Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Radarfrågor

Rekommendera Poster

I brist på annan sysselsättning kollar jag litet i menyerna på plottern.

Tänkte att försöka förstå radarns inställningar, jag har ingen svensk manual.

 

Kan någon enkelt föklara följande?

Trots att jag ställt in språkmenyn på "svenska" finns det uttryck på engelska, kanske dessa inte går att översätta.

 

Sjöklutter

Regnklutter

Tröskelvärde

(jag misstänker att dessa på något vis har att göra med att kunna filtrera bort mindre störande ekon, det finns olika nivåer att ställa in)

Chart threshold

Rörelsemetod, sann eller relativ.

Interference reject (av,  låg, medelstor och hög)

STC type (calm, moderate, rough)

Target expand

Målspår (ritar ett strexk efter rörliga mål?)

VRM/EBL

Position, tror jag fattat, (med diverse inställningar, ställde in center långt ned på skärmen, likadant med plotter/GPS)

 

Sedan ser knställningsmenyerna olika ut om man går in från radarbilden eller  GPS/plotterbilden, det gör inte saken enklare att förstå.

 

Vid stillaliggande, visar då radarn alltid framåt/uppåt på skärmen, GPS håller inte reda på riktningen, och sjkorttsbilden visar alltid norr uppåt, men det går väl att ställa in det också, i någon meny.

 

Sedan fins det en meny under "Installation" med:

Park position, inställbar fritt i grader.

Noll bäring (är inställd på 7°)

Noll avstånd (är inställd på 220 m)

 ja Antennhöjd, fatar jag nog, är inställd på 4,0 meter, kanske för högt värde, får väl mäta.

 

Ja det var väl dom grejena jag dinderade över... = ungerfär allting alltså.

 

Kör nästan alltid radarn med överlägg på sjökortsbilden, alltid lär man ju då sig någonting, att kajaker knabbast syns, och att vägverkets färjor ger väldigt bra ekon, samt att några fyrar i Göteborgs hamninlopp sänder ut morsesignaler.

 

Tacksam för svar, även om du inte kan svara på allting.

 

Popconvarning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

I brist på annan sysselsättning kollar jag litet i menyerna på plottern.

Tänkte att försöka förstå radarns inställningar, jag har ingen svensk manual och bara en kortfattad på krånglig engelska.

 

Kan någon enkelt föklara följande?

Trots att jag ställt in språkmenyn på "svenska" finns det uttryck på engelska, kanske dessa inte går att översätta.

 

Sjöklutter

Regnklutter

Tröskelvärde

(jag misstänker att dessa på något vis har att göra med att kunna filtrera bort mindre störande ekon, det finns olika nivåer att ställa in)

Chart threshold

Rörelsemetod, sann eller relativ.

Interference reject (av,  låg, medelstor och hög)

STC type (calm, moderate, rough)

Target expand

Målspår (ritar ett strexk efter rörliga mål?)

VRM/EBL

Position, tror jag fattat, (med diverse inställningar, ställde in center långt ned på skärmen, likadant med plotter/GPS)

 

Sedan ser knställningsmenyerna olika ut om man går in från radarbilden eller  GPS/plotterbilden, det gör inte saken enklare att förstå.

 

Vid stillaliggande, visar då radarn alltid framåt/uppåt på skärmen, GPS håller inte reda på riktningen, och sjkorttsbilden visar alltid norr uppåt, men det går väl att ställa in det också, i någon meny.

 

Sedan fins det en meny under "Installation" med:

Park position, inställbar fritt i grader.

Noll bäring (är inställd på 7°)

Noll avstånd (är inställd på 220 m)

 ja Antennhöjd, fatar jag nog, är inställd på 4,0 meter, kanske för högt värde, får väl mäta.

 

Ja det var väl dom grejena jag dinderade över... = ungerfär allting alltså.

 

Kör nästan alltid radarn med överlägg på sjökortsbilden, alltid lär man ju då sig någonting, att kajaker knabbast syns, och att vägverkets färjor ger väldigt bra ekon, samt att några fyrar i Göteborgs hamninlopp sänder ut morsesignaler.

 

Tacksam för svar, även om du inte kan svara på allting.

 

Popconvarning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vid stillaliggande, visar då radarn alltid framåt/uppåt på skärmen, GPS håller inte reda på riktningen, och sjkorttsbilden visar alltid norr uppåt, men det går väl att ställa in det också, i någon meny.

Normalläget är head-up. För att få en fungerande North-up krävs en elektronisk kompass. Samma med overlay. GPSen ger inte så bra riktingsinformation annat än i hög fart. Oftast är GPSen också för långsam.

