Jump to content
Friday 19 July 2024
johjak-2

Volvo Penta MD2B - Problem med bränsletillförsel

Recommended Posts

Hej,

 

Vid uppstart efter sjösättning började min MD2B rusa upp i varv trots neutralt gasläge. Motorn rusade ca 5 - 10 sek för att sedan dö. Efter detta gick motorn ej att starta igen. Vi provade att lufta systemet och det är möjligt att det var lite luft i det men väldigt små mängder. Blev alltså sjösättning och upptagning samma dag.

 

Efter kontroll av olja märkte vi att det var för mycket olja i motorn. Tömde denna och fyllde på ny olja. Dock verkar oljan vara missfärgad, nästan gråaktig. Misstänker att antingen diesel eller vatten blandats i den, tror mest på diesel på grund av lukten.

 

Kollade kompressionen och den verkade okej. Motorn gick att dra runt med viss ansträngning och lättare med ventilerna öppna.

 

Dock verkar bränsletillförseln inte fungera som den ska. Vi testade att öppna luftningsskruven vid insprutningspumpen och provstarta. Där kom det diesel. Öppnade sedan bränsleledning före spridarna varpå ingen diesel kom ut vid provstart, se bifogad bild. Verkar alltså som att bränslepumpen lagt av.

 

Provade starta med startgas och då gick den igång en kort stund men knackade ordentligt.

 

Någon som har erfarenhet av detta? Finns det någon som förstår sig på denna typ av pump? Är den bara att ta lös och byta ut?

 

Mvh

Jakob

35665654_1730941290288186_2102042528936099840_n.jpg

35889359_1730941446954837_6909066151066599424_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet!
Lägger in ett par bekväma länkar...

Reservdelsskisser (marinpartseurope.com)
Verkstadshandbok för MD1, MD2 & MD3 (boatinfo.no)


Tyvärr är jag själv kass på dieslar.
Har bara tre funderingar...
1. Verkstadshandboken beskriver hur injektorpumpen lossas.
[Känslig manick, inget man pillar med själv utan som de skriver med fördel lämnar in till kunnig verkstad. Fabriksny pump säljs inte längre enligt reservdelslistan men renoverade utbytes finns nog att köpa?]
2. Kompressionen kan kännas "bättre än någonsin" ifall cylindern är fylld av vätska.
[Vätskan tätar alla normala pyspunkor via kolvringar, ventilsäten etc. Kan rent av öka det teoretiskt givna kompressionsförhållandet genom att  vätska (istället för kompressibel gas) fyller förbränningsrummet ovanför kolven i dess toppläge.]
3. Detta med centrifugalregulatorn, den begriper jag extra uselt.
Varför måste dieslar ha sådan varvtalsreglering och hur kan de plötsigt skena iväg upp i varv om denna fallerar?
[Gissar att skälet är dieselns funktionsprincip där ju den extra höga komressionen antänder bränslet utan tändstift. Moderna bensinare med direktinsprutning riskerar inte att rusa upp i varvtal eftersom tändande gnista alltid behövs??]  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack!

 

Det jag kan tänka mig är väl att injektorpumpen kärvat vilket orsakade de höga varven. Tyder ju extra mycket på det eftersom det inte kommer någon diesel när vi lossat ledning till spridarna och dragit runt.

 

Att motorn var överfull med olja är i bästa fall orsakat av harvning utan att ha stängt inloppsventilen för sjövattnet.

 

Fick tips om att tillsätta lite dieseltillsats typ: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/additiver-och-tillsatser/dieseltillsats-pa6147sv i finfiltret och pumpa in i injektorpumpen för att se om det kan lösa problemet med att den har kärvat ihop. Känns tveksamt att det kommer lösa problemet men man kan ju alltid försöka.

 

Gällande funderingarna har jag lika lite koll som du :)

 

Mvh

Jakob

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Först och främst, har du möjligen tankat diesel med RME iblandat förra säsongen? Sedan, ge tusan i startgasen!

Troligen har ett pumpelement kärvat, oftast pga torkad RME. Motorn kan då gå igång och rusa pga av regulatorn ej orkar vrida det kärvande elementet, vid högt varv slår sedan regulatorn ner och fastnar oftast på stopp.

Är det RME som är boven så är det enda som löser upp det t-sprit eller E85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade ett liknande fel på min MD7 för några år sedan. Efter att ha läst på en massa forum så hittade jag en tråd på ett traktorforum som gav mig lösningen. Modern diesel har inte samma smörjande egenskaper som förr. Därför kan insprutningspumpen kärva. Botemedlet var att fylla i motorolja i pumpen genom luftningsskruven och sedan göra startförsök medan man knackade på den med en hammare. Det löste problemet och för att det inte ska upprepas så blandar jag någon procent olja i dieseln när jag tankar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den är endast tankad med diesel från marin mack (OKQ8). Antar att dom inte blandar i sådant där. Du tror alltså mer på att använda t-sprit än red line 85 för att få igång pumpen?

 

20 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Botemedlet var att fylla i motorolja i pumpen genom luftningsskruven och sedan göra startförsök medan man knackade på den med en hammare. Det löste problemet och för att det inte ska upprepas så blandar jag någon procent olja i dieseln när jag tankar.

 

 

Jag testar detta i helgen så får vi se! Återkommer med resultat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Om du är säker på att inte fått RME diesel i båten (kolla om bränslet är svagt gul) så finns ingen anledning att testa med T-sprit eller E85. Då är tipset med olja värt ett försök. Försiktig med hammarslagen dock.. 

