Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Sugtömning Bohuslän 2018

Rekommendera Poster

Tömningspumpen på Åstol är trasig men på Klädesholmen funkade det fint.

 

Vattnet ransoneras på Bassholmen så duscharna är stängda om nån tänkte komma in för veckotvagningen i sötvatten 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan man ser andra båtar vid tömningsstationerna, men i våras hände det, på Vrångö, "Vrong Island" fel ö att tömma på... Då besättningen på båten innan oss tappade yttre delen munstycket i sjön, och det var inte första gången det hände. Nu igår var fortfarande munstycket inkomplett. Man kan ju undra om det inte ingår i hamnvärdarans plikter att emellanåt kontrollera även sugtömningsanläggningen?

Och då den tidigare fallit isär och tappats bort, varför inte säkra munstycket med tejp, buntband och annat som man gjort på andra ställen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan ju tycka att tömningstationerna borde åtgärdas snarast men slangen på Åstols pump har varit trasig länge den med.

 

Undrar hur det går med appen Hamnkartan, där finns ju Källö-Knippla inte med än, arbetar Transportstyrelsen med appen tro?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Orust kommun i början på sommaren eftersom 10 av 12 stationer (eller nåt sånt) var markerade som ur funktion i appen. Det visar sig att ingenting sker i systrmet när en felanmälan görs, inget mail skickas till ansvarig eller liknande. Han som svarade på mitt mail lovade att han skulle påminna hamnvärdarna att gå in och grönmarkera "sin" station. Vilket förövrigt vem som helst kan göra.

 

Jag misstänker att Transportstyrelsen hade hoppats på att någon tredje part skulle använda deras öppna Api:er och bygga en bättre app (kanske inkludera det som en funktion i befintlig app såsom Dockspot) så att Transportstyrelsen slapp ta den kostnaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

Ja man kan ju tycka att tömningstationerna borde åtgärdas snarast men slangen på Åstols pump har varit trasig länge den med.

 

Undrar hur det går med appen Hamnkartan, där finns ju Källö-Knippla inte med än, arbetar Transportstyrelsen med appen tro?

 

2 timmar sedan skrev Pezlin:

Jag mailade Orust kommun i början på sommaren eftersom 10 av 12 stationer (eller nåt sånt) var markerade som ur funktion i appen. Det visar sig att ingenting sker i systrmet när en felanmälan görs, inget mail skickas till ansvarig eller liknande. Han som svarade på mitt mail lovade att han skulle påminna hamnvärdarna att gå in och grönmarkera "sin" station. Vilket förövrigt vem som helst kan göra.

 

Jag misstänker att Transportstyrelsen hade hoppats på att någon tredje part skulle använda deras öppna Api:er och bygga en bättre app (kanske inkludera det som en funktion i befintlig app såsom Dockspot) så att Transportstyrelsen slapp ta den kostnaden.

Ja precis som jag misstänkte.

Parallella världar, ingen respons eller återkoppling mellan Transportstyrelsens hamnkarta och kommunerna/hamnägarna.

 

Jag såg på hamnkartan att Öckerö inte ens existerade, visst kommer Ö efter Y, Y som i Ystad!?

Det var först efter att ha zommat in från hela landskartan man kunde se gröna och röda prickar i Öckerö kommun, flest röda... Även Hönö Klova var röd igår. Ja Öckerö fanns inte ned i sökfunktionen. Undrar om kordinatsystemet rättats till nu?

 

När här är lätt att tro att vänsterhanden inte vet vad högefoten gör, och hjärnan som skall samordna detta är inte alls närvarnade....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är lite utanför Transportstyrelsens uppdrag att redovisa status på olika sugtömningsanläggningar, men de vill göra det för att försöka få systemet att funka.

 

Resurser saknas...

 

Mackey 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnkartan/ Transportstyrelsen s app är bra, och kommunerna borde ha mycket bättre ordning på sina sugtömmninsgstationer än vad de har i dag, Orust kommun säger att de är stolta över att ha installerat sugtömmninsgstationer på sin hemsida, men sen skiter de i att de inte fungerar, undrar om det finns någon som har det ansvaret i den komunen, hursomhelst så är det helt värdelöst, hur ska vi som vill tömma i hamn göra när det inte fungerar?

