Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Efter att ha testat på att segla ett par gånger är jag nu själv sugen på att köpa mig en segelbåt.

 

Har kikat in följande:

 

  • Maxi 77
  • Ohlson 22
  • Albin Viggen
  • Albin Vega
  • IF
  • Amigo 27
  • Storfidra

 

 

Båten ska kunna manövreras av 2 pers, mig själv och min sambo.

 

Andra krav:

 

  • Utombordare
  • Möjlighet till övernattning
  • Stabil och säker
  • Bra för nybörjare

 

Vi kommer mestadels segla mellan Kalmar - Öland, men även en del längre turer förhoppningsvis, dock endast inomskärs.

 

Båtarna jag listat ovan är vad jag läst är bra, men kom gärna med andra förslag också, samt fördelar/nackdelar med de jag listat ovan.

 

Bra om den inte är för dyr heller - det är mest för att känna av intresset. Kanske runt 30 000kr om det är möjligt att hitta en hyfsad båt för dom pengarna? Kan skruva och snickra själv så mindre renoveringar skall inte vara några problem.

 

/P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Känner några som har en Amigo 27:a och den har inombordare vilket är mycket bra om det går lite sjö. Varför vill du ha en utombordare?

Enda fördelen som jag ser är att den går lätt att ta hem för att serva och att den är lätt att byta.

Sen bara en massa nackdelar.

De är väldigt nöjda med sin iaf. och brukar mest vara ute två pers men har flera gånger varit fyra.

 

Kommentarer om de olika båtarna kan nog andra ge mer men Viggen är ganska liten och jag tror man ganska snabbt känner att man vill byta upp sig (vilket de flesta vill ändå).

IF är ju en klassisk båt med fina linjer men man sitter ganska nära vattenytan. Bra känsla men lite större risk för översköljande vatten. Lite trång om man är fler än två.

Maxi77 är väl lite tvärtom, inte så fina linjer men praktisk.

 

Det finns ju inte en enda båt som är bäst på allt (tyvärr).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat Aphrodite 25 och Albin 78 (Cirrus). Båda väldigt trevliga. Men de har inombordare vilket jag också föredrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla de båtar du listar fyller era krav men är ändå ganska olika.  Om ni går längs bryggorna och ser en intressant båt som är befolkad så be att få komma ombord och titta. Alla småbåtsägare blir glada om någon visar intresse för deras båt! Svårigheten är snarare att avsluta och gå vidare på ett artigt sätt från den entusiastiska båtägaren. Sedan finns det sidor som samlar småbåtar att hyra veckovis. Man kanske kan hyra dygnsvis också om man frågar? Hyr en och provsegla så kommer ni på vad ni prioriterar, boendekomfort, seglingskomfort eller segelegenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skannde blocket för båtar med pris 20 000- 30 000

Flera H-båtar till salu, seglar bättre än det mesta i storleken  men mindre komfort

 

Jag hittatde en Xpress för 30000 vilket verkar vara mycket båt för pengarna men ett "projekt"

 

en Svea-GT för 20000 verkar för bra för att vara sannt,.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Välkommen till MG!

Känner några som har en Amigo 27:a och den har inombordare vilket är mycket bra om det går lite sjö. Varför vill du ha en utombordare?

Enda fördelen som jag ser är att den går lätt att ta hem för att serva och att den är lätt att byta.

Sen bara en massa nackdelar.

De är väldigt nöjda med sin iaf. och brukar mest vara ute två pers men har flera gånger varit fyra.

 

Kommentarer om de olika båtarna kan nog andra ge mer men Viggen är ganska liten och jag tror man ganska snabbt känner att man vill byta upp sig (vilket de flesta vill ändå).

IF är ju en klassisk båt med fina linjer men man sitter ganska nära vattenytan. Bra känsla men lite större risk för översköljande vatten. Lite trång om man är fler än två.

Maxi77 är väl lite tvärtom, inte så fina linjer men praktisk.

 

Det finns ju inte en enda båt som är bäst på allt (tyvärr).

 

 

Hej och tack! 

 

Okej, ja, jag har nog blivit lite "rubbad" av att ha läst div. historier här på forumet. Tycker att man hör många som klagar på att inombordare är dyrt och krångligt, dessutom svårskruvat.

 

Just det med att plocka bort den lätt är en stor fördel för min del. Jag kommer förvara båten hemma i garaget under vintern, men måste bort med motorn då det inte är överdrivet varmt (motorn får stå uppvärmt istället), och då jag inte har någon kran hemma så känns det krångligt att plocka upp inombordaren.

 

Är dock öppen för inombordare också om det dyker upp något intressant!

