Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
benny_b

Bo i båten - Projekt

Rekommendera Poster

43 minuter sedan skrev bhemac:

I en riktig installation har man ju en värmeväxlare mellan motorns kylsystem och värmesystemet. Då värms motorn enbart om motorns cirkulationspump går.

--

Jag har en MOTORVÄRMARE med inbyggd cirkulationspump som kan värma motorn vid behov. Tänkte ev sätta en termostat på tex 5°C i motorrummet och låt motorn värma utrymmet vid behov.

 

Hur? Kan du ge mer detaljer? Installationsritningar mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Här:

 

Värmesystem m motorv.png

 

Snyggt! 

 

Jag tror jag sätter en värmeväxlare på min och sen kör med en frostvakt i motorutrymmet och startar motorn lite då och då under vintern för att hålla allt under kontroll. 

 

Sen har jag ju enrörs-system. Så ska se hur jag ska koppla in konvektorerna i förpiken. Reflekskamin ger bra med strålningsvärme så behöver inte släppa fullt i konvektorerna fram då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev benny_b:

Jag tror jag sätter en värmeväxlare på min och sen kör med en frostvakt i motorutrymmet och startar motorn lite då och då under vintern för att hålla allt under kontroll. 

Det låter vettigt. Jag har kört med en liten frostvakt i motorrummet. Anledningen till att jag satte in motorvärmaren var att min motor behöver värmas på vintern om man vill starta, den är så himla seg när det blir kallt. Jag tyckte den var prisvärd i synnerhet eftersom den har inbyggd pump.

 

Jag köpte denna VÄRMEVÄXLAREN, samma grej som Alde men mycket billigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-18 vid 05:24 skrev benny_b:

Sen har jag ju enrörs-system. Så ska se hur jag ska koppla in konvektorerna i förpiken. Reflekskamin ger bra med strålningsvärme så behöver inte släppa fullt i konvektorerna fram då. 

 

Hej! Det där med enrörssystem låter oroväckande i mina öron. För att klara boende i vinterkyla bör du nog göra dej omaket att bygga om till tvårörs!?


Med stor tvekan länkar jag till en tidigare 6-sidig MG-forumtråd.
Förhoppningsvis kan du hitta några godbitar i den bitvis smått förvirrande diskussionen?

[Ett eländes elände, blev dagliga glykolbad för trådskaparen "Luffarn" i sina försök att lufta eller bygga om. Gällde visserligen inte Eberspächer utan Webasto men saken löstes nog till stor del genom ombygge till sund tvårörsteknik*. (Var fel på själva värmaren också, eller inte direkt fel utan snarare missanpassning.)


*) Luffarn skrev i alla fall på sid 4 den 6 mars 2009...
 Nu har jag åkt till Clas O i Gävle, 7 mil dit och sju hem. Har köpt sex t-rör, tre kranar , kopparrör, slangklämmor och stödhylsor, det blev ca 1000 kr. Grannen löder ihop t-rören åt mig sen. Nu måste jag ta en eftermidagslur.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-1:

Det där med enrörssystem låter oroväckande i mina öron.

En kvarleva från tider när man inte hade el. Även hus hade så. När vi skulle fira jul i en bekants stuga fick några av oss åka dit många timmar i förväg för att få igång värmen, elda utav h-vete men när det kom igång så funkade det. Sen har man ju problemet med temperaturreglering i olika utrymmen.

 

Ska man idag bygga ett vattenburet system så ska man absolut bygga med fläktradiatorer. Man använder radiatorer som är avsedda för vattenkylning av datorer och ljudlösa PC-fläktar. Detta är effektivt, en radiator på 10x10cm kan avge över 1 kW, vanliga husvagnskonvektorer ger 400W/m men då måste vattnet vara varmt.

Temperaturregleringen är enkel, en termostat styr fläkten av/på.

HÄR hittade jag inspiration.