Jo vi bryter mot lagen

n och det känns inte så bra ☹️ men vad gör man,?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi båtägare ha en chans att göra rätt för oss skall/ måste myndighetssidan och hamnarna sopa sin egen farstukvist först om ska lagen efterlevas. Annars tycker jag att systemet förlorar i trovärdighet.

Men vi kommer att fortsätta använda tömningsstationerna och rapportera både fel och rätt så långt det är möjligt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Havochland:

Hamnkartan/ Transportstyrelsen s app är bra, och kommunerna borde ha mycket bättre ordning på sina sugtömmninsgstationer än vad de har i dag, Orust kommun säger att de är stolta över att ha installerat sugtömmninsgstationer på sin hemsida, men sen skiter de i att de inte fungerar, undrar om det finns någon som har det ansvaret i den komunen, hursomhelst så är det helt värdelöst, hur ska vi som vill tömma i hamn göra när det inte fungerar?

Jo vi bryter mot lagen

n och det känns inte så bra ☹️ men vad gör man,?

Ja, den person jag fick kontakt med var driftansvarig för hamnar/parkeringar men sedan finns det ju antagligen en hamnansvarig i varje hamn som är den som är ansvarig för att fixa felet. Sedan är det ju två delar i det, att fixa felen och att grönmarkera i appen. Naturligtvis viktigast att fixa felen men om sedan båtägare använder appen och den är rödmarkerad så åker en kanske inte in och chansar. Om Hamnkartan hade skickat info till hamnansvarig och dessutom mailat påminnelse om och om igen angående att stationen är röd kanske det hade fått högre pris.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som varje anläggnings ägare kunde bidra med är en skylt med tydligt information vart man ska vända sig om anläggningen inte fungerar, ett SMS är väldigt enkelt o bra, man ska inte behöva leta upp vart man skall felanmälan. Har inte sett detta på någon anläggning hittils.

Vi försöker alltid att tömma vid station men vissa platser verkar ju faktiskt aldrig fungera, tex Gullholmen.

Tålamodet kan man förlora men inte hoppet ☺️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Pezlin:

Ja, den person jag fick kontakt med var driftansvarig för hamnar/parkeringar men sedan finns det ju antagligen en hamnansvarig i varje hamn som är den som är ansvarig för att fixa felet. Sedan är det ju två delar i det, att fixa felen och att grönmarkera i appen. Naturligtvis viktigast att fixa felen men om sedan båtägare använder appen och den är rödmarkerad så åker en kanske inte in och chansar. Om Hamnkartan hade skickat info till hamnansvarig och dessutom mailat påminnelse om och om igen angående att stationen är röd kanske det hade fått högre pris.

 

32 minuter sedan skrev Havochland:

En sak som varje anläggnings ägare kunde bidra med är en skylt med tydligt information vart man ska vända sig om anläggningen inte fungerar, ett SMS är väldigt enkelt o bra, man ska inte behöva leta upp vart man skall felanmälan. Har inte sett detta på någon anläggning hittils.

Vi försöker alltid att tömma vid station men vissa platser verkar ju faktiskt aldrig fungera, tex Gullholmen.

Tålamodet kan man förlora men inte hoppet ☺️

 

Då var det väl en himla tur att jag aldrig hittade Gullholmen sugtömning då...

 

Det gäller väl nu då att vi går på samlad front, vi tömningsbenägna båtägare och berättar hur illa det är ställt. Medierna framställer oss som miljösvin som berättar att vi tömmer urin och fekalier i havet, eller i andra vattendrag.

 

Det gäller väl då att kontra och berätta om sugtömningsanläggningar som under lång tid dras med tekniska problem, som är placerade längst in i en grund avkrok av hamnen dit segelbåtar inte når pga. dess djupgående.

Stationer som saknar väsentliga delar, stationer som är dåligt eller inte alls skyltade.

Stationer som ligger invid farleden, men är illa ansatta av vind och ström dessutom på en hög industrikaj.

 

Hamnvärdar som inte vet någonting... Den unga hamnvärdinnan på Syd-Koster Ekenäs visste inte ens vad en sugtömningsstation var för någonting. iofs var det hennes första dag på jobbet, så man kan inte klandra. Hamnvärden på Gullholmen pekade ut var stationen fanns, men hade ingen aning om att den var rödmarkerad den aktuella dagen.

