Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ErkMa

Bomvev, någon?

Rekommendera Poster

Japp, tre ämnen på en gång... 😱 

 

Någon som har en vev till bom till övers? 

Tidigare ägaren tyckte tydligen inte om att ha en rullbom.

Så storseglet löper upp på travare, istället för på liklinan som det borde. 

 

Nu har jag iofs tagit bort travarna, så nu skulle jag verkligen behöva veven...

 

Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fyrkantsfäste på min rullbom. Samma som på "mellan" storleken på spärrskaft. 

 

Varför tog du bort travarna? Att rulla seglet är ingen vidare lösning... Eller är bomen ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglet är nytt, och sytt för rullbom.

Hur det blev sytt för det men ändå med öljetter för travare är en gåta som lär förbli höljd i dunkel.

 

Jo, jag vet hur veven ska se ut. Men återfinner ingen i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att reva seglet är som sagt inte en bra lösning eftersom seglets form inte blir bra samt att det i längden om man seglar mycket revat kring bommen troligen sträcker ut seglet så att det förlorar sin ursprungliga form eftersom det saknas förstärkningar som tar upp krafterna. Rullbom finns knappt på någon båt nuförtiden på grund av detta.

 

Mycket bättre med insydda revöglor med förstärkning i bom- och skothorn. Det går även mycket fortare att reva seglet samt att seglet inte skadas på samma sätt som vid rullning kring bommen.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi ju inte vad Ts har för båt. Det kan ju vara som med min, en motorseglare på 3ton med storsegel som en stortriss, då revar man inte ofta. Om någon mot förmodan gjort det nångång är det troligen enklare med rullbom, doghouse är ju i vägen så man inte når bommen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju visserligen den typen av rullrev den sämsta skit man kan ha.Har haft sånt på ett flertal båtar men alltid "byggt om" tillbindrev, med fall och rev dragna till sittbrunnen,

Vill man absolut ha en vev, kan man ju kolla med "tackel och tåg". https://www.tackelochtag.se/

Annars är det väl tämligen enkelt att smida till en fungerande vev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur jag revar är inte inblandat här, det är möjligheten att rulla ihop storseglet det handlar om. 

 

Nej,  ingen [lös] bomvev hos tackelochtag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ErkMa:

Hur jag revar är inte inblandat här, det är möjligheten att rulla ihop storseglet det handlar om. 

 

Nej,  ingen [lös] bomvev hos tackelochtag.

 

Vi pratar om en sådan "gammal" bom som man rullar seglet runt?

 

Jag har en sådan men använder inte funktionen. Har även jag bytt segel sedan ett par år tillbaka men jag använder inte rullfunktionen på bomen.

 

Jag föreslår att du monterar bindrev för att kunna reva och skippar rullfunktionen.

 

Annars, så har dom rullbommar jag sett haft ett fyrkantsfäste. Leta efter ett lämpligt verktyg på Biltema. En vev till verktygshyllsor tex.

 

Kan du ta en bild på mekanismen där veven ska sitta? Du kanske har en annan variant?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm en till grej, om seglet är gjort med travare så är det kanske inte avsett att användas utan? Sitter verkligen seglet ordentligt i masten om du "bara" använder sömmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som sagt, LyminaL, hur jag eventuellt revar är en helt annan fråga. 

Och, oavsett allt, seglet är sytt med bindrev.

 

Jodå, det sitter betydligt bättre utan travare. 

 

Drevet och dess vev är som de brukar vara. 

Det enda som fattas är just veven i sig. 

Men det löser sig. 😳

Redigerad av ErkMa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte små klockgjuterier däromkring? Låna en vev och gjut av i några exemplar! 

Gå in på nåt lämpligt forum för hobbygjutare kanske?

 

Jag kunde t.o.m. höra mig för hos en bekant som gjuter om kostnaden. Har två vevar till min havsfidra.

 

Idiotiskt system annars, men jag brukar snurra likrännan neråt när jag lämnar båten. Då blir inte regnvatten att stå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev FinMick:

... men jag brukar snurra likrännan neråt när jag lämnar båten. Då blir inte regnvatten att stå.

🤣

 

Gjuta kan jag göra själv, har både utrustning och kunskapen.

Men... Känns som det blir enklare hitta kvadratisk järnstav av lämplig dimension, åsså bocka till och på med handtag. 

 

Gjutna i vad förresten? Och till vad? 

Redigerad av ErkMa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvara seglet rullat runt en bom förstör också formen på det. För att ett segel ska fungera måste det ha en buk, och rullbommen blir en mangel - vilket är orsaken att båtar inte utrustats med det de senaste 40 åren. 

 

Dvs. Skit i veven, beslå seglet som vanligt på bommen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ErkMa:

Känns som det blir enklare hitta kvadratisk järnstav av lämplig dimension, åsså bocka till och på med handtag. 

 

Gjutna i vad förresten? Och till vad? 

 

Det verkar som om vi pratar om olika grejer.

Min bom har ett kvadratiskt skruvhuvud, och veven är i gjuten mässing, med ett trähandtag. Bomen är alltså hanen och veven honan i parningen.

 

Men, frågan är ju också om man vill ha en vev, eller om man vill ha en vev. I mitt fall skulle ju en skiftnyckel fungera lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Riktigt så gammal är inte båten... Tror jag... Hm... 2018-1972=... 46 år.

Nå, det spelar inte så stor roll egentligen. 

Och nej, att rulla storseglet runt bommen plattar inte ut den. 

Och skulle den göra det är det är en fördel... För ålder och nyttjande gör buken större -så om att rulla den runt bommen minskar denna bukning så är det en bra sak. 

 

FinMick - Ah, det förklarar just den saken. Jag har ett kvadratiskt hål i bommen. 