En extra fördel: om man matar fläkten med uteluft så får man väldigt bra torkande effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Tvårörs har jag funderat på att göra om till. Men får kanske se till och fixa det omgående. 

 

Sen har jag också tittat på radiatorer till datorer. Och använt samma inspiration. 

 

Men som jag har nu så får jag en otrolig strålningsvärme från Reflekskaminen men även värme i systemet. Men får undersöka detta mera och börja bygga om allt.. SUCK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

 

Hej! Det där med enrörssystem låter oroväckande i mina öron. För att klara boende i vinterkyla bör du nog göra dej omaket att bygga om till tvårörs!?


Med stor tvekan länkar jag till en tidigare 6-sidig MG-forumtråd.
Förhoppningsvis kan du hitta några godbitar i den bitvis smått förvirrande diskussionen?

[Ett eländes elände, blev dagliga glykolbad för trådskaparen "Luffarn" i sina försök att lufta eller bygga om. Gällde visserligen inte Eberspächer utan Webasto men saken löstes nog till stor del genom ombygge till sund tvårörsteknik*. (Var fel på själva värmaren också, eller inte direkt fel utan snarare missanpassning.)


*) Luffarn skrev i alla fall på sid 4 den 6 mars 2009...
 Nu har jag åkt till Clas O i Gävle, 7 mil dit och sju hem. Har köpt sex t-rör, tre kranar , kopparrör, slangklämmor och stödhylsor, det blev ca 1000 kr. Grannen löder ihop t-rören åt mig sen. Nu måste jag ta en eftermidagslur.

 

Om jag ska köra tvårrössystem. Kan man köra Presolrör typ dessa https://www.rinkabyror.se/artikel/plusprisol-12-mm/ och i vilken diameter ? 16 eller 22??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-18 vid 11:11 skrev bhemac:

Det låter vettigt. Jag har kört med en liten frostvakt i motorrummet. Anledningen till att jag satte in motorvärmaren var att min motor behöver värmas på vintern om man vill starta, den är så himla seg när det blir kallt. Jag tyckte den var prisvärd i synnerhet eftersom den har inbyggd pump.

 

Jag köpte denna VÄRMEVÄXLAREN, samma grej som Alde men mycket billigare.

 

 

Varför kör du med just den storleken på värmeväxlaren? Och vad för shuntventiler använder du? Och vad för ventiler använder du vid konvektorerna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt system är "under konstruktion" dvs jag har de flesta delarna men inte alla. Jag tror det är bra att ta det lite lugnt och tänka igenom det ordentligt. Pga sommaren avstannade projektet lite.

15 mm har jag tänkt mig utom vissa delar som blir R20. Shuntventilen tex, en standard Esbe R20.

Helst vill jag ha plastslang men kopplingarna är dyra. Biltemas PEX-rörsystem verkar lovande inkl kulventiler.

Värmeväxlaren valde jag en som var väldigt lik Aldes, närmaste storlek var lite större. Testade fö med vatten från duschslangen och hällde vatten genom den andra delen. Ganska imponerande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kom på en sak idag... 

Jag har en Refleks kamin med värmeslinga för vattenvärme. Men den är enbart på 1,7kW på vattnet.. Känns väldigt litet på en 37 fots båt med en separat akterhytt... Eller vad tror ni?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev benny_b:

Men kom på en sak idag... 

Jag har en Refleks kamin med värmeslinga för vattenvärme. Men den är enbart på 1,7kW på vattnet.. Känns väldigt litet på en 37 fots båt med en separat akterhytt... Eller vad tror ni?

 

 

Men du får ju också en massa direktvärme? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Men du får ju också en massa direktvärme? 

 

Jo det får jag iof. Kanske räcker om jag gör om till tvårörsystem och stryper allt i salongen och förpik så går det mesta av värmen i vattensystemet till aktern

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-20 vid 20:47 skrev bhemac:

Men du får ju också en massa direktvärme? 