 

Vi betalar ju en rätt saftig hamnavgift beroende på säsong, så jag tycker nog att vi kan kräva att det finns sugtömning likväl som det skall finnas soptunnor, vattenslang, toaletter, duschar och i vissa fall även bastu och tvättstuga. Särskilt som det är ett lagkrav att kunna sugtömma, men det är inte olagligt att låta bli att spara på sina sopor ombord,  tvätta sig eller sina kläder eller vara utan färskvatten...

 

Man kanske skulle organisera ett upprop mot kommuner och myndigheter, vem vill stå i första ledet? jag kan backa upp, har efter senaste massmediala utspelet i P4, Radio Göteborg tagit kontakt med reportern Linn Svalö.

 

Mitt e-brev till Linn Svalö:

 

"Hej!

Jag hade dessvärre ingen möjlighet att följa repotaget på lokalradion i morse.

Men jag har sedan 2015 en motorbåt med möjlighet till sugtömning. Jag har i möjligaste mån verkligen försökt att göra mig av med mitt toalettavfall genom sugtömningsstationerna. Men det är minsann inte alls lätt.

 

Det verkar som om hamnägarna, oftast kommuner, inte vill att man skall använda anläggningarna. Ofta fungerar dom inte, startar inte, munstycket saknas etc. Sedan hittar man dom inte, det finns inga skyltar eller flaggor som annonserar dess existens. Inte sällan ligger de på grunt vatten längst in i hamnarna dit segelbåtar med större djupgående inte når.

 

Om jag får börja med Grefab, Hinsholmskilen, så finns det två anläggningar, en på utsidan av Q-bryggan som ligger på en alldeles för låg pontonbrygga, och den har bara fungerat två gånger på de tio försök jag gjort att tömma där. Den andra ligger på samma brygga som mastkranen. På våren och försommaren är det segelbåtar som ligger ivägen som skall masta på, på eftersommaren och hösten skall dom masta av.

 

Dom som planerade anläggningarna i Öckerö kommun har inte tänkt på annat än närheten till elanslutning och närhet till avloppsnätet. Hyppeln längst in i hamnen på grunt vatten. Rörö, i närheten av sjöräddningsstationen, grunt vatten, ofta strömlös då anläggningen delar elutag med hamnkranen och högtryckstvätten, men om man känner till det och kan koppla om och inte har en segelbåt fungerar den bra, utom en gång då jag fick ett baktryck och fick föregående båts avfall över mig och min båt...

 

På Källö-Knippla måste jag backa in till mottagningsanläggningen, mot grunt och orent vatten och riskera drev och propellrar.

 

Hönö-Klåva har döremot en alldeles utmärkt anläggning, men den ägs av hamnföreningen.

 

Björkös har jag aldrig hittat.

 

Men det finns alldeles utmärkta och välfungerande anläggningar också, utanför Radio Göteborgs sändningsområde.

Hunnebostarnd, norra kajen, fungerar jättebra, synd bara att det finns människor som förtöjer sina båtar i vägen för denna.

 

Havstensund, väldig bra anläggning, dessvärre bara 1,4 m vattendjup.

 

Strömstad, väldigt bra och dessutom välstädad. Hygienen kan det annars vara si och så med, iallafall där anläggningarna används, de som inte fungerar bra är ju rena och fina.

 

Jag har anmält mina synpunker på Transportstyrelsens sida, Hamnkartan, samt i flera fall mailat kommuner och hamnägare, oftast utan respons.

Grefab har däremot svarat och beklagat, samt trätt en plastsäck över den ickefungerande sugtömningen på pontonbryggan.

 

   Trodde att det skulle vara bättre i år, och kanske en marginell förbättring, men i det stora hela förstår jag mycket väl att de flesta tömmer i havet.

 

Nej det är inte alls konstigt att de flesta fritidsbåtsägarna väljer att tömma sin skit i havet. Ickefungerande anläggningar som är svåra att hitta då de inte är skyltade och ligger avsides inne på grunt vatten.

 

Det har hänt att jag med svårighet gått in till en dåligt skyltad sugtömningsanläggning och med viss svårighet lagt till, klättrat upp på en hög kaj, och funnit att pumpen inte startat eller att munstycket saknas.

 

Med vänlig hälsning Xxxxx Xxxxx"

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Man kanske skulle organisera ett upprop mot kommuner och myndigheter, vem vill stå i första ledet?

Ja, kom igen nu. En Facebook grupp är en bra början. Det är ju rent ut sagt fan likt att inte kommunerna tar sitt ansvar.

