Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
benny_b

Bo i båten - Projekt

Rekommendera Poster

Hallå forumet!

 

Har en möjlighet att få testa på att bo i båt. 

Tanken att testa bo ett år. Jag har lgh intill så om allt inte funkar så kan jag ta mig till land.

 

Jag har tittat på två helt olika typer av båtar. En Malö 50 men reflexkamin i, och en Beneteau First med vanlig diesel värmare.

 

Då jag själv anser att Malö med en reflexkamin är överlägset så är jag lite tveksam till duschens storlek. Eller tänker jag galet?

 

Sen funderar jag på vintern. De mesta kör med isfritt runt båten med vattenvirvel, men har sett andra som låter isen frysa runt båten. 

 

Vilket är bäst? 

Vad ska man tänka på om man låter isen komma? 

Men också vad ska jag generellt tänka på om man vill bo på båten över vintern?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var i Sveriges avlånga land bor du.

Har själv båten i sjön året om. Jag låter den frysa fast. Bor på Västkusten längst ut i väster. Här är sällan nån is att räkna med - utom om man ligger längst in i hamnen - som jag gjorde i vinter.

 

thumbnail_20180228_142244_resized_1.jpg.24b9189b90ff1316741720be97f02680.jpg

 

Här är väl den ultimata tråden i ämnet;

 

https://www.maringuiden.se/forum/topic/39849-projekt-bo-i-båt/

 

330342.jpg.a45a8711ea3a0fba5adf6ddbbe774da0.jpg

 

Killerbo använde en billig dränkbar länspump för att hålla isfritt runt båten.

Det har även jag gjort många gånger för att tina loss mina båtar av olika anledningar.

 

thumbnail_20180329_171410_resized.jpg.5723defea2c907354f6e80db71561298.jpg

Typ en sån här pump.

 

https://www.clasohlson.com/se/Dränkbar-pump-Cocraft-HS-400-D/40-9032

 

 

 

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Finns det risker med att låta isen ta båten?

 

Sen önskar jag tips på vatten och avloppslösningen när man bor över vintern?

Har ju en tank, men endast med 70l tank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du svarade inte på frågan.

Var i Sveriges avlånga land bor du?

Då gissar visserligen vi från "landsorter"för Stockholm - men ..........

 

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev benny_b:

Finns det risker med att låta isen ta båten?

Väldigt små, båtar har i alla tider fått frysa fast. De som sjunkit har gjort det pga tillsyn, ofta beroende på att snö tyngt ned båten så att genomföringar som normalt  är ovan vattenytan hamnat under. Isfritt med propeller är en dyr och onödig historia (drar mycket ström). Ett par dränkbara pumpar som man kan köra när man blir orolig är en enkelt lösning. Kompressor som trycker ut luft vid botten är en elegant och driftsäker lösning som inte drar speciellt mycket ström. Vake.se har ett system men det går att göra ett eget billigare. Då kan man ha det som reserv.

 

Toalettfrågan har nästan bara en lösning, urinseparerande mulltoa. Urinen, ca 2lit/dag/person ska tömmas i det kommunala nätet eller hällas ut på marken. Använd tex bef tank. Givetvis är det inte tillåtet att pumpa ut det i sjön även om det inte skulle märkas...

 

Vatten. 50lit/dag/person. Inte så kul att transportera i dunkar men det kan fungera. Finns det något vattenuttag på land så kan man rulla ut slang och sen blåsa torr med tryckluft innan man rullar ihop och tar ombord slangen. En del har lyckats få till en slang som ligger på botten. Då är det bara sista biten som behöver isoleras och förses med värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Du svarade inte på frågan.

Var i Sveriges avlånga land bor du?

Då gissar visserligen vi från "landsorter"för Stockholm - men ..........

 

Bor i Västerås

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ganska vanligt attde som bor permanenti båten bor på en marina som eller hamn, som har toalett, duch tvättstuga mm öppetäven på vintern.

