Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
PerkinsT6354

Styrenhet till äldre bogpropeller?

Rekommendera Poster

Hej.


Tänkte ta hjälp av den samlade expertisen i forumet för att klura ut vad det är som jag hittat i kölsvinet på vår nyinköpta båt. 

En svart plastbox storlek A4 ungefär, märkt:

Unit: 900-156
Volts: 12-24
Ser.No: 8090-21


I boxen sitter elektronik och i nederkant hänger en pendel i form av en rund vit plastskiva som har fyra kopparspolar i kors.
Någon som vet vad detta är? Fick ett tips om att det kunde vara en styrenhet till en äldre bogpropeller?

Det sitter nämligen en äldre bogpropeller i båten som inte fungerar. Om någon vet vad det är för fabrikat på denna så är jag tacksam för tips.

 

Ulf

 

elbox1.jpg

elbox2.jpg

bog1.jpg

bog2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en gammal autopilot. Troligen en cetrek

brukade sitta i engelska båtar

har inget med bogpropeller att göra

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med, gammal autopilot. Spolarna är antagligen en del av en elektrisk kompass.

Kan också ana datummärkning "i slutet av 80-talet" på någon av kretsarna, vilket stämmer väldigt väl med övrig uppbyggnad och konstruktion, med programvaran i ett EPROM o.s.v.

 

Bogpropellern styrs nog väldigt simpelt med spänning från en brytare via en kontaktor (kraftigt relä) som även polvänder motorn beroende på riktning. På en så gammal finns ingen elektronik, på nyare oftast bara en tidsfördröjningskrets inbyggd någonstans (vanligen i panelen).

Om den inte fungerar - kolla om det är avbrott i någon lindning eller om helt enkelt kolen är slut.

 

(F.ö. har det nog suttit en etikett över fönstret på EPROM-minnet).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, då river vi ut skräpet. Det finns ett rejält relä till bogpropeller som klickar när man rör joysticken. Motor snurrar dock inte. Har försökt att koppla förbi relä med ström direkt till motor, men det blixtrar bara litet blygsamt. Misstänkter att motor gjort sitt och jag får försöka att klura ut vad det är för fabrikat på bogpropeller och skaffa nytt. Stort tack för tips och hjälp. Trevlig midsommar.

Citat

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Ingemar skrev kan det vara de så kallade kolen, alltså borstarna som förser kommutorn och rotorn med spänning och ström. Relativt billiga grejer, jämfört med att byta motorn eller hela bogpropellern.

Men gamla likströmsmotorer kan också fastna... Kommer du åt motorns axel någonstans? I så fall se om du kan få grepp på den och se om den går att rotera. Om båten står på land kan du ju känna på propellern (mer korrekt "impellern") men för guds skull akta fingrarna!

Om båten ligger i sjön  brukar man kunna skruva loss elmotorn och kunna lyfta den utan vatteninträngning, du kanske har manualen kvar, eller så finns den på nätet.

Fabrikat?

 

Sedan kan det ju vara oxid på någon kontaktyta mellan kablar, kontaktor och motor. Kanske det på annan plats i båten finns en huvudbrytare  till bogisen som nu står i läge "off" eller en stor bladsäkring som brunnit av eller oxiderat?

 

Nä, jag tror du skall krypa runt litet i båten och kolla anslutningar, kablar och eventuella brytare eller säkringar, även motorns kolborstar, har du tur kan du tjäna 25.000 kr plus installation, för det är väl på ett ungefär vad en ny bogpropeller kostar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

.... har du tur kan du tjäna 25.000 kr plus installation, för det är väl på ett ungefär vad en ny bogpropeller kostar?

Påminner mig om något barnprogram för många, många år sedan där man skulle lära ut skillnaden på uttrycken att spara och tjäna pengar. En brödlimpa var nedsatt med en krona och någon hade då köpt tio och ville då hävda att det var ett enkelt sätt att tjäna tio kronor på...

 

I övrigt håller jag med Georg - ge nuvarande bogis någon timmes felsökning. En gammal motor är ofta renoverbar, och inte sällan ganska uppenbara fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Som Ingemar skrev kan det vara de så kallade kolen, alltså borstarna som förser kommutorn och rotorn med spänning och ström. Relativt billiga grejer, jämfört med att byta motorn eller hela bogpropellern.

Men gamla likströmsmotorer kan också fastna... Kommer du åt motorns axel någonstans? I så fall se om du kan få grepp på den och se om den går att rotera. Om båten står på land kan du ju känna på propellern (mer korrekt "impellern") men för guds skull akta fingrarna!