Jag bor i en komun med två fungerande anläggningar där den första kom till före år 2000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

 

Då var det väl en himla tur att jag aldrig hittade Gullholmen sugtömning då...

 

Det gäller väl nu då att vi går på samlad front, vi tömningsbenägna båtägare och berättar hur illa det är ställt. Medierna framställer oss som miljösvin som berättar att vi tömmer urin och fekalier i havet, eller i andra vattendrag.

 

Det gäller väl då att kontra och berätta om sugtömningsanläggningar som under lång tid dras med tekniska problem, som är placerade längst in i en grund avkrok av hamnen dit segelbåtar inte når pga. dess djupgående.

Stationer som saknar väsentliga delar, stationer som är dåligt eller inte alls skyltade.

Stationer som ligger invid farleden, men är illa ansatta av vind och ström dessutom på en hög industrikaj.

 

Hamnvärdar som inte vet någonting... Den unga hamnvärdinnan på Syd-Koster Ekenäs visste inte ens vad en sugtömningsstation var för någonting. iofs var det hennes första dag på jobbet, så man kan inte klandra. Hamnvärden på Gullholmen pekade ut var stationen fanns, men hade ingen aning om att den var rödmarkerad den aktuella dagen.

 

Vi betalar ju en rätt saftig hamnavgift beroende på säsong, så jag tycker nog att vi kan kräva att det finns sugtömning likväl som det skall finnas soptunnor, vattenslang, toaletter, duschar och i vissa fall även bastu och tvättstuga. Särskilt som det är ett lagkrav att kunna sugtömma, men det är inte olagligt att låta bli att spara på sina sopor ombord,  tvätta sig eller sina kläder eller vara utan färskvatten...

 

Man kanske skulle organisera ett upprop mot kommuner och myndigheter, vem vill stå i första ledet? jag kan backa upp, har efter senaste massmediala utspelet i P4, Radio Göteborg tagit kontakt med reportern Linn Svalö.

 

Mitt e-brev till Linn Svalö:

 

"Hej!

Jag hade dessvärre ingen möjlighet att följa repotaget på lokalradion i morse.

Men jag har sedan 2015 en motorbåt med möjlighet till sugtömning. Jag har i möjligaste mån verkligen försökt att göra mig av med mitt toalettavfall genom sugtömningsstationerna. Men det är minsann inte alls lätt.

 

Det verkar som om hamnägarna, oftast kommuner, inte vill att man skall använda anläggningarna. Ofta fungerar dom inte, startar inte, munstycket saknas etc. Sedan hittar man dom inte, det finns inga skyltar eller flaggor som annonserar dess existens. Inte sällan ligger de på grunt vatten längst in i hamnarna dit segelbåtar med större djupgående inte når.

 

Om jag får börja med Grefab, Hinsholmskilen, så finns det två anläggningar, en på utsidan av Q-bryggan som ligger på en alldeles för låg pontonbrygga, och den har bara fungerat två gånger på de tio försök jag gjort att tömma där. Den andra ligger på samma brygga som mastkranen. På våren och försommaren är det segelbåtar som ligger ivägen som skall masta på, på eftersommaren och hösten skall dom masta av.

 

Dom som planerade anläggningarna i Öckerö kommun har inte tänkt på annat än närheten till elanslutning och närhet till avloppsnätet. Hyppeln längst in i hamnen på grunt vatten. Rörö, i närheten av sjöräddningsstationen, grunt vatten, ofta strömlös då anläggningen delar elutag med hamnkranen och högtryckstvätten, men om man känner till det och kan koppla om och inte har en segelbåt fungerar den bra, utom en gång då jag fick ett baktryck och fick föregående båts avfall över mig och min båt...

 

På Källö-Knippla måste jag backa in till mottagningsanläggningen, mot grunt och orent vatten och riskera drev och propellrar.

 

Hönö-Klåva har döremot en alldeles utmärkt anläggning, men den ägs av hamnföreningen.

 

Björkös har jag aldrig hittat.

 

Men det finns alldeles utmärkta och välfungerande anläggningar också, utanför Radio Göteborgs sändningsområde.

Hunnebostarnd, norra kajen, fungerar jättebra, synd bara att det finns människor som förtöjer sina båtar i vägen för denna.

