Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anna-Karin_Lundberg

Fuktskydda träkista - båtlack eller polyester?

Rekommendera Poster

Hallå, det är jag igen! Jag brukar be er om hjälp när jag har projekt på gång och kör fast.

Den här gången undrar jag om nån vill komma med råd angående en gammal träkista som jag vill ha ståendes utomhus på mitt trädäck i trädgården. Den ska användas som dynbox är planen, för de man köper i plast är så fula. Jag köpte en gammaldags träkista men den måste ju behandlas.

Den är inte dyr eller värdefull, men jag tänker att det är bra att be om råd innan jag förstör den.

 

Min första tanke var att pensla hela kistan med polyester, jag har ju använt det både till min båt och till min trädgårdsdamm (båda projekten har ni hjälpt mig med) men sen kom jag på att det kanske räcker med båtlack? Ytan behöver inte bli perfekt, det rör sig som sagt om en gammal träkista med beslag och den ska användas som förvaring utomhus. 

 

Nästa fråga är om jag ska behandla alla ytor eller bara utsidan. Om jag lämnar insidan obehandlad kan ju fukt torka ut, men det kanske -r smartare att försöka försegla hela ytan?

 

Vad skulle du ha gjort? Jag är tacksam för alla tankar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i varje fall inte använt enbart polyester. Det är ju polyestern i kombination med glasfiber som gör att det blir någon som helst styrka.

Båtlack är i så fall bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget vettigt att tillföra vad avser ytbehandlingen, men ställ kistan på något så att den kommer upp ca. en decimeter från trädäcket.

 

☂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att trät är torrt och lacka med någon bra båtlack.

Låt sedan inte kistan stå i solen, skugga är bättre, och tag in den på vintern. Bra även om den är någorlunda regnskyddad. Och som redan sagts, litet distans inunder så det blir litet cirkulation där.

Måhända räcker det att olja den invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råd!

Båtlack och fötter, det ordnar jag. Olja insidan låter bra, lätt fixat. Den kommer stå under träd så inte i full sol och vinterförvaring borde möjligen kunna bli inomhus. Det sparar förstås på kistan. 

Jag återkommer med bilder ich visar hur det blir 

 

Finns det nåt båtlack på Biltema som duger tro? Och hur många varv får jag räkna med att lacka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en bra båtlack,kinaolja är bäst att behandla invändigt med,ja använder den till ute möblerna,domhar klarat sig sedan inköpet 1969.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir det fint med lack och Biltemas fungerar utmärkt. Men jag är lat och vill inte hålla på med underhåll - vilket krävs för att lacken ska hålla. Jag skulle olja (Kinaolja) på utsidan och plasta på insidan. Olja får man göra då och då men det är både lite och enkelt jobb. Plasten på insidan är inte vacker men det håller utan underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...