Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Solsken i massor över Bohuslän!

Rekommendera Poster

Så började semesten i måndags, vad händer?

Jo lågtrycken radar upp sig och tar kölapp utanför de brittiska öarna. Här har det varit så jäkla bra  i flera veckor, att luftkonditineringen pajjade på jobbet, men när man stämplat ut börjar det blåsa och regna.

Har nu legat två nätter i en icke offeciell gästhamn utan vare sig sjö- eller vindlä.

Just nu dö-trist i Gravarne, eller skall vi säga gravallvarligt i Kungshamn? Kopplade precis landström, inte för att ladda batterierna, det sköter solcellspanelerna om, men för att kunna köra en värmefläkt för att torka en blöt hund och halvvåta regnkläder framför. Mina seglarstövlar läcker också, dom är ju "nästan nya" inköpta på rea 1998... 

 

Luktar våt hund i hela båten, och på radion är det bara finskspråkiga kulturprogram och någon slags tjatig lagsport i Ryssland, kurling eller kricket eller nått, vem bryr sig?

 

När snålheten bedrog visheten köpte jag Biltemas solcellsdrivna ventilator, den har jag kletat in i sikaflex x 2 tidigare, men nu droppar det igen...

Men allt annat tycks funka ombord, ja jag fick igång min lilla gula vindmätare från Silva, bytte batteri, lithiumcell CR 2032, inte lätt att då tag på sådana i kustsamhällenas Ica-butiker. Men till slut... Funkade inte ändå, tills jag tog fram en skruvmejsel för att bryta isär kapslingen, skämseltatktik alltså, då funkar den, men nu är det lä, ingen vind att mäta, och jag har ingen lust att gå upp på berget vid kustradiostationen igen, men hunden gör det nog gärna.... hon skyr inte litet regn.

 

Jag höjde vattenlinjen med 10 cm i våras, men nu ligger hon tungt i vattnet igen, under vattenlinjen, semesterpackning och extra grejer för den påmönstrande besättningen, "källaren" alltså stuvutrymmet under durk är fullt.

 

Men det blir tydligen solsken nästa vecka, iallafall enligt en av väderapparna vi har i läsplattor och telefoner....

 

Men regn kan ju vara trevligt också, för räddningstjänsten som släcker i skogen, samt för bönn... eh, "lantbrukarna".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat prognosen för hela midsommarhelgen, eftersom jag ska vara i Hunnebo då, och det ska vara uppehåll förutom lite skvätt på en av kvällarna, och sol på lördag och söndag. Inte så varmt, men ändå. Vinka om vi ses ute på böljorna blå! Eller ropa på radion - passar alltid kanal 16.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Men du som gammal sjöbuse måste veta hur vädret är. Det är ingen nyhet att det är dåligt väder kring skolavslutningen och midsommar. Sedan går det lite av kräftgång fram till augusti då det vänder och blir stabilt och fint väder igen. 

Sant också att vi precis har haft toppenväder nu ett par veckor. Inte heller något nytt. Jag har de senaste åren haft semester vecka 22, sista veckan i maj, för att sedan jobba fram till augusti och på så sätt fått det bästa den svenska sommaren kan erbjuda. Optimalt. 

Att ha semester nu är högrisk. Tänk om tänk rätt 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väder? Vanligtvis har vi ju 12 månader med dåligt skidföre.

 

Vitsen med tidig båtsemester är annars att det är gott om plats i gästhamnar naturdito, förvisså är det ju gott om plats i januari och december också...

 

Tänkte väl att det där flerveckiga högtrycket som just tog slut, hade värmt upp Skagerack och Kattegatt så pass mycket att det skulle bli stabilt.

 

Men jag ser redan nu att det "mojnar på sig" och det har slutat att regna, ser dock mörkt ut i sydväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tänker samma med semester i augusti, bättre med plats på havet och i hamnarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
49 minuter sedan skrev raol:

Jag har kollat prognosen för hela midsommarhelgen, eftersom jag ska vara i Hunnebo då, och det ska vara uppehåll förutom lite skvätt på en av kvällarna, och sol på lördag och söndag. Inte så varmt, men ändå. Vinka om vi ses ute på böljorna blå! Eller ropa på radion - passar alltid kanal 16.

 

Anropsid?

