Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pentaracer

VP D6 går ej på alla cylindrar, spridare?

Rekommendera Poster

Styrbords motor en D6 310A Går ojämnt och kommer inte upp i varv som den brukar, man får känslan av att en cylinder inte jobbar.

Jag har kollat tjuvluft så gott det går och bränslet kommer genom nya filter för säsongen och passerar två vattenfilter.

 

Finns det något enkelt sätt att kolla upp vilken cylinder det är och om spridaren fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Är inte detta inte en Common Rail motor?

Då har du en enkelt förklarat en högtryckspump som förser systemet med ett högt permanent tryck, sedan öppnar injektorerna elektroniskt via en motormodul. Inte direkt ett system man bör pilla på om man inte vet vad man gör. Det man som lekman kan göra begränsar sig till koll efter glappkontakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla glappkontakt. Kolla läckflöde på spridarna, kanske nån som sticker ut?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att man är så utlämnad till penta mek med Vodia för att prata med D6orna. Det borde va en lätt match för en duktig Vodia-pilot att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper väl eller bygger ett instrument om det krävs men lämna bort är jag inte behjälpt av, är ju en rätt enkel motor. 

 

Tänkte leta lite glapp imorgon, fler tips mottages gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du byggt eller köpt nått instrument än? Nyfiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Range-Rovern provade jag att koppla ur en injektor i taget och på så vis lyckades jag lista ut vilken som inte fungerade. Det visade sig senare att det var ett kabelbrott, tydligen vanligt fel på just den motorn. Men jag vet inte hur det ser ut på en D6, men något kontaktdon är det väl att koppla bort iallafall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog ut en kontakt i taget och kom fram till att det borde vara cyl4. Kontaktade en kille med Vodia som bekräftade det så jag beställde en ny spridare.

 

När jag plockade bort spridaren var cylindern full av diesel i så min gissning var att spridaren var tokslut.

 

Fick tömma cylindern riktigt ordentligt innan den ens gick att dra runt, tjitt, trodde den skurit ett tag. När cylindrarna var tomma satte jag dit en ny spridare och nu larmar den inte längre och går fint. Ska testa att belasta motorn imorgon, hoppas på bra fjös.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick den bra även vid belastning?

Redigerad av sjolof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-22 vid 14:10 skrev pentaracer:

Finns det något enkelt sätt att kolla upp vilken cylinder det är och om spridaren fungerar?

Med en kall motor, starta och känn om någon cylinder inte blir varm som de övriga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är från en Nissan Micra från 1993 så ursäkta mig om rådet inte stämmer på en VP 🙂

Bilen gick på tre cylindrar. Jag kopplade loss anslutningarna på spridarna och fann två anslutningsstift i varje spridare. Vanligtvis är det bara en spole som aktiverar spridaren så det gick att felsöka genom att mäta motståndet i spolen med universalmätaren. Den felaktiga spridaren gav inget värde alls de övriga ett tiotal ohm.Kan som sagt vara annorlunda på VP men en avvikelse borde framgå med ohm-mätning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Faderullan:

Min erfarenhet är från en Nissan Micra från 1993 så ursäkta mig om rådet inte stämmer på en VP 🙂

Bilen gick på tre cylindrar. Jag kopplade loss anslutningarna på spridarna och fann två anslutningsstift i varje spridare. Vanligtvis är det bara en spole som aktiverar spridaren så det gick att felsöka genom att mäta motståndet i spolen med universalmätaren. Den felaktiga spridaren gav inget värde alls de övriga ett tiotal ohm.Kan som sagt vara annorlunda på VP men en avvikelse borde framgå med ohm-mätning...

Samma sak på en Range Rover jag hade nöjet att meka med, men där var det ett kontaktfel i kablaget mellan spridare och kontrollboxen. Vanligt fel, tack för Tipset till Edvard China i Wheeler Dealers på Discovery Channel. Kanske även detta är applicerbart på en Pentamotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet konstaterades senare på säsongen. Det var dålig kontakt i kontaktstycket till spridaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...