Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lewis01

Säker gasol

Rekommendera Poster

Jag har sökt massor för att bli klok på det här med gasol men inte fått tag på en bra lösning. Tittar man på alde eller fogas sidor är det ju massor med delar man ska ha. Jag har en Maxim 26 med en tror det kallas p 11 som står till så vi kan använda huvudkranen varje gång.Har alltid varit noga med att öppna och stänga kranen helt. Vad jag förstått så är det att gasolen är tung och huvudkranen har en säkerhetsventil som kan börja läcka om flaskan utsätts för högt tryck som är farligt.

 

om man nu har ett tätt gasolkärl så går ju huvudkranen inte att komma åt, ska det då vara en annan avstägnventil alldeles utanför kärlet?  Hur bär man sig åt för att koppla loss kärlet utan läckage för att byta tub utanför båten som det rekommenderas. 

 

Nån som vet viket mått på höjden det krävs för att få in en 3-kilos flaska från sidan vid byte?

 

Nån med Maxim 26 som kan visa bild på placering mm?

 

Hjälp!

Vi måste få till en bättre säkerhet!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror även vi som inte är så hemmastadda i Maxim 26 kan hjälpa till om du lägger upp lite bilder på dagens installation.

 

Sedan är frågan om vilken sorts flaska du har.

P11 innehåller 11 kg gas och är rätt stor, 60 cm hög ungefär.

Det finns en trekiolosflaska (2,7 kg om man ska vara noga) i aluminium, 30 cm hög ungefär.

 

Det viktigaste tycker jag är

att ha så få skarvar som möjligt i systemet,

att ha ett tätt utrymme för flaskan med ett utlopp i botten så att gasen kan rinna ut ur båten om det skulle bli läckage,

att stänga av gasolen vid flaskan när man lämnar båten och

att ha ett gaslarm.

 

Sedan är det bra att lätt kunna stänga av gasen när man kokat färdigt.

En kran utanför utrymmet för tuben funkar bra eller så monterar man en elektriskt styrd ventil.

 

Läcktest bör man göra med såpvatten när installationen är klar.

 

Läcktest under säsongen gör man lätt så här, i två steg.

 

När köket är avstängt så stäng ventilen på flaskan.

Låt stå någon timme eller helst över natten.

Utan att öppna ventilen på flaskan, håll en låga vid spisens brännare och vrid sedan på gasen för den spislågan.

Om spisen brinner en kort stund är systemet tätt om nästa test är okej.

 

Stäng av gasolen vid flaskan.

Tänd köket så att trycket i rör och slangar försvinner och lågan slocknar.

Stäng av spisen.

Låt stå någon timme eller helst över natten.

Utan att öppna ventilen på flaskan, håll en låga vid brännaren och fortsätt som i första testet.

Om spisen brinner en kort stund läcker ventilen vid flaskan och ska bytas ut.

Gör sedan om den första testen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original på Maxim är väl en 2kg flaska bakom ugnen? En P11 är väldigt stor!

Det jag tror är att en del kör med plastflaska (komposit) på badplattform eller möjligen ankarstuven.

Plast finns i 5 och 10kg. Heter PC om det är AGA och PK om det är Primagaz. Den senare är billigare, finns tex hos Byggmax.

Fördelen med kompositflaskan är att man kan se hur mycket gasol man har kvar.

Placerar man flaskan på badbryggan och kompletterar med en elektrisk gasol avstängningsventil (kostar från ca 700 kr) så har man en extremt säker anläggning. Kollar man sen tätheten och byter slangar med jämnan mellanrum (förr sa man 5 år) så är det nog svårt att hitta ett säkrare kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort min spis utdragbar på skenor, och byggt en gastät dränerad låda bakom. Den rymmer 2st tvåkilosflaskor. Det blir lite dyrare än med en större flaska, men jag ville inte ha någon på badbryggan.

Gasol 2.jpg

Gasol.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Jag har gjort min spis utdragbar på skenor, och byggt en gastät dränerad låda bakom. Den rymmer 2st tvåkilosflaskor. Det blir lite dyrare än med en större flaska, men jag ville inte ha någon på badbryggan.

Det var riktigt snyggt! Jag hade 2kg flaskor i köksskåpet bakom spisen, det funkade bra. Enkelt att stänga flaskan och enkelt att byta. Tyvärr är det fantasipriser på gasol i 2kg flaskor. Spelar inte så stor roll förrän man skaffade gasol-varmvattenberedare. Då började jag fylla 2kg flaskorna själv (i trädgården) från en stor flaska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfyllning av flaskor är väl egentligen inget att rekommendera i tråden Säker gasol...

 

I tråden Billig gasol är det väl kanske okej även om jag tror - inte alls säker - att det är straffbart.

I den tråden kan man även rekommendera Gasolfyllarna som fyller på tomma flaskor till klart fördelaktiga priser även om en 2 kg flaska blir förhållandevis dyr, tror det är 175:- kronor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Nuvarande flaska är placerad i våt stuven på maximen som är självlänsande men där blir ju som ett vattenlås. Funderar på att köpa en tät gasolhink men då är ju frågan om den "lilla" får plats bakom spisen eller om man skulle kunna placera den "större" i akterruffens garderob och dra kopparröd fram till spisen då slangen inte ska vara mer än 1,5 m

 

var säljs de små flaskorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Självfyllning av flaskor är väl egentligen inget att rekommendera i tråden Säker gasol...