-SE9960 "Ariel".

 

Det skall letas upp något bra ställe till de små barnbarnen, med "små grodorna" och "räven överraskar grisen", gärna med lotteristånd och fiskdamm och sådant. För två år sedan var vi i Hamburgsund, för fyra år sedan var vi på det ogästvänliga Dyngö, där det nästan bara bor nollåttor, men i Hamburgsund var det ju bra, och där finns ju förvisså "nollåtta baserade" Pipers Glass!

 

Passerar antagligen Hunnebo i morgon, det finns en bra septiktanktömning där! "Buvall" står på besättningens önskelista.

 

(varannat år tidig sommarsemester)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Anropsid?

-SE9960 "Ariel".


Johanna II, SF4849, MMSI: 265799940

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Eller ropa på radion - passar alltid kanal 16.

Nej, kör DSC det är så sällan det kommer sådana anrop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Har nu legat två nätter i en icke offeciell gästhamn utan vare sig sjö- eller vindlä.

Just nu dö-trist i Gravarne, eller skall vi säga gravallvarligt i Kungshamn?

 

Fast då kan du väl knappast ligga i Gravarne. Det är just där den officella gästahamnen ligger.

Midsommarfirande i Sotenäs

 

https://www.vastsverige.com/sotenas/evenemang/midsommarfirande-i-tangenparken/?site=165

https://www.vastsverige.com/sotenas/evenemang/midsommarfirande-pa-smogen/?site=165

https://www.vastsverige.com/sotenas/evenemang/midsommarfirande-nordens-ark/?site=165

https://www.vastsverige.com/sotenas/evenemang/midsommarfirande-pa-malmon/?site=165

OBS midsommardagen i Hunnebo

https://www.vastsverige.com/sotenas/evenemang/midsommarfirande-hunnebostrand/?site=165

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thallatha:

Tack för tipsen!

Nej det var på en liten gudsförgäten ö med ett före detta skutskepparsamhälle utanför Skaftölandet. 

Vi drar oss norr över. Så Nordens ark är passerat, dessutom har dom ju så många farliga djur där... såväl däggdjur som äggdjur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nordens Ark brukar va trevligt på Midssomarafton - Du skall ju längst in i Åbyfjorden bara.

 

 

 

och så firandet på Gamlegården på Midsommardagen. Promenadavstånd från hamnen i Hunnebo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har varit på Nordens Ark x flera, kommit såväl sjövägen som landsvägen.

Kajen är litet kort, rymms inte så många båtar. Ankarbottnen är väl litet tveksam. Det är ingen gästhamn, inga toaletter duschar eller sopcontainrar. Å andra sidan kostar det inget heller. Men det är synnerligen lättnavigerat in dit, om än långt från inloppet innanför Malmön.

 

Får se var vi hamn-ar. Undrar om det kan bli knökfullt i hamnarna härikring på midsommarafton, om man tvingas boka via Dockspot och betala en massa mer? Just nu är det ju tämligen gott om plats. Nu ligger alla längsides, trots skyltar som påbjuder stäven mot kajen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att vi inte har systemet med grönskyltning i hamnarna. Här i hamnen i Hunnebo är det massvis med tomma platser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20180621_125814-2192x552.thumb.jpg.22a7a33c7032a5afa6c8efbac06e1453.jpg

 

Så här är läget i gästhamnen just nu, torsdsg eftermiddag. Rätt gott om plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i Buvall hittade jag den här båten, vaktad av en vovve. Men skepoarn var inte ombord.

 

20180621_135857-1024x768.jpg.8ef445aac309f64526ff318f3a1100c7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Och i Buvall hittade jag den här båten, vaktad av en vovve. Men skepoarn var inte ombord.

 

20180621_135857-1024x768.jpg.8ef445aac309f64526ff318f3a1100c7.jpg

Jasså den ligger där... Undrade just vart båten tog vägen.

Skepparn med hela besättningen var på krogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det änna rättat till sig!

Nästan bleke, och sol från molnfri himmel igen.

Måhända tog lågtrycken en sydligare bana och ligger och trycker över Kanarieörarna, sikt samma!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagom till att min semester tog slut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Lagom till att min semester tog slut...


Men tänk då på oss pensionärer som aldrig får nån semester. 👺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...