 

Tack för tipset kring Viggen, IF och Maxi77. Håller med om att Viggen verkar lite mindre, samtidigt kostar den i princip ingenting. Hittade denna på blocket tex: https://www.blocket.se/Kalmar/Albin_Viggin_80005266.htm

 

Kan det vara något?

 

 

13 timmar sedan skrev rejas:

Jag har seglat Aphrodite 25 och Albin 78 (Cirrus). Båda väldigt trevliga. Men de har inombordare vilket jag också föredrar.

 

Ska ta och kika in dom lite mer, och bör nog kanske kika mer på inombordare. Tack så mycket!

 

12 timmar sedan skrev BSven:

Alla de båtar du listar fyller era krav men är ändå ganska olika.  Om ni går längs bryggorna och ser en intressant båt som är befolkad så be att få komma ombord och titta. Alla småbåtsägare blir glada om någon visar intresse för deras båt! Svårigheten är snarare att avsluta och gå vidare på ett artigt sätt från den entusiastiska båtägaren. Sedan finns det sidor som samlar småbåtar att hyra veckovis. Man kanske kan hyra dygnsvis också om man frågar? Hyr en och provsegla så kommer ni på vad ni prioriterar, boendekomfort, seglingskomfort eller segelegenskaper.

 

Hej!

 

Tack så mycket för svaret och bra tips om att gå längs bryggorna.  Som du säger så är ju dom flesta småbåtsägare snälla och hjälpsamma verkar det som. :) 

 

11 timmar sedan skrev delta160:

Jag skannde blocket för båtar med pris 20 000- 30 000

Flera H-båtar till salu, seglar bättre än det mesta i storleken  men mindre komfort

 

Jag hittatde en Xpress för 30000 vilket verkar vara mycket båt för pengarna men ett "projekt"

 

en Svea-GT för 20000 verkar för bra för att vara sannt,.. 

 

 

Tack! Ska kika in Express. Alltid fördel om det är nära Kalmar! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite diskyssion om fördelar och nackdelar med utombordare och inombordare. Väg fördelar mot nackdelar för båda och fundera på vilka som är viktigast för dig.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare har så många fördelar både driftmässigt, ekonomiskt och säkerhetsmässigt så valet för mig är enkelt, en lagom liten dieselmotor att ta till när det behövs.

Den ger enkel strömförsörjning, man blir inte galen av ljudet om man behöver gå en bit för motor, mindre risker med diesel än bensin osv.

Man plockar aldrig ur en inombordare om det inte är ett större fel på den, så vinterförvaringen är enklare faktiskt, endast en genomsköljning med glykolvatten behövs.

Sedan bör man ju ägna liten stund åt att hålla rent och snyggt kring motorn, men det är ju nöje och inte arbete.

 

Sådär, nu är för och emot-diskussionen igång 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog välja vilken båt du vill av dessa och det blir bra. Det viktiga är ju att komma ut och segla och skillnaderna är inte så stora. 

Den bästa seglaren av dem skulle jag säga är IF, utifrån att jag har seglat folkbåt och jämför med den..  Den har dessutom partialrigg, dvs. lite mindre försegel, vilket jag gillar. Storseglet blir då "motorn" som man använder i manövrar för att få kraft. Smidigt när man får kläm på det! Amigon har också partialrigg. Jag har en Amigo 27 nu, men tycker att förseglet ändå är ganska stort när jag ska kryssa och behöver skota ofta. (Vet inte om IF har ett förhållandevis mindre försegel men jag vet att folkbåten har det) Annars är Amigon en trevlig båt.

Övriga båtar har väl masthead-rigg. En stor genua som går ända upp. Tung vid kryss och innebär att det är förseglet som är "motorn". Har inte seglat det så mycket, tycker det verkar tungt med skotningen, men det är säkert en vanesak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motorval så är ju inombordare väldigt praktiskt och säkert. Så länge den fungerar! 

En utombordare gör att det blir mer rent i båten. Man slipper diesellukt och annat slabb. Dessutom har i alla fall jag använt den mer in och ut i hamnar. Det innebar att jag seglade mer. Med en inombordare är det lätt att hitta skäl till att köra en stund. Bra för batterierna...ingen idé att dra upp seglen för den lilla turen... etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rj85 skulle kunna platsa in i skaran av båtar för utombordare. En trevlig båt jag seglat ett par gånger. kappseglat mot den i en h-båt som också är ett bra alternativ, och beroende på vind drog vi ganska jämnt. tar man bort durken och står på kölen har man ståhöjd i rj85an. 