 

Havstensund, väldig bra anläggning, dessvärre bara 1,4 m vattendjup.

 

Strömstad, väldigt bra och dessutom välstädad. Hygienen kan det annars vara si och så med, iallafall där anläggningarna används, de som inte fungerar bra är ju rena och fina.

 

Jag har anmält mina synpunker på Transportstyrelsens sida, Hamnkartan, samt i flera fall mailat kommuner och hamnägare, oftast utan respons.

Grefab har däremot svarat och beklagat, samt trätt en plastsäck över den ickefungerande sugtömningen på pontonbryggan.

 

   Trodde att det skulle vara bättre i år, och kanske en marginell förbättring, men i det stora hela förstår jag mycket väl att de flesta tömmer i havet.

 

Nej det är inte alls konstigt att de flesta fritidsbåtsägarna väljer att tömma sin skit i havet. Ickefungerande anläggningar som är svåra att hitta då de inte är skyltade och ligger avsides inne på grunt vatten.

 

Det har hänt att jag med svårighet gått in till en dåligt skyltad sugtömningsanläggning och med viss svårighet lagt till, klättrat upp på en hög kaj, och funnit att pumpen inte startat eller att munstycket saknas.

 

Med vänlig hälsning Xxxxx Xxxxx"

Mycket bra skrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det har Transportstyrelsen ansvaret för tillsynen av sugtömningsanläggningarna.

 

Det borde innebära att om man gör en formell anmälan till Transportstyrelsen så ska de vidta åtgärder.

 

Det känns inte som att den anmälan man kan göra via 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/

hanteras rent formellt.

 

Det som borde hända är att Transportstyrelsen själva bildar sig en uppfattning om problemet och gör ett föreläggande om åtgärd och om inget händer ska ett vite utgå.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har väl alla skrivit det förut, och sagt att hela upplägget är "skit".

Fel från första början, en lag stiftas, en myndighet får i uppdrag att se till att förändringar genomförs, kommuner och hamnägare tvingas sätta upp sugtömningsstationer, men det verkar som ingen i denna kedja ville ta något ansvar, då blev det som det blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade ny toalett med tillhörande septitank med sugtömning strax innan semesterseglingen i år. Jag har för närvarande ingen annan möjlighet att tömma tanken än via sugtömning så jag har varit "tvungen" att gå in till tömningsstationer för att tömma. Vi var ute veckorna 28 och 29, vilket väl är de veckor på året då det är flest fritidsbåtar ute i skärgården här i Bohuslän. Jag tömde min fekalietank vid tre tillfällen under dessa 2 veckor. I Skärhamn, Lysekil Badhushamnen samt Hunnebo. Alla tre fungerade bra och vi försökte inte tömma på något annat ställe heller. Vid varje besök hade vi nog uppsikt över tömningsstationen runt 45 minuter och inte i något fall var det någon annan båt i närheten som varit inne och tömt eller verkade ha som avsikt att gå in för att tömma. Med tanke på hur knökat med båtar det var i både gästhamnar och naturhamnar och hur frapperande tomt det var vid alla tre fungerande tömningsstationer vi besökte, drar jag slutsatsen att det bara är jag, min kompis (vi var två båtar som seglade tillsammans) samt Georg_Ohm som använder sig av dessa tömningsstationer. De övriga dumpar i havet.

Skämt å sido, men om alla hade tömt via tömningsstationerna så hade det sannolikt varit kö för att tömma. Så att "flera båtägare tömmer toalettavfall till havs" som det står i SR:s rubrik är nog ett kraftigt understatement. Utifrån mina observationer vill jag hävda att den absoluta majoriteten fortfarande dumpar sin skit i havet, åtminstone under högsäsong. Och varför skulle man bete sig annorlunda i lågsäsong? Tråkigt, för med en ökad andel äldre i våra båtar är det nog en hel del rester av mediciner som släpps ut i havet den vägen och åtminstone i högsäsong hade det nog varit bra om de flesta tömde sin tank via sugtömning (skiten och urinen tror jag naturen hade tagit hand om utan problem,  om det bara handlade om det).