 

Vet du hur man bör räkna? 4kW känns mer aktuellt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev benny_b:

 

Vet du hur man bör räkna? 4kW känns mer aktuellt

Hr mycket ska kaminen avge eller vilken modell är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Hr mycket ska kaminen avge eller vilken modell är det?

 

Tittar på en Regleks 61 med värmeslinga och friskluft 

har en 62 nu med värmeslinga ochxfrisklugt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

62:an ger 800W till luften och 1600W till vattenslingan, det borde räcka i normalfallet men kanske inte om det blir svinkallt.

Nackdelen med en större kamin är att när man bara behöver lite värme en kall sommarkväll, visserligen går det att köra "lågfart" men det blir alldeles för mycket värme. Tydligen kan man ibland byta till sig en större kamin av någon med "värmeöverskott".

Jag har haft funderingar på Refleks eller Glembring men jag har inte behov att värma många dagar i sträck.

Ett vettigt tips är att kombinera kaminen med en Webasto el likn. Snabbare och enklare att starta,  synnerhet när man bara vill göra varmvatten. Han som sa detta fick tag på en 8,5kW Webasto. Värmaren var för 24V och billig, jag hjälpte honom så den gick att köra på 12V.

Ihop med kaminen skulle de klara polarnätter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

62:an ger 800W till luften och 1600W till vattenslingan, det borde räcka i normalfallet men kanske inte om det blir svinkallt.

Nackdelen med en större kamin är att när man bara behöver lite värme en kall sommarkväll, visserligen går det att köra "lågfart" men det blir alldeles för mycket värme. Tydligen kan man ibland byta till sig en större kamin av någon med "värmeöverskott".

Jag har haft funderingar på Refleks eller Glembring men jag har inte behov att värma många dagar i sträck.

Ett vettigt tips är att kombinera kaminen med en Webasto el likn. Snabbare och enklare att starta,  synnerhet när man bara vill göra varmvatten. Han som sa detta fick tag på en 8,5kW Webasto. Värmaren var för 24V och billig, jag hjälpte honom så den gick att köra på 12V.

Ihop med kaminen skulle de klara polarnätter!

 

Jo jag har ju en vattenburen 4kW eber installerad i samma värmesystem. Men kan jag köra båda samtidigt? 

 

Sen är jag lite i tanken att ” bättre med mer värme än för lite” och på kalla sommarnätter så får jag väl svettas lite eller ventilera ut överskottet.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev bhemac:

62:an ger 800W till luften och 1600W till vattenslingan, det borde räcka i normalfallet men kanske inte om det blir svinkallt.

Nackdelen med en större kamin är att när man bara behöver lite värme en kall sommarkväll, visserligen går det att köra "lågfart" men det blir alldeles för mycket värme. Tydligen kan man ibland byta till sig en större kamin av någon med "värmeöverskott".

Jag har haft funderingar på Refleks eller Glembring men jag har inte behov att värma många dagar i sträck.

Ett vettigt tips är att kombinera kaminen med en Webasto el likn. Snabbare och enklare att starta,  synnerhet när man bara vill göra varmvatten. Han som sa detta fick tag på en 8,5kW Webasto. Värmaren var för 24V och billig, jag hjälpte honom så den gick att köra på 12V.

Ihop med kaminen skulle de klara polarnätter!

 

Var hittar du infon om 62:ans effekt? Jag läser 4kW på slingan på Refleks hemsida

 

 

red: läste fel i din text

Redigerad av benny_b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev benny_b:

 

Jo jag har ju en vattenburen 4kW eber installerad i samma värmesystem. Men kan jag köra båda samtidigt? 

 

Sen är jag lite i tanken att ” bättre med mer värme än för lite” och på kalla sommarnätter så får jag väl svettas lite eller ventilera ut överskottet.. 

Prova, det kan bero lite på hur man ställer termostaterna men det ska gå.