De dyra tillsatserna i handeln kan du helt avstå ifrån. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Det är troligen reglerstången som fastnat. Ta bort luckan bakpå transmissionskåpan och smörj stången och se till att den går lätt. Kan bli så här p.g.a. kondens inuti motorn. Använd INTE startgas.

Ingemar

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett annat fel jag har råkat ut för är att dödarwiren gått trögt. Kolla att stoppreglaget på insprutningspumpen går tillbaka när du skjuter in dödarreglaget.

Detta fel gör också att man inte kan lufta ordentligt. För att lufta insprutningspumpen ska man ju ha stoppreglaget inskjutet och gasa på. Jag använder också ventillyftaren för att inte motorn ska hoppa igång när jag kör startmotorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu skall jag inte vara negativ, men jag hänger upp mig på att oljenivån ändrats. På dessa motorer är det väldigt vanligt med korrosionsskador på toppen efter många år. Att kompressionstesta genom att dra runt för hand kan vara en fingervisning men troligen inte tillräckligt noggrann.

 

Vad jag funderar på är om det kommit in smörjolja i förbränningsutrymmet, ev. med vattenblandning. Därav den okontrollerade rusningen för att sedan dö.

 

De andra alternativa felen som nämnts är kanske enklare och billigare, så kolla det först. Men fungerar det ändå inte så är ett kompprov (med mätare) nog lämpligt som nästa steg, alt lyfta topparna (vilket dock snabbt för med sig lite kostnad för packningar).

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Nu skall jag inte vara negativ, men jag hänger upp mig på att oljenivån ändrats. På dessa motorer är det väldigt vanligt med korrosionsskador på toppen efter många år. Att kompressionstesta genom att dra runt för hand kan vara en fingervisning men troligen inte tillräckligt noggrann.

 

 

 

Jag hoppas på att det är vatten som kommit in bakvägen när vi harvat alternativt kondens, men blir att undersöka imorgon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet med bränsletillförsel är löst. Det var reglerstången märkt A på bild som hade fastnat. Är det någon som vet hur utrymmet här smörjs? Görs det av motoroljan?

 

Problemet med oljan kvarstår dock och oljan som byttes innan uppstart fick en ljusgrå färg med luftbubblor i. Jag hoppas att vattnet kommer ifrån att ha harvat utan att få igång motorn varpå oljan har gått bakvägen in i motorn men känns osannolikt...

 

Ska testa att byta olja igen och se om problemet kvarstår, annars blir det väl att lyfta topparna.

Någon som har justerat ventiler på dessa och vet hur man gör det? Är det svårt?

 

Tänker mig att det även kan vara kylkanaler som rostat hål i motorn, ser man dessa då man lyfter topparna?

 

Mvh

Jakob

image1A.JPG

image2A.JPG

34985256_1737678716281110_1586373366510518272_n.jpg

36046865_1737678759614439_8546866068704985088_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skruva bort sjövattenpumpen och kolla om det hänger vattendroppar där axeln kommer in. I så fall är det nog där vattnet kommer in. Pumphuset har skvallerhål där vattnet ska komma ut om tätningsringarna läcker. Ofta är de igensatta, så att vattnet fortsätter längs axeln, och in i motoroljan. Jag skulle rekommendera att du byter till en ny kullagrad pump. Den du har är glidlagrad, och förmodligen glapp. Då håller inte tätningsringarna tätt, även om du byter till nya. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra att du hittade felet som gjorde att den rusade !

Tråkigt med oljan. Den här motorn har knappast oljekylare (om det inte är eftermonterat, men det låter inte troligt på en MD2B), så ett av få kvarvarande ställen där olja och vatten är grannar är cylinderkanalerna och toppen.

Edit: Men kolla absolut impellerpumpen innan du lyfter någon topp, som du fick tips om ovan. Det är nog det vanligaste, förutom blåsta toppar. Och MYCKET billigare....

 

Det som möjligen är lite skumt är att det är vattenkanalen som är den mest kritiska och brukar haverera först. Men det är klart - dels har du inte färskvattenkylning så du ser det där, dels kan ju vatten gå in i cylindern och pressas ner i vevhuset förbi ringarna till oljan. Har du lagt märke till om den vitryker ?  Det borde den göra om det trycker in vatten i förbränningsrummet.

 

Justera ventilerna är inte svårt, men det är ingen idé om du skall lyfta topparna eftersom du måste justera om det efteråt. Här har du en länk till visserligen "instruktionsbok", men på den tiden fanns även jobb som ventilspelsjustering med:

www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md1b_2b_3b_ins_sve.pdf

 

När/om du lyfter topparna, trä stötstängerna i en kartong med ett numrerat hål för varje. Då kommer ventilspelet efteråt att vara grovt rätt i alla fall.

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser man, SanktAnna hade rätt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rollen:

 Pumphuset har skvallerhål där vattnet ska komma ut om tätningsringarna läcker. Ofta är de igensatta, så att vattnet fortsätter längs axeln, och in i motoroljan.

 

 

Jag har noterat att det kommer ut lite vatten ifrån pumphuset, men inga mängder så har inte tänkt så mycket på det. Ska absolut kolla detta.

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Har du lagt märke till om den vitryker ?  Det borde den göra om det trycker in vatten i förbränningsrummet.

 

 

 

Jag har sett att det har kommit vit rök från avgaserna, men har tänkt att detta kanske varit på grund av att det ofta är kallt ute. Har hemmahamn i Piteå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...