 

Skulle inombordare vara ett alternativ är shipman 28 ett prisvärt alternativ. Finns mycket att läsa här om den. Jag ägde den i 3 säsonger och var helnöjd, tycker planlösningen är smart och hon seglar fint. Tjejen ville däremot ha lite mer plats och en toalett avskild från förpiken så nu har vi bytt upp oss.

 

har ägt en vega tidigare men den är förjävla tråkig att segla, i synnerhet på kryss, mycket obekväm sittbrunn. Tror viggen är likvärdig men mindre. Däremot är den oerhört rymlig för storleken och har ju trots allt seglat jorden runt minst 1 gång.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en maxi 77, min första båt. Jag resonerade som så att det roligaste är att ha gäster ombord, även om det inte händer så ofta. Då är det bra med en rymlig båt med stor sittbrunn, så även gäster som inte vill blå saltstänkta kommer tillbaka. Därför valde jag inte IF, t ex. Hade jag valt idag hade jag nog lagt på lite på priset för en 2-3 fot större båt, ev lite elegantare. Du kommer lägga 12 papp på förvaring och att få upp och i båten varje år, samt 5-7 tusen på investeringar, även om du inte avser göra det. Jag sparade kvitton i början och efter att ha lagt 10 papp på grejer till båten var det dyraste jag köpt ett ankare för 700. Nu har det lugnat ner sig betydligt dock, lägger nog bara 2000  årligen på smågrejer utöver ”medvetna” köp. Men det jag menar är att du ska inte låta 10 papp mer i inköp styra ditt val. Prisvärdheten ökar nog med priset, som marknaden ser ut.

 

En sak man sällan hör om inombordare/utombordare är renligheten. När jag varit i en fyrtio år gammal båt med inombordare så har det varit betydligt mer oljiga handavtryck genom åren och en del lukt. Min båt som har utombordare luktar ingenting och golvet är lika rent och fint som taket, om man säger så.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev AndW:

 

En sak man sällan hör om inombordare/utombordare är renligheten. När jag varit i en fyrtio år gammal båt med inombordare så har det varit betydligt mer oljiga handavtryck genom åren och en del lukt. Min båt som har utombordare luktar ingenting och golvet är lika rent och fint som taket, om man säger så.

 

En mycket bra poäng! Skulle jag hålla mig i storleken <30 fot tycker jag att en utombordare är att föredra i 9 fall av 10 där den sista skulle vara någon som bytt till el inombordare. Gamla motorer har en tendens att behöva en del underhåll, även om det går att komma undan billigt genom att utföra arbetet själv så tar det tid, det är grisigt och du upptäcker alltid något nytt som också behöver ses över. En utombordare är bara att kasta på skroten och köpa en bättre begagnad på blocket om den skulle krångla. Dom gamla inombordarna är ofta dimensionerade för att gå in och ut ur hamn och när dom används för de ändamålen håller förvisso båda motorerna länge, men av erfarenhet finns det 1000 skäl till att starta upp motorn när vinden blåser fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Hade jag valt idag hade jag nog lagt på lite på priset för en 2-3 fot större båt, ev lite elegantare.

 

Tror det var på detta forum någonstans jag läste om 3-fotssjukan. Vi är väldigt många som vill ha en båt ungefär 3 fot större än vi har. :-)-

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära mig att i Kalmar Sund är det kryss och medström, eller medvind och motström. 

Hursom - Havsfidran tål visserligen att köra upp på land med, men seglar som ett betongblock. 

 

Kolla också Johnsson-båtarna; 23:an borde kosta inom budget. 

Misil 2 uppfyller alla era krav. 

Birdie 24 är inte heller dum. 

Hydra seglar fint. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svaren, ni är ju underbara alltså!

 

Förstår att inombordare kanske är att föredra, men då bör man rimligtvis fråga efter protokoll för service osv? Så att man inte köper grisen i säcken :-)

 

Ska åka och kolla på en Albin Viggen -76 (https://www.blocket.se/Kalmar/Albin_Viggin_80005266.htm)

 

Killen som äger båten i fråga har ingen större erfarenhet

 

Vilka relevanta frågor kan jag ställa?

 

Känns som en bra första-båt att börja med med tanke på priset? Jag har ju inte seglat så mycket och osäker på om det är något jag vill fortsätta med längre fram, därför känns det bra med en mindre och billigare båt.

 

Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta efter sprickor i plasten, fläckar från vatten/mögel, ruttet trä etc. Ta många bilder så kan du lägga upp dom här och fråga "vad är det här"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker båten ser fin ut. Det jag hade kollat är ålder på dynor, segel, kapell även skick. Åldern ger en bra uppfattning. övriga defekter och skador som ägaren känner till (finns alltid något)

 

Ett segel brukar väl kosta ca 8-10.000 styck. och dynor ca 10.000 och en sprayhood 4-5.000. Att laga plastskador kostar nästan uteslutande svett och svordomar. 