 

Det är riktigt, det är inget att rekommendera. Som så mycket annat så ska man veta vad man gör innan man ger sig på dylikt.  Förr gjorde varenda järnaffär detta och jag tror inte det var anledningen till att många järnaffärer försvann.

Jag fick ett flertal 2kg flaskor så jag brukade fylla ett gäng.

 

Byggmax har de flesta gasolflaskorna numera.

Idag betalar jag 249kr för 10kg, samma pris för en 2kg flaska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-24 vid 12:34 skrev Mackey:

Jag tror även vi som inte är så hemmastadda i Maxim 26 kan hjälpa till om du lägger upp lite bilder på dagens installation.

 

Sedan är frågan om vilken sorts flaska du har.

P11 innehåller 11 kg gas och är rätt stor, 60 cm hög ungefär.

Det finns en trekiolosflaska (2,7 kg om man ska vara noga) i aluminium, 30 cm hög ungefär.

 

Det viktigaste tycker jag är

att ha så få skarvar som möjligt i systemet,

att ha ett tätt utrymme för flaskan med ett utlopp i botten så att gasen kan rinna ut ur båten om det skulle bli läckage,

att stänga av gasolen vid flaskan när man lämnar båten och

att ha ett gaslarm.

 

Sedan är det bra att lätt kunna stänga av gasen när man kokat färdigt.

En kran utanför utrymmet för tuben funkar bra eller så monterar man en elektriskt styrd ventil.

 

Läcktest bör man göra med såpvatten när installationen är klar.

 

Läcktest under säsongen gör man lätt så här, i två steg.

 

När köket är avstängt så stäng ventilen på flaskan.

Låt stå någon timme eller helst över natten.

Utan att öppna ventilen på flaskan, håll en låga vid spisens brännare och vrid sedan på gasen för den spislågan.

Om spisen brinner en kort stund är systemet tätt om nästa test är okej.

 

Stäng av gasolen vid flaskan.

Tänd köket så att trycket i rör och slangar försvinner och lågan slocknar.

Stäng av spisen.

Låt stå någon timme eller helst över natten.

Utan att öppna ventilen på flaskan, håll en låga vid brännaren och fortsätt som i första testet.

Om spisen brinner en kort stund läcker ventilen vid flaskan och ska bytas ut.

Gör sedan om den första testen.

 

Mackey

Lånar en gammal tråd. Behöver göra en översyn av gasolen i vår forbina. Det är draget kopparrör fram till spisen men dessa har en hel del korrosion på sig på ett par ställen. Testat ovan metod men fungerar inte för mig. Får inte en kort flamma ens 5 sek efter att jag stängt av gasen! Antingen läcker anläggningen som ett såll vilket inte är troligt eller så har jag kanske för korta slangar? Gasolvarnaren löser aldrig ut och någon gasollukt har jag ingenstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-06 vid 09:09 skrev Olleman82:

Lånar en gammal tråd. Behöver göra en översyn av gasolen i vår forbina. Det är draget kopparrör fram till spisen men dessa har en hel del korrosion på sig på ett par ställen. Testat ovan metod men fungerar inte för mig. Får inte en kort flamma ens 5 sek efter att jag stängt av gasen! Antingen läcker anläggningen som ett såll vilket inte är troligt eller så har jag kanske för korta slangar? Gasolvarnaren löser aldrig ut och någon gasollukt har jag ingenstans...

Vi har sammanlagt 1,5 meter gasolslang och tre meter 8 mm kopparrör mellan tub och spis och vi får en tydlig låga en kort, kort stund enligt test 1.

 

Med extremt korta slangar och rör kan det nog vara så att den trycksatta volymen är för liten för detta test.

 

Det är otroligt små volymer och låga tryck så det är ju väldigt lite gas som behöver läcka ut för att trycket ska bli obeffintligt så det är inte säkert att det blir någon lukt ens eller att gaslarmet löser ut.

 

Pröva med såpvatten så kanske du hittar någon läcka.

 

Om du har flaskan öppen och spisen avstängd, får du någon lukt eller larm då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Vi har sammanlagt 1,5 meter gasolslang och tre meter 8 mm kopparrör mellan tub och spis och vi får en tydlig låga en kort, kort stund enligt test 1.

 

Med extremt korta slangar och rör kan det nog vara så att den trycksatta volymen är för liten för detta test.

 

Det är otroligt små volymer och låga tryck så det är ju väldigt lite gas som behöver läcka ut för att trycket ska bli obeffintligt så det är inte säkert att det blir någon lukt ens eller att gaslarmet löser ut.

 

Pröva med såpvatten så kanske du hittar någon läcka.

 

Om du har flaskan öppen och spisen avstängd, får du någon lukt eller larm då.

Ska gå igenom systemet mer grundligt över vintern. Aldrig någon lukt och aldrig något larm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...