Jump to content
Wednesday 01 April 2020
Johnny93

Uppstart av motorer som stått i ca 4år.

Recommended Posts

Tjoho! Har köpt min första båt en sea Ray sundancer 280-1989

sjövattenkyld

båt har stått på land ca 4år (konserverad med glykol)

dubbla V8 mercruiser

motorerna är från 2011 samt 2007 med få timmar, nya limpor o knän. Helt nya drev

vad bör jag tänka på vid uppstart? Behöver man tömma tanken på gammal bensin?

mvh Johnny  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle nog först känna på maskinerna om dessa går runt med stiften ur, om det är möjligt att få dit ett dragskaft någonstans. 

Om det känns ok i med lite olja i varje cylinder. Kör runt några varv på starten sedan dit med nya stift och starta.

Ang soppan tveksamt om den är ok, jag skulle inte chansat utan börjat med färsk soppa.

Om den gamla soppan ser och luktar ok så kanske man kan använda upp den vartefter dvs slå i några 20 pannor vartefter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan jag startar upp min motor på våren kör jag med stoppen ute tills oljetrycket är uppe.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Innan jag startar upp min motor på våren kör jag med stoppen ute tills oljetrycket är uppe.

Översatt till bensinmotorer brukar det innebära att man kör med startmotorn tills dessa att förgasarnas flottörkammare fylls med bränsle, det tar en stund, så lång tid att oljepumpen bygger upp ett tryck, och oljetryckslampan släcks. I annat fall kan man ju stänga av bränslekranen och köra startmotorn en stund.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle bytt olja, sprayat lite konservering eller olja i cylindrarna, bytt till ny fräsch bensin och sedan dragit runt motorn på starten till oljelampan släckts. Vill den starta innan är det bara att slå av tändningen så den stannar och dra runt igen.

 

När du kört en stund, kolla noga efter läckor och se att oljan ser ok ut. Om ok, varmkör en längre stund och kolla vätskenivåer och läckor igen...

 

Det är inga komplicerade maskiner, så är det bara nya vätskor i och tänddelarna fortfarande är vettiga skall det gå bra.

 

Angående dreven hade jag bytt olja och impeller. Man får sedan hålla lite koll på packboxen/plattan vid ingående axlar så de inte torkar. Stillestånd är inte bra för gummidelar, men de är inte dyra att byta. Sedan bör du fetta in leder, knutar mm överlag. Det gäller dels punkterna på dreven, men även styrning osv.

 

Det tar inte lång tid att göra det lilla extra och det är ofta det som är skillnaden mellan en bra felfri båtsäsong och en där konstanta småfel grumlar upplevelsen...

 

Lycka till!

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites

På de bilveåttor jag skruvat med drivs oljpump och fördelare från samma drev på kamaxel.

Då är det enkelt att lyfta fördelaren och köra oljepumpen med en borrmaskin och en tillräckligt lång klinga från en flat skruvmejsel.

Var noga med att märka upp fördelarna läge om du inte tänker göra en tändinställning ändå.

Fördelen framför att dra på startmotorn är att inget annat än pumpen rör sig innan oljan fått gå runt ordentligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy