Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
frewi9

Drevras?

Rekommendera Poster

Var ute idag efter att båten legat ca 1 månad vid bryggan här på västkusten. Har en 23 fotare med Aq145a och 280 drev. Tyckte att den var lite svår att få upp i plan samt gjorde bara 18 knop vid fullt gaspådrag. Gjorde 24 knop innan. Tänkte att det kanske var massa påväxt? Rätt som det är smäller det till och motorn varvar upp. Tycker inte det rasslar eller låter konstigt när detta händer men har ingen drivning. Lägger ut växel omedelbart, provar igen och har då drivning upp till ca 4-5 knop men sedan ”släpper” det igen och motorn varvar upp. Känns som om propellern slirar när den uppnår visst motstånd? Kan det vara så?

Hjälp! Vad tror ni detta är? Tar upp båten imorgon för att felsöka 😢

tacksam för tipps. 

Mvh Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du har tur är det vulningen som släppt.

Alltså det är så här, i propellercentrum sitter den en hylsa med splines som passar på propelleraxeln, utanpå denna en stor gummibussning, och på gummit sitter sedan propellern. Det hela är ihopvulkat på något vis. Detta är en skyddsgrej, det är meningen att det skall börja slira här om man kör på någonting eller trasslar in sig i något annat.

Om du ger mycket gas snabbt slirar propellern, men om du accelererar långsamt håller det bättre, men börjar slira igen vid höga varv och mer belastning.

 

Om du har otur, har du större problem än så...

 

Men börja med att skruva loss propellern, det är gynnsam badtemperatur nu, och brännmanterna är inte så vältaliga, ännu...

 

En propellerreparatör kan vulka ihop det hela igen, eller serva dig med en ny, eller renoverad begagnad propeller. Kolla med Propellerspecialisten i Surte, eller firman på Herkulesgatan vid Lundby Brandstation i Göteborg, förhoppningsvis har dom inte semesterstängt ännu.

 

Edit:

Jasså, du skapl ta upp båten, ja, ja, men det är ju ingen sport att byta propeller på land.

Eventulellt, kanske, möjligtvis, kan du vrida rint propellern med växeln i, utan att den rör sig. Om du har tur då alltså....

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan vara propellernavet som släppt. Det smäller inte till när navet släpper, men det kanske var något du upplevde. Om drevet går utan oljud upp till 5 knop, är det nog navet. Men visst kan det vara skjuthylsan som slirar, men då borde det vara metallpartiklar i oljan.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellernavet är inte vulkat. Bara pressat ihop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rollen:

Propellernavet är inte vulkat. Bara pressat ihop!

Ok, pressningen som lossnad då, kan det vara så?

Jag refererade det drevet och de propellera jag har nu, utvecklingen har kanske gått framåt, sedan den tiden då 280-dreven tillverkades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mekaniskt haveri ger dig inte 4 konop i ett nytt försök. Satsar en slant på Georg_Ohm:s förslag...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rita ett streck tvärs över proppen, så ser du om den slirar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...