Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
lokatta

Någon som seglar med en laptop i sittbrunnen?

Rekommendera Poster

Har Tänkt på detta länge och ska prova i sommar. Så länge man familjecruisar så borde laptoppen hålla sig torr där under sprayhooden. Ska dock fuktskydda den på nåt sätt. Vet ej bara hur. Förslag? Tänkte dra en mus utanför ev. fuktspärr så att man fortfarande kommunicerar med datorn. Vad tror ni, nån med erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vattentäta / stöttåliga alternativ på marknaden annars, bl.a fråm mitac. En vanlig laptop pallar inte med det klimatet kan jag säga direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för tipset. Lust och vidareutveckla? En segelbåt går tungt utan stötar. Får plocka undan givetvis när det blir för blött. Lite väta borde man kunna isolera bort. Men, jag har ju inte provat än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med service av notebooks och vet hur de kan se ut inuti när de använts i fel miljö. En stilla sommardag kanske det funkar dock.. Jag ser 2 alternativ: 1.Du skaffar / har en laptop som du inte behöver vara speciellt rädd om. 2 Du satsar på en ruggad laptop som pallar med hårdare tag. Kolla t.ex på http://www.mitacuk.com/home/products/ för exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Kolla även med Nortex [LINK]www.nortex.se [/LINK] de säljer en trådlös, ruggad pekskärm. Därmed kan man ju ha sin PC nere under däck. Dyr naturligtvis men den funkar. LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Kanske kan serva min spolade datorn sen? MVH Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Min erfarenhet av laptop utomhus är inte bra, solljuset på en datorskärm gör att den blir svår att titta på. Kanske skiljer mellan olika skärmar. Hade den i en segelbåt förra sommaren, men använde den nästan aldrig. I sommar ska den användas i en motorbåt (dvs. igen direkt solljus), hoppas det fungera bättre. mvh /jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sigge

Man vet aldrig..beror på vilket märke du har.... Köp svenskt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kör med en gamal avlagd IBM thinkpad t22 kopplad till min Garmin 12GPS. Bägge drivs av ett bilbatteri från biltema. Batteriet står i stuven under förpikskojen. Datorn och GPSen står under kappen på min fabola campus 550. Detta funkar bra även i sådant strålande solsken som nu i helgen. Datorn och GPSen drar ca 1-2A tillsammans, vilket ger mig en hel del timmar med mitt 60Ah bilbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en i alla fall en sommar (billig laptop - köper ny beg om den går sönder). Det har gått bra under taket i en snipa. Är inte beroende av den utan har en liten Garmin 60C plus sjökort vid behov. Den håller än i alla fall. hej/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det genom att min båt är relativt liten. Jag ställer helt sonika laptopen på bordet i ruffen, surrar fast den med ett billigt lastband (ett sånt som man brukade ha för att bunta ihop skidorna med förr i tiden) hissar upp det hela nästan i höjd med rufftaket. Där sitter den i skugga (utom när solen skiner rakt in) och i skydd för stänk och regn. Jag behöver knappt böja mig för att se skärmen från sittbrunnen. En annan idé jag haft är att bygga nån slags speciallucka att sätta i istället för den vanliga nedgångsluckan, med plexiglas och en hylla på insidan, men då blockerar man ju nedgången vilket kanske inte är så bra. Ska ta lite bilder på min enkla installation vid nästa tillfälle jag ska ut. Använder Levande Sjökortet och SeaClear i kombination med en Magellan 315 och en gammal Fujitsu-Siemens laptop som köptes begagnad för 1800:- från Inrego.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att placera en extern skärm i sittbrunnen. Så är det någon som har ett tipps om en ljus stark liten skärm som man kan ha ute i det fria, efter ha placerat den i en fukt skyddad box? Såg en variant på båtmässan, men till det priset kan man lika gärna köpa en ny navigator,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

jag tycker nog att det fungerar alldeles utmärkt att ladda waypoints med Lapen och föra över det till GPSen..

 

2 exempel..

 

En vän till mig hade datorn men ingen väska och ville inte lämna den i bilen för att gå in och köpa mjölk på vägen hem.. Stannar till vid fruktdisken, köper mjölk, åker hem.. Datorn är stendöd. 

 

Fukten från fruktdisken hade trängt in och det räckte!

 

Min kollega tappade 1,5 droppe vatten PÅ sin iBook, med stängt lock. Den halva droppen letade sig till logikkortet.. 

 

Faktura, 12.500 :-

 

Jag ser massa hål att stoppa de pengarna i istället. 

 

Varför inte navigera som alltid förr.. All el är larvigt, haha!

 

Lycka till

 

Mvh / Johnnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst berra

Jag har spänt fast min laptop med ett kraftigt resårband på ruffluckan på min Ballad. Över alltihop skyddar sprayhooden. DEn bärbara Garmin GPS;en knyter jag upp i sprayhoodställningen. El hämtas från en kontakt nere vid nav.bordet. Funkar bra. Inget problem med fukt och krånglande dator trots viss regnmängd under sommarens seglingar. Måhända lite knepigt att se skärmen vid starkt solljus rakt bakifrån. På natten tar jag in datorn i ruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en AOC 17 TFT skärm Typ LM 720 A

Kör den direkt på båtens 12 volt.

