Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Modesty77

Nedtagning av storsegel

Rekommendera Poster

Jag har travare i min storsegel och fall är dragna till sittbrunnen via ledblock och avlastare.

Men när jag släpper på mina avlastare så faller inte storsegel hela vägen när, det känns som att det skulle behövas lite mer tyng i den för att falla ner till bomen.

Dessutom viker sig mina fall ibland och fastnar i block och i avlastare. Kvalitetsmässigt är det rätt så bra fallina ( inte från biltema).

 

Undrar om det är nån som har nån tips, så att inte tampar inte skall vika sig men även på hur man får segel att falla ner hela vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har haft samma problem men nu rasar seglet hela vägen ner på ett kick. 

För mig var det just att fallet gick igenom allt det du skriver om ner till sittbrunnen som bromsade seglet. När jag stod vid masten och hade fallet helt fritt liggandes på däcket och släppte det så rasade det ner som sagt med en himla fart. 

Annars fungerar det inte för mig heller om jag släpper det nere i sittbrunnen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att mitt storsegel åker ner lättare om man släpper på uthalet. Uthalet drar ju travarna mot rännan så friktionen hindrar dem från att röa sig lätt. Uthalet ska du väl ändå släppa på om du ska ha storseglet nere. Prova det.

 

Sen kan det vara svårt att hissa om man glömt släppa kicken, minns inte om den påverkar möjligheten att ta ner seglet dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Stephan_D:

Siliconspray i mastens likränna?

Ptfe spray i likränna. En riktig inte pulvervariant.

Jag "matar" alltid fallet snabbt på däck först i riktning att änden kommer sist. Sen matar jag ner fallet rättnoggrannt i fallådan änden först. Då hakar sig fallet aldrig när jag släpper avlastaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikonspray eller d:o fett:

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray-2000017071

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/rengoring-och-smorjning/ptfe-fett-2000019173

Mitt storfall från Biltema är toppen, smidigt och starkt och kinkar ytterst sällan vid nedtagning. Prisvärt!

Jag 'kastar' ner fallet i kabinen före nedtagning och på så sätt har fallet någon meter på sig att räta ut alla ev. kinkar och seglet rasar ned utan hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Caribic410:

Ptfe spray i likränna. En riktig inte pulvervariant.

Eller PTFE-fett. Finns på cykelavdelningen hos Biltema. Oslagbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Larsakelarsson:

Silikonspray eller d:o fett:

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray-2000017071

https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/rengoring-och-smorjning/ptfe-fett-2000019173

Mitt storfall från Biltema är toppen, smidigt och starkt och kinkar ytterst sällan vid nedtagning. Prisvärt!

Jag 'kastar' ner fallet i kabinen före nedtagning och på så sätt har fallet någon meter på sig att räta ut alla ev. kinkar och seglet rasar ned utan hjälp.

Misstänker att ni som kör mrd silikon alltid gjort så och inte provat ptfe.

Det pratas mkt om "silikonsmitta" ofta tex i damband m limning tätning mm.

Är det något som verkligen kan skapa problem så är det silikonolja.

Dom friktionsminskande egenskaperna mellan metall plast mm är både bättre och framförallt hållbarare med ptfe.

Trä mot trä finkar silikon ofta bäst.

Jag vet inte vilken typ av ptge och hur hög halt det är i biltemas men den tycks ju vara helt ok.

Pulver-varianter.. dom kan lämna synliga vita fällningar, duger inte till mkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

Misstänker att ni som kör mrd silikon alltid gjort så och inte provat ptfe.

Det pratas mkt om "silikonsmitta" ofta tex i damband m limning tätning mm.

Är det något som verkligen kan skapa problem så är det silikonolja.

Dom friktionsminskande egenskaperna mellan metall plast mm är både bättre och framförallt hållbarare med ptfe.

Trä mot trä finkar silikon ofta bäst.

Jag vet inte vilken typ av ptge och hur hög halt det är i biltemas men den tycks ju vara helt ok.

Pulver-varianter.. dom kan lämna synliga vita fällningar, duger inte till mkt.

Visst är det bra med ptfe (teflon) men silikon på båtar är nog lika bra. Båda produkterna stöter bort vatten också. https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-med-ptfe-2000017067

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sprayade mastrännan samt de vita plupparna i seglets mastlik med silikonspray
inför säsongen och det har gjort en stor skillnad.  Det har blivit lättare att både få upp
och ned storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det inte skall behövas smörjas upp i mastrännan. Det var aldrig något jag gjorde på min förra båt. Innan påmastning gjorde jag dock rent i rännan med en trasa.

Att fallet slår sig och viker sig beror på att det är snott. Det blir det om man buntar ihop fallet i cirklar. Gör man det måste man dra isär repet helt först innan man tar ner seglet vilket är omständigt. Bättre då att bunta ihop fallet i öglor på var sida om handen, dvs man lägger repet fram och tillbaka i handen. På så vid kinkar sig inte fallet när man behöver ta ner seglet.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ingen båt är lik den andra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...