 

Garmin-svenska?

Sjöklutter är ett konstigt uttryck, även på svenska brukar man kalla det 'seaclutter' (Störande vågekon)

Rörelsemetod, sann eller relativ. Rätt namn är True Motion resp Relative Motion.

 VRM/EBL, Variabel avståndsring resp Elektronisk Bäringslinjal.

Målspår (ritar ett strexk efter rörliga mål?). Det är ju rätt men man kallar det oftast svans. (Tail). Underlättar plottning.

 

Ställ om till engelska och köp Radarboken av Jonas Ekblad. Den innehåller det mesta man behöver veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ilken av böckerna som är bäst vågar jag inte säga. Jonas Ekblad och Börje Wallin är kompisar och har skrivit böcker ihop så innehållet är nog ganska lika. Radarboken har vi använt på kurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skadar inte att förbereda sej innan färden.

När jag gick radarkursen gjorde jag ett "radarkort" över provområdet.

Med kurser, avstånd och säkerhetsavstånd.

Det röda är vad jag tror att radarn "ser".

 

 

radarkort.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och synpunkter!

Jag anser att jag har bra koll på saker och ting, innan jag ger mig ut på havet.

Radar hade jag nog aldrig köpt själv, men när den väl satt på båten vid köpet fick den ju sitta kvar.

Väl medveten om logiken och felkällorna med alla navigarionshjälpmedel tyckte jag väl att det kunde vara trevligt och nyttigt att även känna till detaljerna så att jag kan göra egna inställningar och förstå vad som händer. Skall exempelvis prova att öka känsligheten så att även gummibåtar men inte kanadagäss kan detekteras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att öva på inställningarna. 

Alla installationer och apparater är ju olika. Ofta är ”auto” lägena på gain, tuning osv, acceptabla. 

Sea och rainclutter ska ju hållas så lågt som möjligt, helst noll. Går lätt att ta bort exempelvis Ölandsbron med anticlutter. 

 

Oftast finns olika ”program” med färdiga inställningar. Exempelvis ”near buoy”, ”ship”, ”harbour” osv,  kan upplevas olika bra. 

 

Försök hitta ett ställe vid en utprickad farled att ligga still och testa inställningar. 

Du ska med enkelhet kunna se ledens sträckning några prickar bort. Farledsprickarna innehåller oftast, men inte alltid, ingjutna radarreflektorer. 

 

Börja med liten skala, typ 0,25 M. Jämför bilden med vad du ser genom rutan och jobba dig uppåt i skalan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev coppertail:

Bara att öva på inställningarna. 

Alla installationer och apparater är ju olika. Ofta är ”auto” lägena på gain, tuning osv, acceptabla. 

Sea och rainclutter ska ju hållas så lågt som möjligt, helst noll. Går lätt att ta bort exempelvis Ölandsbron med anticlutter. 

 

Oftast finns olika ”program” med färdiga inställningar. Exempelvis ”near buoy”, ”ship”, ”harbour” osv,  kan upplevas olika bra. 

 

Försök hitta ett ställe vid en utprickad farled att ligga still och testa inställningar. 

Du ska med enkelhet kunna se ledens sträckning några prickar bort. Farledsprickarna innehåller oftast, men inte alltid, ingjutna radarreflektorer. 

 

Börja med liten skala, typ 0,25 M. Jämför bilden med vad du ser genom rutan och jobba dig uppåt i skalan. 

Tack!

ja ungefär så har jag gjort.

De färdiga inställningarna som finns är "utomskärs" och "inomskärs"

 

Med tipsen jag fått här och i ovan skall jag nog kunna fixa till någon bra personlig inställning.

Elektroniska inställningar då alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med radarn är ju att så länge sikten är god så kan man träna, man åker ju omkring med facit.

Hur det fungerar och vad knapparna gör är nog eklast att lära från en bok.

Kurser är bra men ytterst få går så de kan vara sällsynta.

Det finns några bra radarsimulatorer för datorn men de kostar.

DENNA är gratis, inte så sofistikerad men ger träning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Det fina med radarn är ju att så länge sikten är god så kan man träna, man åker ju omkring med facit.

Hur det fungerar och vad knapparna gör är nog eklast att lära från en bok.

Kurser är bra men ytterst få går så de kan vara sällsynta.

Det finns några bra radarsimulatorer för datorn men de kostar.

DENNA är gratis, inte så sofistikerad men ger träning.

Det är så jag tänker, alltid lär man sig något.

Skall kolla på simularorn när jag installerat den på windowsdator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...