 

Jag har bara seglat storasyster vega och om egenskaperna är liknande skulle jag inte rekommendera den båttypen utan siktat på några av de mer populära kappseglingsbåtarna h-båt, express eller if. De tenderar att ha nya segel och oanvända dynor till ruffen. De är förmodligen aningen mindre svårsålda än övriga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kommer kontrollera segel och annat, och även ta bilder! Återkommer.

 

Har hittat denna också:

 

http://batnet.se/batmarknad/sok/annons.php?annonsid=97558&amp;kid=3&amp;tid=

 

Tur 80, aldrig sett innan, någon som har erfarenhet?

 

Enligt ägare finns bara försegel på rulle samt storsegel. Det räcker väl knappast?

 

Tack!

Redigerad av kpatrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur 80 är väl närmast en Vega med hemgjord inredning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kpatrik:

Jag kommer kontrollera segel och annat, och även ta bilder! Återkommer.

 

Har hittat denna också:

 

http://batnet.se/batmarknad/sok/annons.php?annonsid=97558&amp;kid=3&amp;tid=

 

Tur 80, aldrig sett innan, någon som har erfarenhet?

 

Enligt ägare finns bara försegel på rulle samt storsegel. Det räcker väl knappast?

 

Tack!

Ingen erfarenhet av just Tur 80 men..

Den är ju en halvmeter längre än Viggen och det gör stor skillnad i boutrymmet. Båten är långkölad så den är rätt tålig mot bottenkänningar. Stor och rullfock kommer att räcka för dig. Vid hårdare vindar så seglar du med focken delvis inrullad. Focken kommer att stå rätt illa och farten blir inte så hög men lutningen kommer att minska.

 

Viggen ser ju väldigt välskött ut på fotona.

 

Båda båtarna har ju hanterbara priser. Om du lessnar totalt på segling så är det ju inga stora pengar du riskerar att förlora även om du "slumpar bort" båten för 2/3 av vad du betalat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Ingen erfarenhet av just Tur 80 men..

Den är ju en halvmeter längre än Viggen och det gör stor skillnad i boutrymmet. Båten är långkölad så den är rätt tålig mot bottenkänningar. Stor och rullfock kommer att räcka för dig. Vid hårdare vindar så seglar du med focken delvis inrullad. Focken kommer att stå rätt illa och farten blir inte så hög men lutningen kommer att minska.

 

Viggen ser ju väldigt välskött ut på fotona.

 

Båda båtarna har ju hanterbara priser. Om du lessnar totalt på segling så är det ju inga stora pengar du riskerar att förlora även om du "slumpar bort" båten för 2/3 av vad du betalat.

 

Tack för svaret, och skönt att stor+rullfock räcker. Då kan man köpa på sig mer efter hand. Som du säger ser viggen välskött ut. Jag kommer förmodligen att kika på båda två, ta lite bilder m.m och återkomma här.

 

Fördelen med Tur 80 är långkölad vilket gör att man kan gå grundare, samt mindre känslig för bottenkänningar som du nämner. Kanske är bra för en nybörjare? 🙂 

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikta på en båt som seglar hyfsat. En segelbåt som seglar "dåligt" är inte roligt att börja med. 

 

Seglen bör vara i ganska bra skick. Med segel som är bukiga och slut så seglar båten mycket sämre. Rullbar Genua, Stor och en gennaker / spinnaker är bra segel att börja med. Då kan du hanter dom vindar möter på.

 

Men det är naturligt vis bättre att skaffa båt och faktiskt komma ut än att inte köpa något alls.

 

Titta på SRS-talet på båtarna du är intresserad av, det ger en bra bild på hur dom står sig seglingsmässigt.

 

Ett SRS handikap över 0,80 (SRS frånr 2018) / 1,0 (SRS före 2018) ger inger "modern" racer men inte någon död seglare heller.

 

Av dom du listat så titta på maxi från 77 och 84, viggen och IF. Titta även på Shipman 28 och Compis (28) dom kan vara låga i pris.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av segling du är ute efter?

 

Nu vet jag inte hur stor skillnaden är mellan båtar i den här storleken men en fenkölad båt är mer responsiv och du måste segla aktivt, det positiva är att du får direkt respons när du gör rätt och fel. Det negativa är att du inte kan släppa rodret och hämta en bulle i ruffen.