 

Till nästa säsong kommer jag även att ha möjlighet att tömma i havet. Då kommer jag att agera enligt följande "policy"

När jag behöver tömma tanken kommer jag att gå till närmaste fungerande tömningsstation (kollar i möjligaste mån via transportstyrelsens hemsida, app eller liknande) och sugtömma tanken. Om denna trots allt inte fungerar, kommer jag i de flesta fall tömma tanken i havet på "fritt vatten". Jag kommer inte åka omkring och leta efter fungerande tömningsstationer utan, ett försök är det som gäller. Om någon båt ligger och barrikaderar platsen vid sugtömningsstationen lägger jag mig, om möjligt, långsides och drar skitslangen över däck på den.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nolhott:

Bra inlägg!

 

Jasså du tog ditt förnuft tillfånga och planerar en nödtömning att använda ute på "internationellt vatten".

 

Tro det eller ej, men två gånger har jag fått lägga mig i kö fär att vänta på sugtmning i år. Ena gången var vid Norra Kajen i Hinnebo, två båtar före (!) men den ena vinkade förbi oss då skepparn där sade att hans tank tog så lång rid att tömma. Rörö, en Ole, låg före med en sådan där långsmal Green Line. Han ropade till oss att dt inte var någon idé då pumpen var "strømløs".

Men kolla kontakten på baksidan av boden, ropade jag, språkförbistring, så frun gick iland och visade honom hur en trefas EU-kontakt ser ut....

 

Båda gångerna vi tömde i Havstenssund i år var den genomskinliga slangen delvis fylld med "något brunt" såg förskt ut... Så någon hade tömmt där set senaste dygnet iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som sagt, det finns ett förbud att släppa ut toalettavfall. Sedan kan det vara svårt att följa detta om tömningsanläggningarna inte fungerar.
Transportstyrelsens Kontaktperson Lina Petersson kan man maila till:

lina.petersson@transportstyrelsen.se
Jag gjorde det förra året och tipsade om förra årets länk om sugtöming.

 

Svaret jag fick var att man förbättrar Hamnkartan.
Att stationerna fungerar är hamnens ansvar och är det problem kan detta gärna påpekas både officiellt genom Hamnkartan och direkt till hamnen i fråga.
Även att Transportsstyrelsen gärna tar emot alla förbättringsförslag från båtägare.

 

Brister i avfallsmottagandet bör man anmäla här.

Om många anmäler fel och brister så får vi väl hoppas att Transportstyrelsen tar detta mer på allvar.

 

Förbudet om tömning i havet är ju i grunden bra, sedan att uppfylla detta kan bli svårt när tömningsstationer inte fungerar för alla båtar med fulla skit-tankar...
 

Redigerad av per_62
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten ljusglimt är att Stenungsunds tömningsstation funkade fint idag, nästan lite för mycket sug i pumpen precis som på Rörö.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotö.

Fotö ligger längst söderut i Öckerö kommun, för dom som inte vet det.

Den gamla hamnen längst söderut har för några år sedan fixats till. En ny brygga och en renoverad gammal sten/betongkaj. Även en större ställplats för husbilar har tillkommit.

Det finns två glasscaféer i hamnen, ett religiöst och ett profant, det senare med en mycket rustik inredning. Hamnen brukar vara välbesökt, och antalet husbilar, somliga stora som turistbussar, var över 30 exemplar.

 

Nåväl, i helgen upptäckte jag att det finns en sugtömningsanordning (tillika eller kombinerad med  tömningsanordning för husbilar) Inga som helst skyltar. Nästan längst in i den södra delen av hamnen. Då min tank inte behövde tömmas testade jag bara, men kunde inte kolla vattendjupet.

On/off knappen med en timer (udda elektisk lösning) finns under ett tak vidbyggt en sjöbod, åt samma håll som toaletterna, inte heller den manöverfunktionen var lätt att hitta.

Jodå, den sög, jag sög upp litet av hamnens vatten, förefaller fungera, men det var inte samma kraftiga sug som i exempelvis Havstensund och Grebbestad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, en sak glömde jag av...

För två veckor sedan placerade jag en bit genomskinlig billig packtejp, som garanterat bara kan fästa en gång, tvärs sugrörets hål på munstycket i hemmahamnen. Denna tunna tejp hade lossnat vid minsta sugförsök. Den tejpbiten satt kvar i söndags.... Jag har svårt att tänka mig att någon klistrat dit en ny.

  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fotö.

Fotö ligger längst söderut i Öckerö kommun, för dom som inte vet det.

Den gamla hamnen längst söderut har för några år sedan fixats till. En ny brygga och en renoverad gammal sten/betongkaj. Även en större ställplats för husbilar har tillkommit.