Redigerad av ErkMa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ett kvadratiskt urtag i min rullbom från 1976, Selden-rigg.

Där passar ett vanligt winchhandtag. Har handtaget lås, det har väl de flesta? Så sitter det ju dessutom kvar, originalhandtaget, som inte hade lås studsade överbord för längesedan.

F.ö. håller jag med om att rulla ned seglet runt bommen är riktigt kass. Man var tvungen att ha dirken ansatt precis lagom för att få ner seglet på ett hyggligt sätt.

Det nyare seglet med travare är ju mycket lättare att hantera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ErkMa:

Riktigt så gammal är inte båten... Tror jag... Hm... 2018-1972=... 46 år.

Nå, det spelar inte så stor roll egentligen. 

Och nej, att rulla storseglet runt bommen plattar inte ut den. 

Och skulle den göra det är det är en fördel... För ålder och nyttjande gör buken större -så om att rulla den runt bommen minskar denna bukning så är det en bra sak. 

Njaeä... alltså; på gamla segel blir inte buken djupare som största problem - den flyttar akteröver. 

Och jo - att rulla storseglet runt bommen plattar ut det. 

 

Som sagt; du är varnad att du sabbar seglet, du har fått höra att systemet är kass. Sedan gör du som du vill med den infon, såklart. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har rullbom på min motorseglare, har även en vev med fyrkants hane (krökt rundstav 4 kant i ändan för bommen och en plastknopp som snurrar i andra ändan), storseglet är i efterhand utrustat med travare. Använder inte rullfunktionen i bommen då det bara blir krångligt. Lättare att beslå seglet uppepå bommen och täcka över med ett bomkapell. Visst är det gamla saker och gamla segel, men duger gott för min användning av båten, är ju en semesterbåt som aldrig kappseglar, har inte heller något segelnummer till båten.

Redigerad av Minuten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev ErkMa:

Hur jag revar är inte inblandat här, det är möjligheten att rulla ihop storseglet det handlar om. 

 

Nej,  ingen [lös] bomvev hos tackelochtag.

Men att rulla seglet runt bomen vid nedtagning kräver ett jäkla vevande!?
Sitter nog en snäckväxel i bomen, krävs kanske 5 varv på veven för att snurra bomen ett enda varv? Behövs rent av en elektrisk maskin för att rimligt snabbt rulla upp seglet vid nedtagning??


Har f.ö. en vev för 70-tals Seldenbom till övers, den är i 9 mm:s kromad rundstång.
Fyrkant-änden verkar vara 7x7 mm, mätt med ögonmått plus linjal. Noll kronor + porto.
[Skicka mig ett pm om du är intresserad - trots alla nackdelar.]  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas, jag ska kolla måtten. 

 

Jo, råd etc har det blivit. Bra eller dåliga spelar inte så stor roll, information är det. 

 

Dock spelar det inte så stor roll - seglet spänns inte upp på travare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Som sagt; du är varnad att du sabbar seglet, du har fått höra att systemet är kass. Sedan gör du som du vill med den infon, såklart. 👍

 

Försök prova med hylsnyckelsats el likn innan du lägger energi på en riktig vev.

Jag hade rullbom men som inte användes, tänkte att så himla dåligt kan det ju inte vara, många båtar hade ju systemet. Men hur optimistisk jag än var så måste jag sig att den som hittade på dett måste haft otur när han tänkte. Det största problemet var att det la sig fel vid mastliket. Seglet blir ju tjockare där. Det gick några vara, sen kalvade det och man fick dra upp en bit och göra om. Det tog väldigt mycket tid så jag återgick till lazyjacks. Men prova för all del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt var - bra eller dåligt spelar mindre roll. 

Storseglet fungerar dåligt när det går på travare. 

Utan travare är det väldigt bökigt stroppa det. 

Det slutar väl med att hitta tajtare travare... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.... TS ErkMa har i tråden ovan tydligt givit uttryck för att detta med rullbomen INTE GÄLLER REVNING. Istället uppsamling av seglet runt bomen när det halas ner!?


Vore bra om vi alla äntligen försöker tänka oss in i den idén kan jag tycka?
[Alltså slutar tjata om rullbomens nackdelar vid revning etc. Istället funderar på hur praktiskt det kan vara att använda den rullfunktionen till att samla upp seglet runt bomen vid nedtagning?]


Mitt svar får bli: glöm även det!
Rullbomarna hade snäcksväxel, typ 5 varv för varje bomvarv. Som jag påpekade redan i mitt förra svar så blir detta ohanterligt för ändamålet att snurra upp seglet vid nedtagning. (Behövs nog i praktiken elektrisk skruvdragare för att veva bomen snabbt nog vid segelnedtagning?)


Vet inte vad TS ErkMa har emot segeltravare i masten, men tydligen är han beredd att göra nästan allt för att slippa dessa? Möjligen har han fel sorts travare, kanske kärvar de eller väsnas i medvind? (Enligt senaste inlägget ovan så finns byte till bättre travare nu i alla fall på TS karta??)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K I S S

Amatörmässig vevkonstruktion.

Ta en rundprofil, slipa ner ena ändan till en fyrkant som passar beslaget.

Bocka profilen till en vev.

På "ytterändan" träs på ett rör (handtaget) med överdimension, röret hålls på plats av en "låsbricka", smid ut/stuka ytterända så att brickan inte kan "slinka ut".

Lite enklare en att gjuta, men kanske inte lika sjömansmässigt.

KISS = Kip it simpel Sam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så - nu har du fått massor med argument varför det inte kommer funka. Här kommer ett till; när du skall hissa måste någon veva medan någon annan hissar seglet. 

 

Så... vad skrev du; hitta bättre travare..? 😁

https://www.benns.se/mast-rigg/travare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...