Om båten ligger i sjön  brukar man kunna skruva loss elmotorn och kunna lyfta den utan vatteninträngning, du kanske har manualen kvar, eller så finns den på nätet.

Fabrikat?

 

Sedan kan det ju vara oxid på någon kontaktyta mellan kablar, kontaktor och motor. Kanske det på annan plats i båten finns en huvudbrytare  till bogisen som nu står i läge "off" eller en stor bladsäkring som brunnit av eller oxiderat?

 

Nä, jag tror du skall krypa runt litet i båten och kolla anslutningar, kablar och eventuella brytare eller säkringar, även motorns kolborstar, har du tur kan du tjäna 25.000 kr plus installation, för det är väl på ett ungefär vad en ny bogpropeller kostar?

Motorn sitter ju i tunneln under vatten, så det är bara att lyfta båten igen. Gjorde detta häromveckan och bogpropellern satt då fast. Vred till den och den släppte då och snurrade sedan lätt. Vågade inte riva isär den med risk för att inte få den tät igen. Men den kanske redan har tagit in vatten. Får som sagt lyfta båten igen i veckan och se om jag får tag i någon kunnig på området som kan titta på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det Georg menar är själva motorn. Det som är skruvat i tunneln brukar nämligen vara växelhuset, och inte sällan brukar motorn gå att separera från växelhuset inifrån, utan att lossa det sistnämnda från tunneln.

Växelhuset skall vara tätt ut mot vattnet och möjligen fyllt med olja, så att lossa motorn från det torde inte ge något läckage. Om det är en sådan konstruktion som är enkelt delbar, förstås.

 

Men det ser du om du blottlägger den och tittar på den inifrån.

 

Edit: Eller har du ingenting inuti båten mer än kablar och det vi ser bakom propellern i tunneln är hela motorn med växelhus ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Det Georg menar är själva motorn. Det som är skruvat i tunneln brukar nämligen vara växelhuset, och inte sällan brukar motorn gå att separera från växelhuset inifrån, utan att lossa det sistnämnda från tunneln.

Växelhuset skall vara tätt ut mot vattnet och möjligen fyllt med olja, så att lossa motorn från det torde inte ge något läckage. Om det är en sådan konstruktion som är enkelt delbar, förstås.

 

Men det ser du om du blottlägger den och tittar på den inifrån.

 

Edit: Eller har du ingenting inuti båten mer än kablar och det vi ser bakom propellern i tunneln är hela motorn med växelhus ?

Det man ser bakom propellern i tunneln är hela motorn. Propeller sitter direkt på ankarets axel alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev IngemarE:

Det Georg menar är själva motorn. Det som är skruvat i tunneln brukar nämligen vara växelhuset, och inte sällan brukar motorn gå att separera från växelhuset inifrån, utan att lossa det sistnämnda från tunneln.

Växelhuset skall vara tätt ut mot vattnet och möjligen fyllt med olja, så att lossa motorn från det torde inte ge något läckage. Om det är en sådan konstruktion som är enkelt delbar, förstås.

 

Men det ser du om du blottlägger den och tittar på den inifrån.

 

Edit: Eller har du ingenting inuti båten mer än kablar och det vi ser bakom propellern i tunneln är hela motorn med växelhus ?

Precis.

 

Alla bogpropellrar jag sett besår av ett separat växelhus, vanligen av brons, med en elmotor monterad 90° i vinkel med växelhuset. Ibland lutad litet bakåt eller framåt om det vartit omt om plats.

In de fallen kan man skuva loss själva elmotorn. Det är nämligen så att det sitter en brytpinne på axeln mellan motor och växelhus, som man skall kunna byta utan att ta upp båten ur vattnet.

 

Men inte för ty, det kan ju tänkas att det finns sådana med motor och propeller inline, ungefär samma konstruktion som elektriska urombordare. Men jag har aldrig sett den konstruktonen.

Förvisso har jag ännu inte sett allting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev PerkinsT6354:

Det man ser bakom propellern i tunneln är hela motorn. Propeller sitter direkt på ankarets axel alltså.

Jaha, där ser man....

Det finns alltså ingen elmotor inombords då... ja, ja, jag har nog bara sett en sådan för längesedan på en bild i en brittisk bok om båtteknik, en tecknad bild dessutom.

Men. U när jag ser ditt foto så förstår jag, ser ut som profilen av Kockums mikroubåt, den som floppade ordentligt på 1990-talet.

 

Då är kanske inte idén om bogpropellerbyte så dum ändå.

image.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...