Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rocketeer

givare i båtens skrov

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

köpt beg Aquador HT26- 2001, det är några givare  som sitter framför motorn som jag inte fått klart för mig vad det är,  knopmätare och ekolod  tror jag det är men vilken är vilken ? och vad är den tredje givaren för något ?

hoppas  kan någon hjälpa mig ? 

IMG_2003.JPG

IMG_2004.JPG

Redigerad av rocketeer
förtydligat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser de ut på utsidan? Knopmätaren (loggen) känner du igen genom att det sitter ett skrovelhjul eller pitotrör på utsidan, medans ekolod bara är en platta. 

Ekolodsgivare är lite av en förbrukningsvara, de tappar sin funktion/precision succesivt genom åren. Dessutom vill man ju gärna uppdatera med nytt lod nån gång under båtens livstid. Så den tredje kan ju vara en nyare givare. Har de olika håldiameter kan det vara lättare att låta den gamla sitta kvar och sätta den nya intill som på bilden. Följ kablarna och se var de leder, jag drar till med en gissning att den ena inte går till nånting, längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakten i andra ändan brukar säga ganska mycket om vad det kan vara givare.

Att ekolodsgivare blir sämre med åren håller jag inte med om. Däremot blir kommer det hela tiden nya ekolod med mer sofistikerade funktioner. Är man bar ute efter att veta hur djupt det är så fungerar även ett gammalt ekolod utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder man lodet som de flesta av oss så duger gamla givare bra. Men prylnördiga sportfiskare byter givare med ett par års intervall för att de förlorar sin känslighet med tiden, inget man märker av om man inte vet det, det man inte ser vet man ju inget av. Men de säger att fiskbågarna blir mer svårtydda med en givare som varit i bruk ett tag. Man vet ju inte hur petig tidigare ägare av båten varit, eller om man bara velat byta system. Hur som helst inget konstigt om man monterat en ny givare sedan 2001 och av enkelhet låtit den gamla sitta kvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan ett ekolod försämras?

Förutsatt att man håller transducern ren så borde det inte bli sämre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den med röda ringen är givare till ekolod. Jag har en likadan till mitt Echopilot. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Gundj:

Hur kan ett ekolod försämras?

Förutsatt att man håller transducern ren så borde det inte bli sämre.

 

Ingen aning. Men jag har plöjt ett par timmar på youtube om hur man ska tolka det man ser på skärmen. Finns sponsrade filmer både från lowrance och garmin och en hel massa amatörfilmer av sportfiskare etc, mycket matnyttigt om man vill lära sig mer om hur det funkar och hur man ska tolka det man ser. Då och då nämns att givaren tappar sin kapacitet med tiden och efter ett par säsonger är de odugliga till sportfiske, all fisk syns helt enkelt inte längre. Säkerligen är det överdrivet med tanke på vilka som gör filmerna, men som sagt, man vet ju inte vem som haft ts båt tidigare heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gundj:

Hur kan ett ekolod försämras?

En piezokristall försämaras med tiden, den sändande effekten blir mindre. Men vi pratar kanske tusentals timmar. Den som har ekolodet till att se hur djupt det är kommer nog aldrig märka skillnaden.

De som har ekolodet till att hitta den ultimata laxen måste dock byta med jämna mellanrum pga tekniken går framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-22 vid 20:05 skrev moggep:

Den med röda ringen är givare till ekolod. Jag har en likadan till mitt Echopilot. 

Är det en transducer för ett framåtseende ekolod ? Har dykt under båten och givaren sticker ned en bit under skrovet och är avfasad i framkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev rocketeer:

Är det en transducer för ett framåtseende ekolod ? Har dykt under båten och givaren sticker ned en bit under skrovet och är avfasad i framkant.

 

Japp det stämmer. 

Funkar sådär dock, funderar på att byta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev moggep:

Funkar sådär dock, funderar på att byta..

Framåtseende är värt guld och är inte gratis.

Kolla ordentligt innan du slänger ut det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...