Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Landstrom

Positiv jord

Rekommendera Poster

Om jag har positiv jord i båten (batteriets pluspol kopplad till motorblock, skrov, mm.), installerar radiatorer/ element i båten som går på landström, och elementen innebär förstås att skrovet skall jordas med anslutningen så att säkring (i proppskåpet på land) går om något går fel och hela skrovet blir strömförande - då innebär det att batteriets pluspol blir kontinuerligt ansluten till nätets noll / jord. Påverkar det batteriet / likströmsystemet alls ? (Batteriet får ju ingen sluten krets för att plus blir ansluten till landström jord). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om det är positiv jord egentligen. Men vissa apparater tex VHF kan ha minus som jord.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från funktionell och säkerhetsmässig utgångspunkt har plus eller minusjord ingen betydelse.

Men, det är av stor betydelse att enas om en konvention, alltså antingen plus eller minusjord, så att allt som kopplas in kan konstrueras med utgångspunkt från vilket som gäller.

 

Att konventionen blev minus jord har nog sin bakgrund i att jord begreppsmässigt ges potentialen 0 V, jämför plan 0 i en hiss och att alla spänningar över denna då blir positiva t.ex. + 2 V. 

 

Vid jämförelse med hissen plan +1, +2 osv. Om istället plus väljs som referens blir alla spänningar relativt denna negativa t.ex. - 2V och i jämförelsen med hissen skulle våningarna uppåt bli plan -1, -2 osv. Positiva tal skrivs vanligen utan tecken så + 2V och 2 V betyder detsamma medan negativa tal alltid måste skrivas med tecken, vilket ju blir krångligare. Jag skulle tro att konventionen att välja minus som jordreferens har denna enkla bakgrund. Notera att minus som jordreferens gäller allmänt i elektronik och alltså inte är unikt för bilar/båtar.

 

Att anoden kom att betecknas som positiv istället för negativ var nog något man bara kom överens om ganska tidigt i utforskandet av det elektriska. Till detta lade man konventionen att elektrisk ström flyter från plus till minus. Lite senare i vetenskapens historia fann man att likström bars av strömmande elektroner, som med den konvention man valt för polaritet var negativt laddade. Konsekvensen blev att de negativt laddade elektronerna strömmar mot och inte med den elektriska strömmens riktning.

 

Not: Ev. finns det vissa fördelar med negativ jord ur korrosionssynpunkt, men detta har inget med funktion eller personsäkerhet att göra. 

 

 

 

     

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack. Jag har läst att positiv jord är bra för att motverka galvanisk rostning när något är konstruerat av olika metaller. Därför har tex. Land Rover kört med det i Defenders (karossen är aluminium). Men negativ jord är bättre för radio, minskar störning etc. Sedan läste jag att allt annat lika blir gnistan i tändstift ca 20% varmare med positiv jord, så stiften hålls rena..

 

Redigerad av Landstrom
klargörande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en båt är nog det mest rätta att vare sig ha plus eller minus i motorchassit ett sk tvåpoligt (eller 1,5poligt) system. Då kan man också enkelt övervaka ev jordfel.

Radioutrustning har ofta jord förbunden med minus. Men det är enkelt att få en potentialfri jord genom en kondensator mellan apparaten och tex skrovets jord. Så gör man i ett aluminiumskrov.

 

Men det finns väldigt gott om plusjordade system. Mobilabasstationer, större larm mm har alla 48V med plusjord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i gamla brittiska bilar och traktorer.

De flesta med Lucas elsystem, Mr Lucas beskylldes för att ha patent på kortslutningar, spänningsfall och glappkontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min omgivning sa man att det var Lucas som uppfann mörkret.

Men det var väl att + var jord som störde det logiska tänkandet, så som man var van att analysera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Pentax:

I min omgivning sa man att det var Lucas som uppfann mörkret.

Men det var väl att + var jord som störde det logiska tänkandet, så som man var van att analysera.

Jag känner igen det elaka uttrycket om Lucas från min tid på Volvo, ca 1975.

Om plus eller minusjord behandlas i Magnus Sterkys bok Elsystem i båtar vet jag inte, men boken rekommenderas. (Ok, jag kan titta efter, men vill inte gå till bokhyllan nu...)

Lite Off topic:

För övrigt är väl jord alltid =0V? Men vi får acceptera lite logiska fel ibland. Däremot har jag sett ritningar där man markerar jord med minustecken och ibland skriver ex -12V på jord. Och då blir det problem ! Mellan -12V och +12V borde ju spänningen vara 24V. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jangö och Winge berör det nog inte heller.

 

Om man har -12 V och + 12 V har man mycket riktigt 24 volt däremellan. 

Men liksom på termometern har man en nolla i mitten.

Jag var nyligen i Polen och provkörde moderna och gamla trådbussar i Gdynia.

Men det var ett helt switchat system, vilket gjorde att de äldre bussarna som hade körmotstånd istället för moderna thyristorer gick litet ryckigt. Eller snarare flimrade det i deras belysning, samt en märkbar acceleration när en modern buss på samma sektion bromsade och återmatade energi.

I Gdynia hade man en matning på + och - 300 volt likspänning, språkförbistringar gjorde att jag aldrig fick reda på vad man gjorde med nollan. Men 600-750 volt likspänning är vanligt, iallafall vid matningstationerna, världen över, även på spårvägar.

Men man hade iallafall 100 volts spänningsfall per kilometer, om det inte hade varit tätt mellan likriktarstationerna hade det inte varit mycket kvar vid ändhållplatserna.

 

Jo vi döpte Mr Lucas till "Duke of Darkness".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...