Det går att se bilden även då solen lyser direkt på skärmen

post-571-1394234487,1514_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset, ska kolla upp vad det är för något bland mina dator vänner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan säga direkt att ha Laptopen i sittbrunn är icke bra, jobbar som reparatör av datorer och en bärbar har en mycket komprimerad maskinvara och går något sönder blir det ALLTID väldigt dyrt, många gånger inte ens värt att laga, satsa på en extern skärm och trådlös mus etc, och bygg in laptopen där den inte kan bli utsatt för vatten stänk, den kan räcka med några droppar så är den förstörd.

 

Mvh/Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse-L!

 

De var som attans! Det ser ju ut som Nasas rymdfärjor! Mycket skärmar! smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har ett exempel på exakt HUR känsliga de kan vara.

 

En kompis hade bränt sin bilstereo och körde istället med lapen i passagerarsätet, och musik genom den. Vid ett snabbstopp för mjölk och brödköp på ICA nästan hemma ville han inte lämna burken i bilen pga stöldrisken. Så med datorn under armen knatar han in på ICA och köper sin mjölk, sitt bröd och sin frukt.

 

När han kommer ut till bilen igen är datorn död.

 

 

Fukten vid fruktdisken (de sprutar ut ånga för att frukten ska hålla bättre) hade räckt för att bränna logikkortet (tror jag det var), inte ett dugg billigt var det att få ordning på.

 

 

Tänkt på det ni som seglar med datorn framme i regn och sjö.

 

//

 

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och roligt är det.

Haver en äldre hemma dator (á 500 kr.) som platsar på Antikrundan.

Svept om den med ett liggunderlag.

Skulle den bli vattenskadad eller stulen så är det inga större pengar.

Kör den på en billig fyrkants inverter.

Alla Pc går inte på fyrkant.

post-571-1394234650,5966_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har under flera år seglat med laptopp placerad på ruffluckan unde sprayhood. Utmärkt läge eftersom den där blir skyddad för båda vind och sol. Dessutom har jag autopilot så att jag kan röra mig fritt i sittbrunnen så att jag kan komma lagom nära skärmen när jag seglar ensam.

Till saken hör att laptoppen är specialtillverkad för marin miljö och att jag undviker rengn.

 

Hans på Marn



Senast ändrad av elsnurra | 29 april 2011 | 06:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min storfidra monterade jag ett gammalt kasserat ledat stativ för en bildskärm i bakkant på pentryt. På det satte jag min laptop. En bygel i bakkant på bordet fick bli stöd för skärmen samtidigt som den höll den i rätt vinkel. Allt spädes fast med beslagsband till seglet. Bygeln var den som från början satt under bordet för att förvara tangentbordet på.

När jag seglade drog jag fram datorn så nära rufflucka det gick. Det gick att dra fram den lite till mot på bilden.

Jag kan inte läsa i sjökortet utan läsglasögon. När det regnar blir det en aning besvärligt med glasögon. Kom på att om jag skalade upp sjökortet på datorn till 200% (SeaClear) så kunde jag läsa texten på bildskärmen från sittbrunnen utan galsögon. Båtsportkortet eller annat inplastat sjökort i sittbrunnen fick bli översikt.

Det hände vid något tillfälle vid akterlig vind och regn att det regnade in på datorn. Jag la då tillfälligt en båtkudde över tangentbordet. Satte sedan in en plexiglasskiva i ruffluckan för att kunna se datorn även vid nämda förhållanden. Fick aldrig provat hur det fungerade under verkliga förhållande. Under de seglatser jag gjorde hade jag bara motvind när det regnade.

tommy



Senast ändrad av toaen | 29 april 2011 | 08:35

post-945-1394236697,1332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag byggt ett ledat bord frör lapptoppen som kan vinklas ut så man kan använda datorn från sittbrunnen.

Dock använder jag framföralllt datorn i fint väder, i för grov sjö känns det för fippligt med dator.

 

post-10008885-1394236700,5831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med en laptop ( i alla fall alla som jag sett ) är att men inte ser nåt på skärmen i dagsljus även om det är tak över förarplatsen men en 15 tums vanlig skärm är nåt helt annat. Alla kan nu utan minsta problem se vad som är på skärmen, även om man står lite på sidan eller om solen lyser in.

Skaffar du en separat skärm så kan du ju ha datorn där det är torrt.

Min laptop  ligger i ett skåp under förarplatsen, det räcker med skärmen och musen sen man startat upp Fugawi eller vad man nu har. En 220volts omvandlare till skärmen blev jag tvungen att köpa också. Det kanske inte är så bra för strömförbrukningen om man seglar.

Kuriosa: för ett år sedan gled min laptop ur väskan ner i en regnvattenpöl och blev helt täckt med vatten, jag tog bort batteriet, lät vattnet rinna ur laptopen, öppnade några plåtar och lät den torka ett par veckor, den går fortfarande felfritt efter detta.....

Henrik

post-27358-1394236701,1839_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...