Det finns två glasscaféer i hamnen, ett religiöst och ett profant, det senare med en mycket rustik inredning. Hamnen brukar vara välbesökt, och antalet husbilar, somliga stora som turistbussar, var över 30 exemplar.

 

Nåväl, i helgen upptäckte jag att det finns en sugtömningsanordning (tillika eller kombinerad med  tömningsanordning för husbilar) Inga som helst skyltar. Nästan längst in i den södra delen av hamnen. Då min tank inte behövde tömmas testade jag bara, men kunde inte kolla vattendjupet.

On/off knappen med en timer (udda elektisk lösning) finns under ett tak vidbyggt en sjöbod, åt samma håll som toaletterna, inte heller den manöverfunktionen var lätt att hitta.

Jodå, den sög, jag sög upp litet av hamnens vatten, förefaller fungera, men det var inte samma kraftiga sug som i exempelvis Havstensund och Grebbestad.

Intressant den kände jag inte heller till, jag får ta en titt vid något tillfälle. Vilken typ sv munstycke har den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Makro:

Intressant den kände jag inte heller till, jag får ta en titt vid något tillfälle. Vilken typ sv munstycke har den?

Samma typ som de övriga kommunala i Öckerö kommun.

Du kan ju ta en cykeltur dit och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi skulle tömma i Hamburgsund i mitten av juli fick vi först beskedet att det skulle kosta 100 kr. (Tömningsanläggningen ägs av en båtfirma/tillbehörsbutik, inte av Tanums kommun).

Eftersom det var lång kö till kassan och expediten ensam i butiken dröjde det....  efter en stund kom en annan anställd (?) förbi och vred på den brytare som ger ström till pumpen och vi kunde tömma tanken. Inget nämndes nu om någon avgift och vi "glömde" att föra frågan på tal...

Någon annan som har erfarenhet av avgifter för att tömma på Västkusten? Hur mycket kostar det?

(Tydligen har pumpägare som inte bedriver hamnverksamhet rätt att ta ut en avgift, enligt regelverket).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev speljakt:

När vi skulle tömma i Hamburgsund i mitten av juli fick vi först beskedet att det skulle kosta 100 kr. (Tömningsanläggningen ägs av en båtfirma/tillbehörsbutik, inte av Tanums kommun).

Eftersom det var lång kö till kassan och expediten ensam i butiken dröjde det....  efter en stund kom en annan anställd (?) förbi och vred på den brytare som ger ström till pumpen och vi kunde tömma tanken. Inget nämndes nu om någon avgift och vi "glömde" att föra frågan på tal...

Någon annan som har erfarenhet av avgifter för att tömma på Västkusten? Hur mycket kostar det?

(Tydligen har pumpägare som inte bedriver hamnverksamhet rätt att ta ut en avgift, enligt regelverket).

När vi kollade med Tanums turistbyrå, också i juli, fick vi beskedet om att det kostade 50 kr. att tömma i Hamburgsund. Vi kom dock söder ifrån så vi gick in till Hunnebo och tömde istället. Eftersom jag har Hamburgsund som hemmahamn så är det tråkigt att man inte kan tömma gratis just där. Jag har för mig att jag läste någonstans att de inte har rätt att ta betalt för själva tömningen men att de kan ta ut en avgift för att man lägger till vid bryggan. Kanske man kan svajankra utanför och ro ut slangen med jollen? 😉

Strax norr om Hamburgsund har också Fjällbacka sugtömning och den är avgiftsfri om jag förstått saken rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 augusti 2018 vid 09:23 skrev Makro:

Intressant den kände jag inte heller till, jag får ta en titt vid något tillfälle. Vilken typ sv munstycke har den?

 

20 timmar sedan skrev Nolhott:

När vi kollade med Tanums turistbyrå, också i juli, fick vi beskedet om att det kostade 50 kr. att tömma i Hamburgsund. Vi kom dock söder ifrån så vi gick in till Hunnebo och tömde istället. Eftersom jag har Hamburgsund som hemmahamn så är det tråkigt att man inte kan tömma gratis just där. Jag har för mig att jag läste någonstans att de inte har rätt att ta betalt för själva tömningen men att de kan ta ut en avgift för att man lägger till vid bryggan. Kanske man kan svajankra utanför och ro ut slangen med jollen? 😉

Strax norr om Hamburgsund har också Fjällbacka sugtömning och den är avgiftsfri om jag förstått saken rätt.

