Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
wahlis

Offeranod i färskvattensystem

Rekommendera Poster

Hej,

Har en liten fundering, ser på min motor som är en MD40A att det finns en offeranod monterad i färskvattensystemet, använder man detta oavsett om man kyler med saltvatten eller sötvatten (glykol)? Om man har ett slutet system med glykol så känns det som lite överkurs, men det kanske är feltänkt?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo, en offeranod inuti ett slutet glykolsystem är rimligen överkurs*!

Blir osäker på vad du menar, värmeväxlaren hör ju liksom också till glykolsystemet.
Och i värmeväxlaren flödar ju både glykol- och sjövatten. Klart att det sitter en offeranod i dess sjövattendel. Men du har upptäckt en andra offeranod som sitter in i glykolkretsens flöde?
Bra om du kan beskriva närmare var den sitter!?
(Själv kollar jag i dessa lätt länkbara reservdelsskisser, har bara hittat nr 46 här. Kanske kan du själv hitta/länka en skiss där den syns eller borde synas?)  
 
*) Syretillförsel/korrosionsrisk är låg i slutna system, glykolblandningen innehåller dessutom rostskyddsmedel. (Jämför gärna litet med villapannors vattenburna värme, elementen och rördragningen rostar ju ytterst sakta trots avsaknad av glykol?)
    Vissa verkstadshandböcker rekommenderar dock syrefattigt "avjoniserat" vatten vid service där systemet måste nypåfyllas. (Tja, för all del men redan där börjar det likna `överkurs´ i mina ögon?) Förmodligen har  detta med avjoniserat vatten också ett samband till korrosionskänsliga aluminium-topplock?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas,

Om den sitter i sjövattensystemet som du nämner då förstår jag också det. Det stämmer att det är den som är nr 46 i bilden du länkade till.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en tidigare motor satt en offeranod i färskvattendelen. Jag tog ut den för att få ett värmeuttag. Efter ca 20 år syntes det knappt på anoden, någon nytta har den inte gjort.

Motorn var byggd för sjövattenkylning därför satt det en anod men motorn hade utrustats med Martec färskvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tömde ut mängder med kylvatten och bytte min anod igår kväll, vilket verkligen behövdes då den var väldigt dålig. Det som var lite märkligt var att efter detta så körde jag motorn för att få termostaten att öppna och börja cirkulera glykolen, men inget hände däremot steg motortempen betydligt högre än innan jag fixat med den. Jag har inte haft problem med kylningen innan, det är ju tveksamt att termostaten skulle gått sönder bara för att jag tömt ut vätska, frågan är om den kan ha varit kass innan borde dock inte motortempen gått upp högre redan då?

 

Tänkte montera ur termostaten och testa den för att se om den är ok, den sitter ju enkelt åtkommen.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev wahlis:

Hej Thomas,

Om den sitter i sjövattensystemet som du nämner då förstår jag också det. Det stämmer att det är den som är nr 46 i bilden du länkade till.

Nja, knappast något plötsligt uppkommet fel på termostaten?
Gissar att du fått "luft i systemet", blir lätt så ifall man inte gör på rätt sätt vid glykolbyte i slutna cirkulerande kretsar. Hur man gör på "rätt sätt" för att driva ut luft kan nog variera litet.
Men att termostaten plötsligt skulle ha pajat verkar osannolikt kan tycka. Fundera istället i termer av nytillkomna luftfickor efter vätskebytet som hindrar cirkulationsflödet?


Du verkade i trådhuvudets inlägg övertygad om att offeranoden (nr 46 i skissen ovan) sitter i glykolkretsen? Det bör den rimligen INTE göra men nån jäkel kanske har kopplat slangarna fel??
Bara en tanke men det går ju att i en värmeväxlare koppla sjö- respektive glykolsidorna omvänt. (Detta med lika bra kylning, den enda nackdelen vore just att offeranoden hamnar fel så korrosionsrisken därmed på sikt ökar.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska prova att ta ur termostaten och köra motorn så kanske jag får igång flödet igen.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en färskvattenkylning från Martec till min Merc 7.4. Efter 5 år var anoden förbrukad. Nu byter jag oftare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ConnyGson:

Efter 5 år var anoden förbrukad

Jo den går åt men beror det verkligen på att den har korrosionsskyddat systemet?

Ett värmeledningssystem i ett hus håller 100 år utan anoder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...