Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Nht1

Bränd gelcoat

Rekommendera Poster

Hej, 

Trots att jag var superförsiktog så blev gelcoaten bränd. Konstigt att det bara är bränt där dekaler har suttit. (Dekalen är mönstrad så det är bara där dekal och limresterna suttit som bränts)  Jag hade ju handen hela tiden för med skrapan så jag undrar om det uppstått tidigare eller så är det så himla känsligt. Har försökt polera med autosol rubbing men det händer inget. (Kanske är ett fin rubbing, ävet inte)Är det helt omöjligt att slipa bort märkerna tror ni eller är det ommålning alt återställa med dekaler sol gäller? Min ursprungliga tanke var att ta bort alla delaler på båten.

1C05CD25-6C34-4D97-9BAD-DCCED9EC25E1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränt..? Det ser väl snarare ut som spackel. Var dekalen original från fabrik, eller har någon tidigare ägare dolt en lagning med dekal..?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är original från en båt från 82.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Bränt..? Det ser väl snarare ut som spackel. Var dekalen original från fabrik, eller har någon tidigare ägare dolt en lagning med dekal..?

 

1 timme sedan skrev Nht1:

Det är original från en båt från 82.

Dom gråa ytorna ser ju ut som det grövre gelcoatspacklet, vad det nu heter.

Tro mig, det behövs ganska mycket för att gelcoat skall bränna. Iallafall med hjälp av en polermaskin. 

Förslag till åtgärd, nya dekaler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en varmluftpistol på lägsta effekt och värmde en bra bit från

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, tror inte det är bränt, utan gamla synder som dolts med en dekal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte heller det är bränt, då gelcoat/polyester är en härdplast som tål en hel del.

Men är du säker på att det är/var gelcoat så det inte var någon gammal bättring med färg ?  Och som sedan dolts med en dekal, som sagt.

 

Jag har plastat med gelcoat som första lager i formen där jag sedan råkat lägga på alldeles för många lager polyester i en omgång. Det blev så varmt att det t.o.m. rök om plasten när den började härda och självvärma. Men ingen missfärgning av gelcoaten trots detta, som ändå borde haft det "hetast om öronen", där den var, instängd mellan polyestern och plywoodformen som isolator.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pinsamt men det verkar lösa sig. Jag tog

fram 800 papper och började slipa och fick bort det mesta. Kanske var det limmet från dekalen som reagerade lite lätt med gelcoaten på något sätt när jag värmde eller om det blivit missfärgat med åren. Försökte ju tidigare polera bort det utan resultat, missfärgningarna var kvar och ytan var blank och fin.

 

Nu är planen att gå på med finare papper och sen polera.

 

noterade att jag behöver en bättre polermaskin. Har någon erfarenhet av polermaskin runt 1000 kr så tas tips tacksamt emot.

 

6764D039-8FF1-446B-882C-A3126C0CFF84.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HhhVad bra att det släppte!

Jag köpte Verktygsbodens polermaskin.

Den är dock dyrare, men väldigt bra.

Jag köpte den modellen med liten rondell, följde mer tre olika storlekar. Bra till trånga utrymmen, men om du skall polera hela skrovet skall du ha den modellen med den stora rondellen.

Jag har kört slut på en del billiga polermaskiner, låt inte snålheten bedra visheten.

Billiga maskiner blir väldigt varma efter en tids användande, sedan höll vare sig växellådan eller varvtalsregleringen på den senaste maskinen från Jula som jag köpte, tung är den också....

Men den bästa, efter verktygsbodens, är en tryckluftsdriven proffsmaskin som jag har, bar adet att tryckluftsslangen är litet stel och otymplig.

kommer nu inte åt www.verktygsboden.se hemsida, sök själv, men Pela heter den, väldigt bra maskin, tyst och fin, blir inte varm och väger inte så mycket, rimligtvis är den större maskinen litet tyngre än vad min är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en bra vikt (2,2kg) Kardborrerondellen är bara på 125 mm. Kan det vara en nackdel? 150 mm verkar vara standard 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dom maskinerna är bra, såväl Praktiskt Båtägande som några motortidningar lovordade denna/dessa efter test.

Om du beställer en nu i eftermiddag har du den på Posten (=Ica eller Coop) redan i övermorgon, eller senast fredag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...