta och botten bevuxen och ojämn osv som jag beskrev är det lika en skrotcykel, ja. Och det går att fixa båda, men det kostar, och det är oftast billigast att köpa helt och komplett.


Så trots att vår gamla Seacat stämde in fint på den beskrivningen, så gick den ändå att segla med utan några större bekymmer (med undantag för det extremt feldesignade rodret, som inte hade med båtens skick att göra). Båten kanske närmast stod still jämfört med om du hade ångat förbi som en oljad blixt i din superbåt, men den skrotcykel du beskriver skulle inte gå att ens rulla på - man står helt stilla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:


Så trots att vår gamla Seacat stämde in fint på den beskrivningen, så gick den ändå att segla med utan några större bekymmer (med undantag för det extremt feldesignade rodret, som inte hade med båtens skick att göra). Båten kanske närmast stod still jämfört med om du hade ångat förbi som en oljad blixt i din superbåt, men den skrotcykel du beskriver skulle inte gå att ens rulla på - man står helt stilla!

 

Snälle raol - jag har ingen superbåt, har aldrig påstått det. 

Läs vad jag skriver istället för att försöka tolka in saker jag aldrig påstått. 

 

Att båten du hade ”går att segla med” är precis samma som att cykeln jag beskrev ”går att cykla på”. 

Tro mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Snälle raol - jag har ingen superbåt, har aldrig påstått det. 

Läs vad jag skriver istället för att försöka tolka in saker jag aldrig påstått. 

 

Att båten du hade ”går att segla med” är precis samma som att cykeln jag beskrev ”går att cykla på”. 

Tro mig. 


Nej, det är verkligen inte samma sak. Cykeln du beskriver skulle kanske gå att framföra i 2-3 km/h. Jämfört med 30-35 km/h för en välfungerande cykel. Vår Seacat kunde väl snitta runt tre knop på en rundbana, medan en snabb båt i samma storleksklass knappast skulle kunna snitta 30+ knop. Förstår du vad jag menar nu då? Visst finns det en skillnad, men den är i praktiken mycket liten om man inte kappseglar eller har väldigt bråttom. Och för en nybörjare är det ointressant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev raol:


Nej, det är verkligen inte samma sak. Cykeln du beskriver skulle kanske gå att framföra i 2-3 km/h. Jämfört med 30-35 km/h för en välfungerande cykel. Vår Seacat kunde väl snitta runt tre knop på en rundbana, medan en snabb båt i samma storleksklass knappast skulle kunna snitta 30+ knop. Förstår du vad jag menar nu då? Visst finns det en skillnad, men den är i praktiken mycket liten om man inte kappseglar eller har väldigt bråttom. Och för en nybörjare är det ointressant.

 

Nähä - då är det väl inte samma sak, raol. 

För du vet - du har seglat två båtar som var i kraftigt bedagat skick, två båtar som är som jag beskriver, och utifrån det vet du hur det är jämfört med en båt i fint skick 👍

Gott så; då kan du tro det. 

Hoppas att andra - mindre tjurskalliga - lyssnar. 

Jag har nämligen gjort den besvärliga (och dyra) resan att fixa botten, bytt till folding, köpt segel, flyttat om skotpunkter osv osv för att det var kul, och själv upplevt skillnaden. 

 

F ö handlar det jag beskriver om inte om maxhastighet. Och en cykel som jag beskriver kan visst komma upp i de hastigheterna; bara nerförsbacken är tillräckligt brant. 

 

Raol; ett sista personligt råd. 

Ibland kan det vara förståndigt att lyssna på de med större erfarenhet än en själv, kanske ställa frågor osv.

Prova det; det är bra.

Jag gör det ofta. 

Man lär sig jävligt mycket väldigt snabbt 👍

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fd segelmakare Royal Sails det finns mycket konstiga åsikter som jag skulle kommentera som segelmakare enligt hur ni använder båten så är det väldigt dumt att förespråkar laminat segel

dom är inte bra för amatörer det är skillnaden om ni skall segla SM eller VM

det fins dukar som skulle passa bättre Bainbidge Ocean 455  ocean Premium Plus 653

mm mm om MAn säger 230 gr gå på till ca 280 gr så töjer den mindre än laminatsegel 

vi seglade scampi 30 och van SM många år med dacronduk  sen syde vi upp kolfiber DIAx 2-50TT

vi van SM med dom också  skall du vara nogra så kan du inte segla med dukar som är Syda för västkusten det är skilnad på Mälaren öster sjön Vänen mm

jag har fått sy nya segel som bara är ett år gamla för kunden har trimmat dom fel

det händer inte med Dacronsegel det är mycket längre livstid på dom

men det är ju kul att ha laminatsegel det är ju status även om man inte kan segla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan också konstatera att seglare söker olika saker, vilket kan påverka båtvalet. För mig är segling främst en naturupplevelse. Miljöer, väder, vyer, stämningar och andra faktorer som ligger helt utanför båten. För mig är det inte särskilt viktigt att botten är slät eller att seglen är nya, som ni säkert förstår. Upplevelserna kommer ändå. 