Angående Hamburgsund, konstaterade jag det fär två år sedan att den ägdes av verkstaden/butiken. Även då låg det massvis med båtar i vägen.

Nolhott: i södra delen av hamnen ligger det ju ett avloppsreningsverk. I min värld skulle det ju vara skitlätt att bygga en sugtömningsstation där, både el och avloppsrör framdraget..

 

Vi var i Fjällbacka för ett par år sedan, hade hissat karantänsflaggan, tre av besättningens då fyra personer hade fått öron-näsa-hals och luftvägsinfektioner. Låg stilla några dagar, besökte vårdcentralen och apoteket.... Nåväl, då låg det en sådan där flotte med handpump där, gratis javisst, men inget för ensamseglare, då man inte kan pumpa och hålla munstycket på plats samtidigt. Kanske den är utbytt mot en elektrisk nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 augusti 2018 vid 09:23 skrev Makro:

Intressant den kände jag inte heller till, jag får ta en titt vid något tillfälle. Vilken typ sv munstycke har den?

 

20 timmar sedan skrev Nolhott:

När vi kollade med Tanums turistbyrå, också i juli, fick vi beskedet om att det kostade 50 kr. att tömma i Hamburgsund. Vi kom dock söder ifrån så vi gick in till Hunnebo och tömde istället. Eftersom jag har Hamburgsund som hemmahamn så är det tråkigt att man inte kan tömma gratis just där. Jag har för mig att jag läste någonstans att de inte har rätt att ta betalt för själva tömningen men att de kan ta ut en avgift för att man lägger till vid bryggan. Kanske man kan svajankra utanför och ro ut slangen med jollen? 😉

Strax norr om Hamburgsund har också Fjällbacka sugtömning och den är avgiftsfri om jag förstått saken rätt.

Angående Hamburgsund, konstaterade jag det fär två år sedan att den ägdes av verkstaden/butiken. Även då låg det massvis med båtar i vägen.

Nolhott: i södra delen av hamnen ligger det ju ett avloppsreningsverk. I min värld skulle det ju vara skitlätt att bygga en sugtömningsstation där, både el och avloppsrör framdraget..

 

Vi var i Fjällbacka för ett par år sedan, hade hissat karantänsflaggan, tre av besättningens då fyra personer hade fått öron-näsa-hals och luftvägsinfektioner. Låg stilla några dagar, besökte vårdcentralen och apoteket.... Nåväl, då låg det en sådan där flotte med handpump där, gratis javisst, men inget för ensamseglare, då man inte kan pumpa och hålla munstycket på plats samtidigt. Kanske den är utbytt mot en elektrisk nu?

 

Jag skulle tro att jag använt 80% av sugarna från Vrångö i söder till Strömstad i norr, har bara råkat ut för en enda avgiftsbelagd, den i Hamburgsund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 Nåväl, då låg det en sådan där flotte med handpump där, gratis javisst, men inget för ensamseglare, då man inte kan pumpa och hålla munstycket på plats samtidigt. Kanske den är utbytt mot en elektrisk nu?

Den är fortfarande handdriven men fungerar bra, men hade den haft en kon istället för munstycke som tätar mot däck hade den fungerat även för ensamseglare.

Redigerad av Ove-T
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om inte handpumpen står alldeles intill bryggkanten kan det bli svårt att tömma själv. Man får väl hugga tag i någon förbipasserande. Men Hunnebo är bra så det blir nog mitt första

 

En suganläggning precis nedanför reningsverket i Hamburgsund vore ju helt logiskt men tyvärr följer sällan politik logikens lagar. :-/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett elände med de munstyckena. Dom som ritat dem har nog aldrig försökt använda den själv.

Tömde tanken på Ekenäs, med sånt munstycke och handpump. Medels repstumpar och eltape och en hel del tankemässig idiotförklaringa av många olika människor från konstruktion till färdig pumpinstallation, så lyckades jag tömma tanken.

Dessutom är min båt försedd med en bra pyts. Pytsen är inte såstor, menman kan ju ta upp rentvatten flera gånger att skölja bort skiten med.

Finns det inte en båtklubb i Hamburgsund - de fårväl lobba för en komunal pump med el och ett ordentligt munstycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...