Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Promod

Repat båten

Rekommendera Poster

Förberedde båten dagar innan inför midsommarfirande i skärgården, p.g.a. vädret blev det ändrade planer och båten fick ligga kvar vid bryggan.

Nu när jag åkte ned till båten på midsommardagen har något/något orsakat en ordentlig repa i gelcoaten. Tyvärr inte bara något som kommer att kunna poleras bort utan det har gått igenom gelcoaten.

Lätt att misstänka båtgrannen men det är en 30+ och jag kan verkligen inte lista ut hur han skulle kunna orsaka repor såpass lågt ned på mitt skorv. Så det hela förbryllar mig, en liten båt som är på den höjden är jag osäker på att skulle kunna komma åt över y-bommens fendrar.

 

Trist början på säsongen efter allt polerande i våras, gissar att det får vänta till hösten. Skall man kontakta försäkringsbolaget eller vad skulle ni gjort i mitt läge?

IMG_1294.JPG

IMG_1296.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tagit reda på båtens eller snarare gelcoatens färgkod.

Tvättat med aceton, maskerat med maskeringstape, lagt på gelcoatspackel i rätt nyans med gummiskrapa, slipat, jagt på mer, slipa polerat etc...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte fel att kontakta försäkringsbolaget redan nu, om man är lagd åt det hållet. De kan ju vänta med att fixa båten till i vinter. 

 

Annars röstar jag för hr Ohms förslag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan skrev Peter_K:

Det är väl inte fel att kontakta försäkringsbolaget redan nu, om man är lagd åt det hållet. De kan ju vänta med att fixa båten till i vinter. 

 

Annars röstar jag för hr Ohms förslag. 

 

 

Tag några fler fotografier, tillsamman med linjal eller måttband och sänd till skaderegleraren på försäkrinsbolaget. Om du gör jobbet själv kan du få timersättning.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era kommentarer och tips.

Jag får se till och skaffa rätt nyans gelcoat och fixa till det där, kommer förmodligen störa mig på det hela sommaren annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Promod:

Tack för era kommentarer och tips.

Jag får se till och skaffa rätt nyans gelcoat och fixa till det där, kommer förmodligen störa mig på det hela sommaren annars.

 

Ser att du bor i Sthlm. Om du inte vill ge dig på det där själv så kan jag rekommendera Gåshaga Marina. Vet att dom har fullt upp nästan jämt men det kanske finns en lucka. Kolla även med försäkringsbolaget innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig Seaseas katalog, den i papper, på insidan av baksidans pärm finns en färgkarta. Över Jotuns gelcoatfärger. Det är ju ite säkert att tillverkaren av din båt angivit det någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa dig Seaseas katalog, den i papper, på insidan av baksidans pärm finns en färgkarta. Över Jotuns gelcoatfärger. Det är ju ite säkert att tillverkaren av din båt angivit det någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här löste sig väldigt mycket bättre än jag vågade hoppas. Tvärtemot vad jag trodde så gick det alldeles utmärkt att få bort genom polering. Så falskt larm från min sida och jag kunde fixa det själv dagarna efter.

 

Däremot fick jag klar för mig att jag saknade "Sjöskador" som skydd i min försäkring vilket jag nu lagt till mot en litet premietillägg. Skaderegleraren som jag var i kontakt med ansåg att många kunder som har sin båt försäkrade i Trygg Hanska inte är medvetna om att de kanske saknar skydd för "Sjöskador". Så en liten uppmaning till Er som eventuellt har Trygg Hansa att kontrollera att ni verkligen har mot sjöskador. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

 

Senkan jag tillägga att en del båtbutiker har färgprover för utlåning som man kan ta med till sin båt och prova med. Alltså inte ett papper utan plastbitar med riktig gelcoat och rätt finish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trygg cHansa har jag fått lära mig att det hette... Endast för riskbenägna försäkringstagare. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Promod:

Däremot fick jag klar för mig att jag saknade "Sjöskador" som skydd i min försäkring

Är inte det en ganska väsentlig del  för en båtförsäkring?

Borde man inte noga upplysa försäkringstagaren om detta? Byt bolag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bhemac:

Är inte det en ganska väsentlig del  för en båtförsäkring?

Borde man inte noga upplysa försäkringstagaren om detta? Byt bolag!

 

Det var min reaktion också, dessutom var den extra premien bara några 100-lappar per år.

Givetvis får jag själv ta på mig skulden av att inte satt mig in tillräckligt i försäkringens innehåll men bolagen brukar ju ofta vara duktiga på att sälja på mer försäkring än man kanske behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ArneRadar:

Trygg cHansa har jag fått lära mig att det hette... Endast för riskbenägna försäkringstagare. 😉

Skadereglera nämnde att det är Svenska Sjö försäkring som Trygg Hansa erbjuder, vet faktiskt inte om det är så.

Man sitter man snällt och betalar till sitt försäkringsbolag utan att veta om man får valuta den dagen det händer något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...