 

Ungefär som att cykla till affärn och köpa glass. Fåglarna kvittrar oavsett skicket på cykeln. Glassen smakar lika gott. 

 

Det är nog bra att fundera ut vad man är för slags person. Hur vill du ha din cykel? Är du petig och noggrann med den tar du nog med dig den delen av personligheten in i båtlivet 😀

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hurley 18!

Fantastisk båt med litet pentry och 3 kojplatser. 

Har en 4hk Yamaha på min som är helt perfekt för båten. På halvgas går jag 4-5 knop.

 

Väldigt trygg i sjön och seglar bra!

Inte dyra på blocket. 

På Hurley Owners Association UK kan du läsa mer om själva båten.

 

Är inne på min andra säsong nu och är jättenöjd!

/svmidna

Redigerad av svmidna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla, 

 

tack för alla goda tips, både kring segelbåtar men också cyklar 🙂 jag har inte köpt någonting än, men fick ett förslag idag som jag funderar på. 

 

Båten i fråga: en Danboat 23. Denna har 2 st försegel, ett i bättre skick och ett i sämre. Även ett storsegel ingår som är i OK skick men inte nytt. 

 

Den har stått på land i år, och måste bottenmålas. Behöver även byta ut lite linor m.m.

 

Båten har en vire inombordare som enligt ägaren är servad och snurrar fint. 

 

I länken nedan har jag tagit bilder på hur den ser ut, kan någon vänlig skäl kika på dessa och säga till mig om det är värt att köpa denna? 

 

https://www.dropbox.com/sh/0ds3ohwcld7c7t7/AABC-ma-fC63divTHBNpWubua?dl=0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båten kräver en hel del åtgärder innan jag skulle vilja ut med den. Har du tid och pengar att renovera den så kan du ta emot den mot viss ersättning! Räkna inte med att du ska kunna få betalt för båten när du säljer. Okänd typ och förmodligen för mycket att göra. 

Kölen ser ut att ha grova sprickor. 

Rodret ser konstigt och ovanligt ut. Förmodligen lite underdimensionerat men kan funka. 

Propeller saknas (har du säkert sett själv). 

Flertalet beslag har förmodligen lossnat från infästningen vilket sprickorna i gelcoaten tyder på. 

Jag kan hålla på länge men jag tror du har fattat vad min åsikt är. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kpatrik, alltid svårt att ge råd utifrån bilder, och de var väl inte genomgående så informativa. En gammal båt är det vilket tycks avspegla sig i skicket. Hur riggen är framgår inte alls, men stämmer den överens med de vi ser så är den troligen inte "så bra". Din fråga är ju om den är värd att köpa och jag säger spontant nej, den är inte värd pengar idag. Jag har en god vän som köpte en segelbåt för ett par år sedan, väldigt billigt (5000:-) och i liknande skick, men nyare. Det var en katastrof. Den "fina" motorn drog mer olja än diesel trots säljarens intygande om att den var välskött och servad. Förstaget gick av, mögel i ruffen på grund av bland annat läckande fönster och ja listan kan göras lång, men du förstår kontentan... Lägg några kronor på ett mer välskött projekt. Fortsätt titta på båtar och ta med någon som "opartisk" rådgivare som kan bromsa. Det borde alla ha med sig när jag tänker efter./C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kpatrik - Eftersom du frågar så antar jag att du övervägt att köpa båten.

Bortsett från skicket, lista för dig själv vad du gillar med den och vad du inte gillar/skulle vilja ha annorlunda? Då blir det lättare att hitta "rätt" båt.

Var sittbrunnen bekväm att sitta i eller kändes sargen obekväm? Var den lagom stor inuti? Kändes det bra med inombordsmotor eller känns det lite oroligt att meka med den? osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sundwind 26  och Confort 26 är två andra båtar du kan fundera på. De är inte
jättestora men fungerar bra för 2 personer.
Albin 78 har nämnts redan och två liknande båtar är Maxi Fenix och Dixie 27
Dessa  är dock utrustad med inombordare och de Fenixbåtar som finns på blocket är
dock väldigt högt prissatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

så kan du ta emot den mot viss ersättning

Det är nog en trevlig båt men den saknar värde eller troligen har den ett negativt värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...