Har vid flera tillfälle träffat en kille som bodde permanent i en storfidra. Kammarmuikern Calle Rosell. Han tog båten dit han för tillfället hade spelningar. Träffde honom bl.a. i en liten hamn utan förJönköping, när han en vinter spelade på Jönköpings Statsteater.

Han berättade att han en vinter jobbade i Västerås. Då just toalett och duch var viktigt för honom, tog han upp båten och ställde uppden på en camping, där det fanns fler vinterliggande husvagnar. En enligt honom blev det genast en artikel i en lokal tidning.

För det där riktigt akuta toalettbehovet får du väl kompletera toaletten med en "porta potti".

Vi har en stuga norr om Stockholm. De första vintrarna hade vi inget vintervatten, utan bar hem vatten i en ryggsäck med 6 st petflaskor - dvs 9 liter varje gång. En daglig tanke och varje gång vi var nån stans var - VATTEN. Ibland fick vi storsatsa och ha med oss ett flertal dunkar. Det var ett jagande efter vatten hela tiden, men det fungerade.

Dusch var ju inte att tänka på - i stugan, utan fick ske hos dottern - de gånger man absolut måste duscha. Men som det gamla uttrycket säger;"Man badar en gång till Jul - antingen det behövs eller inte"

Vi har blivit så bekväma och bortskämda, med att allt skall finnas alltid. Att bo i en båt är väl att stå tillbaka från att ha allt alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-19 vid 12:29 skrev benny_b:

Men går det att använda toan tro?

Nej,

Du måste hat PortaPotti eller mulltoa (Separett)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej då var man båtboende. 

Jag har vattenburen Reflekskamin och en cirukaltionspump Alde. Men i akterruffen så blir det inte riktigt varm, misstänker att pumpen inte riktigt lyckas pumpa på flödet. Har ca 26 grader i salongen, och 20 grader i akterruffen, ¨Kan man köra med dubbla pumpar i samma system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Thallatha:

Hur är ditt system uppbyggt?

 

Enrörs system med konvektorer. och en Alde cirkulatiponspump. 

Värmare som jag har är Refleks vattenburet, Eberspächer 4kW vattenburet och elpatron. 

Ebern igång så skjuter den pumpen igång sytemet ordentligt. (misstänker att det är luft i systemet, skall lufta imorgon) men när jag kör Refleksen och Alde cirkulationspumpen så blir det inte samma värme i akterruffen (de som ligger högst i systemet). 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju sätta en vanlig bordsfläkt inne i båten för att cirkulera runt luften lite i salongen, då blir värmen jämnare.

 

Eller är akterkabinen separerad från salongen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Thallatha:

Har Ebern en egen cirkulationspump?

 

Ja den har en egen pump

 

10 minuter sedan skrev Gaidin:

Du kan ju sätta en vanlig bordsfläkt inne i båten för att cirkulera runt luften lite i salongen, då blir värmen jämnare.

 

Eller är akterkabinen separerad från salongen?

 

 

Japp, jag har en Malö 50. Så den är separerad. Men om jag sätter en till pump (Alde 4-5 L/min) så kanske det funkar bättre? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid bra med en extra pump i systemet, det kan ge oönskade effekter och faktiskt försämra cirkulationen. Men det kan bli bra också, oftast om den kan få en egen slinga att försörja.

 

Fastsittande luftbubblor i värmekretsen är ett vanligt problem, inte bara i båtar utan husvagnar är ofta drabbade.

Med husvagn är lösningen att köra pumpen och samtidigt dra på en gropig grusväg. Det går ju inte med båt, oftast.

Men, trick nummer två, att köra cirkulationen och samtidigt variera båtens lutning kraftigt, dvs max för ned, sedan upp och så sida till sida, helst medan någon kryper och knackar med ett skruvmejselskaft på ledningarna och upprepa några gånger.

Ev kan det behövas montera extra avluftningar på någon punkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Gundj:

Det är inte alltid bra med en extra pump i systemet, det kan ge oönskade effekter och faktiskt försämra cirkulationen. Men det kan bli bra också, oftast om den kan få en egen slinga att försörja.