--

Håller med om att det är bättre att svettas än frysa. I min förra båt hade jag en Wallas 1800, även på lägsta fart blev det ofta för varmt så jag satte in en fläkt som blåste ut värmen i stuven när värmaren gick ner på lågfart ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den värmefläkten var intressant men mest under vår o höst när man kan ta in uteluft, värma och få torr luft.

Sätt in en tyst datorfläkt i skottet mellan stickkoj och akter hytt så att värmen sprids bättre. Ta luften högt och blås ut lågt, min gissning är att durken i akterhytten blir svinkall på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Den värmefläkten var intressant men mest under vår o höst när man kan ta in uteluft, värma och få torr luft.

Sätt in en tyst datorfläkt i skottet mellan stickkoj och akter hytt så att värmen sprids bättre. Ta luften högt och blås ut lågt, min gissning är att durken i akterhytten blir svinkall på vintern.

 

Ja kall blir den. Håller på isolera för fullt. 

Och tittar på att köra krympplast på båten med bra ventilation såklart. Och hoppas då få lite varmare däck. 

Och då jag ligger i Mälaren så kollar jag på filtersystem för att få vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev benny_b:

Och då jag ligger i Mälaren så kollar jag på filtersystem för att få vatten

UV-ljus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev benny_b:

 Omvänd osmos https://www.energishop.se/product/5-stegs-vattenreningsverk-ro-190-l-dag-boosterpump

 

Vad tros om att köra krympplast? 

Intressant. Jag hålls i Vänern och tittar på rening med UV-ljus men tittar också på RO. Nackdelen är tydligen att vattnet blir smaklöst (spela roll, jag dricker mest bara flaskvatten). Men det verkar också som att UV är energieffektivare. Tänkte ägna vintern åt att försöka utröna vilket system som är bäst. Tanken på en oändlig tillgång av färskvatten är minst sagt lockande.

--

Krympplast? Varför inte, det borde kunna fungera väldigt bra. Ganska billigt så det gör ju inget om det inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Intressant. Jag hålls i Vänern och tittar på rening med UV-ljus men tittar också på RO. Nackdelen är tydligen att vattnet blir smaklöst (spela roll, jag dricker mest bara flaskvatten). Men det verkar också som att UV är energieffektivare. Tänkte ägna vintern åt att försöka utröna vilket system som är bäst. Tanken på en oändlig tillgång av färskvatten är minst sagt lockande.

--

 

Jag håller med. Varför inte kunna rena vattnet man har runt sig och ta in. Anänder vatten mest till duscha och koka mat. Samt kaffe. Så det borde inte vara ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hittade några bra pdf-manualer på Viking Yachting angående värmesystem.
(Scrolla ner till "värme o vatten".)

 

Viking Yachting är suveräna. Fått mkt hjälp av dom. Är som sagt på gång att göra om till tvårörssystem. Och isolerar allt. Luften är borta från systemet. Nu återstår bara frågan om jag ska fixa en större kamin eller inte. 

 

Jag ska sätta datorfläktar bakom varje konvektor för att få ut mer värme från dem, det kanske hjälper... vem vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev benny_b:

Viking Yachting är suveräna......

Jag ska sätta datorfläktar bakom varje konvektor för att få ut mer värme från dem, det kanske hjälper... vem vet?

Jo jag har hört flera som har fått väldigt bra hjälp.

--

Fläktar brukar göra väldig skillnad. De konvektorer som används är inte speciellt effektiva. För väldigt länge sedan satte man in kamrörselement i tex källare. Samma princip, lika ineffektiva.

Utvecklingen av vattenburen värme ligger väl sådär 50 år efter utvecklingen i land. Enrörs systemens enda fördel var att de inte behövde cirkulationspumpar. Idag har vi ganska gott om el ombord och kan ha cirkulationspumpar och därmed också klenare rördimensioner.

På båtar i tex Holland använder man idag ofta vanliga hemmaradiatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...