Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kenneth_S

Nu ger jag upp... J¤#"a propelleraxeltätningsh"¤##te...

Rekommendera Poster

Min förpipplade glandpropelleraxeltätning som envisas med att inte vilja göra som jag vill... Jag får bara inte lossat låsmuttern så att jag kan dra åt glanden. Det är trångt, djupt ner, mörkt, stora jämrans muttrar (58-61 mm) och svårt att hantera storjävlapolygrip och stora Bertas rörtång... Samtidigt...

 

Hur gör jag? Finns någon som vet något varv eller liknande -eller rentav någon här som kan hjälpa mig på plats- som kan ta sig an denna förbånkade propelleraxeltätningsglandjävel? Jag har gett upp... Jag har inte dessa specialverktyg, jag är inte fysiskt anpassad att ta mig ner med armarna i detta trånga mörka utrymme... Så... Jag har gett upp.

 

Någon som vet något eller som kan hjälpa mig?

 

Ser fram mot svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasta nycklar / blocknycklar är bättre. Kan slipas för att få plats.

 

Tror biltema har en strax över 60mm. Annars Ahlsell, Wurth etc.

 

Dom kostar några kronor.

 

En Mekanisk verkstad kan kanske göra ett verktyg som går ner och har rätt nyckelgrepp.

 

Sitter den fast eller kan du inte få tag på den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde egna nycklar av 4 mm plåt. De är lättare och smidigare än riktiga blocknycklar, och MYCKET billigare. Jag skulle köpa nycklar, men 2 st 62 mm nycklar (om man hittar dem) är inte billiga Muttern sitter troligen inte så hårt, så det funkar nog med rätt enkla verktyg.

Jag måste erkänna att jag inte egentligen provat nycklarna än, men det lär bli aktuellt endera dagen då jag skall montera min nya propelleraxel.

Loss skulle jag fått muttern med mitt verktyg i alla fall, det satt inte hårt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev LuminaL:

Fasta nycklar / blocknycklar är bättre. Kan slipas för att få plats.

 

Tror biltema har en strax över 60mm. Annars Ahlsell, Wurth etc.

 

Dom kostar några kronor.

 

En Mekanisk verkstad kan kanske göra ett verktyg som går ner och har rätt nyckelgrepp.

 

Sitter den fast eller kan du inte få tag på den?

 

Just grejen att jag inte vill pröjsa de stålarsarna för dess verktyg och den insatsen...

 

Både sitter fast och får inte tag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kronvik:

Jag gjorde egna nycklar av 4 mm plåt. De är lättare och smidigare än riktiga blocknycklar, och MYCKET billigare. Jag skulle köpa nycklar, men 2 st 62 mm nycklar (om man hittar dem) är inte billiga Muttern sitter troligen inte så hårt, så det funkar nog med rätt enkla verktyg.

Jag måste erkänna att jag inte egentligen provat nycklarna än, men det lär bli aktuellt endera dagen då jag skall montera min nya propelleraxel.

Loss skulle jag fått muttern med mitt verktyg i alla fall, det satt inte hårt.

 

Fråga: Vet du om det är 62 mm på dessa muttrar, eller är det ett mått du har för annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte biltemas jättestörsta skiftnyckel enbart för detta (ett par hundra kr) . Tanken var att använda den + en rörtång jag redan hade, som mothåll. Det visade sig dock att mothåll ej behövs i mitt fall, den stora sitter still ändå när jag drar åt låsmuttern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Jag köpte biltemas jättestörsta skiftnyckel enbart för detta (ett par hundra kr) . Tanken var att använda den + en rörtång jag redan hade, som mothåll. Det visade sig dock att mothåll ej behövs i mitt fall, den stora sitter still ändå när jag drar åt låsmuttern. 

 

Kanske ska ta ett omtag, och titta på den nyckeln. Tackar för tips 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad det är för storlek på mina muttrar, men de finns naturligtvis i olika storlekar, så du måste nog mäta dina i såfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bild på mina nycklar. De funkar prima, kan jag konstatera, efter att ha spänt på packboxen ett par gånger. De är kapade ur 4 mm stålplåt (vanligt bondstål), och har en vinkel som en blocknyckel, så att man kan vända nyckeln för att få nytt tag.

 

Under sängen i akterruffen på min NImbus 26 är det så trångt, så jag betvivlar att det skulle gå att använda riktiga nycklar, de är nog för klumpiga och långa.nycklar.jpg.c4edf2d33fa24b4e873884389fe5817e.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tidigare ägre till min storfidar hadetillverkat nycklar enligt ovan för att komma åt att lossa och dra ackboxen på propelleraxelhylsan.

Sen är två saker intresanta.

Man ställer en fråga om hur man skulle kunna få hjälp, men man talar inte om var i Sveriges avlånga land man finns.

Mitt standardsvar skulle vara att höra med Smögenvarvet eller nån annan mekanisk verkstad i Kungshamn/Smögenområdet. Dom kan antingen låna ut verktyg eller fixa problemet.

En annan sak som också förvånar mig. Man har ett problem, men det får absolut inte kosta nåt att åtgärda det och man har inte förmågan eller utrustning själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Thallatha:

.....

En annan sak som också förvånar mig. Man har ett problem, men det får absolut inte kosta nåt att åtgärda det och man har inte förmågan eller utrustning själv.

 

Så är det med oss snåla båtägare.

Jag fick faktiskt lov att anlita ett proffs för att jag inte kom på vad som var fel med min propelleraxel. Det var väl spenderade pengar!

Med tiden har man fått lära sig att det sällan lönar sig i längden att snåla.

Ett grundproblem är väl att knegare, som jag själv, köper en för dyr båt, för pengar man egentligen inte har, och sen blir ställd, då det kommer oförutsedda problem och utgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kronvik:

 

Så är det med oss snåla båtägare.

Jag fick faktiskt lov att anlita ett proffs för att jag inte kom på vad som var fel med min propelleraxel. Det var väl spenderade pengar!

Med tiden har man fått lära sig att det sällan lönar sig i längden att snåla.

Ett grundproblem är väl att knegare, som jag själv, köper en för dyr båt, för pengar man egentligen inte har, och sen blir ställd, då det kommer oförutsedda problem och utgifter.


Nu är det nog inte bara båtägare.

Många vill ha max betalt för vad man själv gör, men vill helst inte betala alls för vad andra gör för dem. Som hantverkare har jag dessvärre dålig erfarenhet av (som tur är) några få personer. Ju bättre ställt man är - desto snålare är man.

Det är inte ofta jag anlitar nån för att göra jobb för mig, men vid de tillfällena vill jag alltid betala det som jobbet kostar.

 

Skall man göra ett jobb måste man ha verktyg. I dag är verktyga av sämre kvallite väldigt billiga. Biltema, Jula mm. För många enstaka jobb duger ett verktyg av sämre kvallite.

Sen har ju vi som bor på mindre orter den fördelen att vi känner många och kan ofta få låna om det är nåt speciellt man behöver. Behövde en fast nyckel modell stor för nåt år sen för att lossa en elpatron. Då åkte jag till Smögenvarvet och lånade ett antal olika. En av dem passade.

Ett par dar innan jag skulle montera tillbaka den, var jag hos Jula i Karlstad. Fick se en jättestor polygrip för ett par hundralappar - köpte den och monterade tillbaka elpatronen. Så nu har jag en stor polygrip hängandes i garaget. Kan va bra att ha. 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...