 

Fastsittande luftbubblor i värmekretsen är ett vanligt problem, inte bara i båtar utan husvagnar är ofta drabbade.

Med husvagn är lösningen att köra pumpen och samtidigt dra på en gropig grusväg. Det går ju inte med båt, oftast.

Men, trick nummer två, att köra cirkulationen och samtidigt variera båtens lutning kraftigt, dvs max för ned, sedan upp och så sida till sida, helst medan någon kryper och knackar med ett skruvmejselskaft på ledningarna och upprepa några gånger.

Ev kan det behövas montera extra avluftningar på någon punkt.

 

 

Det med  att en extra pump kan störa är något jag misstänkt. Det sitter något i bakhuvudet sedan man lärde sig något om flöden i skolan. 

 

Men då kanske man ska kolla på en större pump istället för den som sitter. 

Jag har en Alde på4-5 L/min så ska kolla med en som ligger på betydligt mer. Men hittar ingen med 22mm anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att cirkulera vattnet hårt med en kraftigare pump. 'Tex en borrmakinspump. Tipset kommer från en som monterade värme i husvagnar.

Sen kan du montera ytterligare en pump om det inte fungerar, det kommer inte att "störa".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en 12V eller 230V-pump du ska ha?

Husvagnstillbehör är ofta samma men lättare att få tag på.

T ex http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=OA3010-508&ViewProduct=true&pid=423 men den är kasnke lika den du har?

 

Nackdelen med högre flöde är att värmeavgivningen till konvektorerna kan bli sämre, tänk att varmvattnet susar förbi för fort så köp inte för häftig pump.

 

Jag tror ändå att du har ett luftproblem som går att lösa utan pumpbyte, men kräver att du bjuder hem några kompisar som springer fram o tebax på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Gundj:

Nackdelen med högre flöde är att värmeavgivningen till konvektorerna kan bli sämre, tänk att varmvattnet susar förbi för fort så köp inte för häftig pump.

Nä, man höjer flödet för att få mer värmeavgivning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Gundj:

Är det en 12V eller 230V-pump du ska ha?

Husvagnstillbehör är ofta samma men lättare att få tag på.

T ex http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=OA3010-508&ViewProduct=true&pid=423 men den är kasnke lika den du har?

 

Nackdelen med högre flöde är att värmeavgivningen till konvektorerna kan bli sämre, tänk att varmvattnet susar förbi för fort så köp inte för häftig pump.

 

Jag tror ändå att du har ett luftproblem som går att lösa utan pumpbyte, men kräver att du bjuder hem några kompisar som springer fram o tebax på båten.

 

Jag vill ha en 12V pump. Den jag har är denna https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/vattenburen-varme-tillbehor/cirkulationspump-alde-12v

 

Jag kan inte hitta flödet på den pumpen du hänvisar till http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=OA3010-508&ViewProduct=true&pid=423

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Nä, man höjer flödet för att få mer värmeavgivning.

OK? Kan så vara, men i en gammal husvagn jag hade för länge sedan fick jag sämre effekt i konvektorerna när en onödigt stor pump monterades som nödlösning en vinter.

När en originalpump kom på plats blev det bra igen.

Men det kan ju haft någon annan orsak såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Gundj:

Men det kan ju haft någon annan orsak såklart.

Garanterat den globala uppvärmningen ;)

--

Jga skulle nog kolla temperaturen på några ställen. Enklast med en IR-termometer men det går givetvis med vilken termometer som heslt men då bör man ha två..

Mät temperaturen före och efter akterhytt. Är det en ordentlig skillnad så är nog flödet för litet. Det finns inte tillräckligt med energi i vattnet.

Är temperaturskillnaden liten så är det nog luft i konvektorerna. Det skulle nog jag sätta pengarna på.

Man kan mäta temperaturen före och efter varje konvektor. Eftersom flödet är konstant så ska temperaturfallet vara proprtionellt mot konvektorns längd om det är samma typ av konvektor.