 

en långkölad båt är motsatsen; segare, svänger långsammare, lugnare rörelser genom vågor.

 

Tur80s skrovform påminner mycket om vegan och den är katastrofal att backa med, mycket bättre blev det med häckroder men det finns flera cirklar i helvetet. Vegan är inte heller en rolig båt att kryssa med då kryssvinklarna är så dåliga. 

 

Tycker inte det finns några typiska nybörjarbåtar, ni får slå för och nackdelar mot varandra så ni får det just ni vill ha. Misil 2 som någon nämnde ovanför kan vara en bra kompromiss med lång fenköl, utombordare, goda seglingsegenskaper... för att nämna att det är en HR :) 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misil II är en bra båt! En bra seglare, lätt att hantera utombordaren på akterspegeln från sittbrunnen, bra kvalitet. Det enda man inte får är ståhöjd i ruffen. Och så är det mast-headrigg. 

Jag hade gärna bytt till en sån, men på en familj med fyra blir det lite för trångt för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min första segelbåt var en IF och precis som flera skriver har alla uppräknade båtarna både sina för och nackdelar. Fördelarna med IF är utan tvekan seglingsegenskaperna. Den seglar lugnt och fint och tål hur mycket vind som helst. Grundgående så man kommer in "överallt". Går bra i hög sjö även om det kan bli blött p g a låga fribord. En till stor fördel är ett mycket aktivt klassförbund och ett levande forum med Marek som en helt otrolig eldsjäl. Fortfarande lika aktivt efter många år ser det ut som när jag ibland tittar in där (www.ifboat.se). Hyfsat trygg även för nybörjaren att segla spinnaker. Till nackdelarna hör definitivt motorplaceringen som på de flesta är på akterspegeln. Vart skall man sitta när man svänger eller bromsar med motorn? Att balansera på akterdäck för att fälla upp eller ner motorn är inte heller nån höjdare. Genuan kan vara jobbig att skota i slagen men klassreglerna har ändrats och tillåter en större fock som jag hade satsat på.

Att köpa en kappseglingsutrustad med kontrollerna på rätt ställe och hyfsade segel och inte minst en slät botten för 60 000 är ett betydligt bättre köp en än rishög för 15 000 - 30 000. Detta kan jag inte nog poängtera.

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev segelbagaren:

 

Att köpa en kappseglingsutrustad med kontrollerna på rätt ställe och hyfsade segel och inte minst en slät botten för 60 000 är ett betydligt bättre köp en än rishög för 15 000 - 30 000. Detta kan jag inte nog poängtera.

 

Varför då? Utveckla gärna.

Om det är vanlig segling man vill lära sig, och inte är intresserad av kappsegling, är det tillräckligt bra seglingskänsla i en "risig" IF. Det är ju ändå knappt halva priset du nämner. Och ett plastskrov kan  inte bli så dåligt att det inverkar negativt på seglingen, och det andra kan man uppdatera efterhand om man känner för det. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev MarkusF:

 

Varför då? Utveckla gärna.

Om det är vanlig segling man vill lära sig, och inte är intresserad av kappsegling, är det tillräckligt bra seglingskänsla i en "risig" IF. Det är ju ändå knappt halva priset du nämner. Och ett plastskrov kan  inte bli så dåligt att det inverkar negativt på seglingen, och det andra kan man uppdatera efterhand om man känner för det. 

 

 

 

 

Jo, en botten som flagat flera gånger under åren och sedan övermålats år efter år är kass även helt oaktat vad båten är byggd i för material. Arbetet med att ta ner en sådan botten helt för att få den slät är ett hästjobb. Jag vet, för jag har gjort det på ett antal båtar genom åren. Skillnaden blir större än vad man tror om botten var väldigt ojämn innan.

Trimfunktioner som är lätta att använda (inte minst p g a rätt utväxling) gör att du provar dem och lär dig att trimma på ett helt annat sätt än om inget händer när du drar i snörena. Det blir mycket roligare att segla vilket gör att du inte lika lätt tröttnar. Var och en gör ju som den vill förstås. Detta var bara välmenande råd från min sida som svar på din fråga men om budgeten inte tillåter mer så har man ju inte mycket val förstås. Titta i varje fall på flera för skicket varierar rätt mycket. Kolla på www.ifboat.se och ställ samma fråga där så kommer du att få en massa bra svar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska uppgradera en 30kkr-båt till samma standard som en 60kkr-båt så kommer det kosta mycket jobb och bra mycket mer pengar än prisskilnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man vill uppgradera den.

 

Men det är alltid intressant att höra hur andra ser på segling. :) 

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...