Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
MMB357

Inombordare

Rekommendera Poster

Hej, 

sedan något år ägare till en motorbåt,  SeaMaster 21. Båten är från 80-t. 2009 satte man in en ny motor, inombordare. Volvo Penta 3.0, bensinmotor. 130 Hk, tror jag. Båten var inte särskilt välskött, bl a finns ingen bränslemätare inkopplad. Däremot skulle man enkelt kunna göra detta med att sätt nivåmätare på tanken. Senare visade det sig att detta inte gick eftersom att det inte går att komma åt tanken efter att man satte in inombordaren. Allt detta enligt ägarna till hamnen där båten ligger och som också servar motorn årligen, förvarar drevet mm. Hade tänkt att i år försöka sätta dit en flödesmätare - eller rättare sagt be någon kunnig om hjälp

Idag var det premiärtur  - jag har alltid med mig reservtank. Båten var tankad med bensin från förra säsongen, som jag räknat ut det skulle det vara ganska mycket kvar.

Gick utmärkt att komma ut på havet. När vi sedan skulle åka hem lade motorn plötsligt av. D v s att den slutade plötsligt driva båten framåt trots att den låg i växel, sedan tystnade den. Lyckades starta om båten  men det upprepades efter 5-10 minuter. Jag hällde i mer bensin och motorn kom igång, körde lugnt tills det hände samma sak igen. Fick bogseras tillbaka till hamnen. Batteriet är ok men motorn startar inte. Har försökt att starta den ikväll igen och den tänder till på första dörsöket men startar som sagt inte.

Kommer förstås att kontakta de som servade motorn och äger hamnen. 

Har någon förslag på vad man kan kräva av den som servar motorn? Dessutom vad kan det vara för fel? Tar tacksamt emot alla tips och förslag. Visst ska en motor hålla längre än från 2009?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag har lärt mig rätt så ska båten förvaras fulltankad eller tom annars kan bensinen bli dålig, kondens osv. Har du vattenavskiljare mellan tanken och motorn?. Har du något bränslefilter som är igensatt?. 

 

Hade nyligen en diselvärmare som vägrade starta som visade sig att diseln i tanken ca 2 år gammal var dålig efter att jag tömde diseltanken och fyllde med nytt så starta den direkt.

 

Vad du kan kräva av servicen är nog begränsat tills du kan bevisa att dom har gjort något fel eller inte gjort något som skulle göras. Så trevlig ton mot mekanikern kommer du nog ganska långt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter onekligen som bränsleproblem. Dra en slang från extradunken till bränslepumpen och prova. Går den då är det dags att titta lite på bränsleflödet.

 

Häll i några flaskor K-sprit i tanken för att blanda upp ev kondensvatten i soppan. Byt bränslefilter. Och prova igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ursäkta mitt sena svar. 

Det har löst sig - det var just en bränslefråga.

Tack för ditt svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...