Man kan även prova att blåsa med en fläkt på konvektorn för att se hur mycket mer värme den då kan avge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Börja med att cirkulera vattnet hårt med en kraftigare pump. 'Tex en borrmakinspump. Tipset kommer från en som monterade värme i husvagnar.

Sen kan du montera ytterligare en pump om det inte fungerar, det kommer inte att "störa".

 

Ebersrächern har ju en egen pump. Och när den går så är det bra flöde i systemet, dock så hörde jag igår att det "bubblade" lite i systemet, så en avluftning är på sin plats. Men hursom så är det betydligt bättre drag i den pumpen. Så tror att 4-5L/min är för klent för en 37 fotare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev bhemac:

Garanterat den globala uppvärmningen ;)

--

Jga skulle nog kolla temperaturen på några ställen. Enklast med en IR-termometer men det går givetvis med vilken termometer som heslt men då bör man ha två..

Mät temperaturen före och efter akterhytt. Är det en ordentlig skillnad så är nog flödet för litet. Det finns inte tillräckligt med energi i vattnet.

Är temperaturskillnaden liten så är det nog luft i konvektorerna. Det skulle nog jag sätta pengarna på.

Man kan mäta temperaturen före och efter varje konvektor. Eftersom flödet är konstant så ska temperaturfallet vara proprtionellt mot konvektorns längd om det är samma typ av konvektor.

Man kan även prova att blåsa med en fläkt på konvektorn för att se hur mycket mer värme den då kan avge.

 

Ska testa att mäta tempen med IR-mätaren.

 

Det sitter fläktar i dom som jag har i salongen. 

Se skiss... Dock är det inte helt korrekt med kopplingen jag har ritat mellan VV-beredaren och pump mm

 

 

värme Malö.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan pump som du har och har inga problem att få bra cirkulation i min 40 fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update! 

Gisses! Lufta ett system är inte det lättaste! Håller på bli galen snart. 

 

Jag har nu noterat två problem. 

När jag kör Ebern, så bubblar det som fasen. Jag har satt in mer avlufningsnipplar för att få ut så mkt jag bara kan. Och när jag kommer till nippeln som finns vid reflekskaminen så får jag baksug i nippeln och efter 20 sek kommer luft och vatten ut. Samma är det i akterhytten som skall vara högsta punkten. 

 

Men kör jag utan ebern och enbart cirkulationspumparna så får jag inget baksug, och ingen luft som kommer ut ut nippeln..  

 

Snart sitter man på psykakuten tror jag... 😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Börja med att cirkulera vattnet hårt med en kraftigare pump. 'Tex en borrmakinspump. Tipset kommer från en som monterade värme i husvagnar."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-09-14 vid 11:21 skrev bhemac:

"Börja med att cirkulera vattnet hårt med en kraftigare pump. 'Tex en borrmakinspump. Tipset kommer från en som monterade värme i husvagnar."

 

Ha! Nu har jag tagit kampen mot luften på allvar! Nu verkar det som jag fått till det..

Bytt cirkulationspump till en som är på 18 l/s så nu verkar luften komma ut. har bankat skiten ut slangar och konvektorer. 

Men fick tips att inte låta värmeslingan gå in i motorblocket... Men vill ju ha motorn varm under vintern så den inte fryser. Men kanske är en knäpp idé att värma motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev benny_b:

Men fick tips att inte låta värmeslingan gå in i motorblocket... Men vill ju ha motorn varm under vintern så den inte fryser. Men kanske är en knäpp idé att värma motorn?

I en riktig installation har man ju en värmeväxlare mellan motorns kylsystem och värmesystemet. Då värms motorn enbart om motorns cirkulationspump går.

--

Jag har en MOTORVÄRMARE med inbyggd cirkulationspump som kan värma motorn vid behov. Tänkte ev sätta en termostat på tex 5°C i motorrummet och låt motorn värma utrymmet vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...