Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
farn

Vad heter denna kontakt, var köpa ny?

Rekommendera Poster

Hej, har ny men gammal båt med en strålkastare i fören, vilket är nytt för mig. Den har kopplats med kontakt ni ser på bild. Skulle vilja få igång strålkastaren, verkar vara bra sak att ha till hösten, och tänkte starta med att byta kontakten, men vad kallas den?

 

Tycker inte att den verkar helt lämplig för sjön, även om den suttit rätt så skyddad är det inte det helt och stänk kan tänkas leta sig dit—är den lämplig eller bör jag ta annan typ av kontakt?

 

Bild hane & hona.

 

A564FEDA-21AF-47BD-AB36-24CE2DE42223.jpeg

68140E0B-7A7A-4B31-9734-89990FEA020E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara svårt att hitta just den kontakten, det finns hur många olika som helst.

Ett alternativ är DESSA finns även med fler pinnar men inte hos Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger felet i kontakten misstänker du?

Borde vara lätt att mäta sig fram till. 

Om inte, sätt ordentligt med tex vaselin på blecken, det ser ut som om det är något där redan, och tejpa runt skarven med vulktejp när du satt ihop delarna. Inte helt vattentätt men brukar hjälpa ganska bra. 

Har du något fel på kontakten ser det ut som om man kan fixa det genom att göra rent, putsa upp kontakterna eller helt enkelt byta stiften/blecken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går nog att använda ett tag till om du gör rent stiften. Försök att ta ut ett stift i taget (se till att den strömförande delen är strömlös), polera rent med något, stålborste eller slippapper. När du sedan ska sätta ihop kontakten igen så fyller du med vaselin så det blir syrefritt, alltså bra med klet i kontakten så ska den hålla bra länge till för oavsett vad du byter till återkommer troligen samma problem med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktspray är en bra början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande med så bra svar, tack alla. Biltema-kontakten har inte 7 stift vilket verkar behövas då strålkastaren kan riktas från hytten och har flash/flood-läge, vilket verkar smart.

 

Tyckte kontakten såg så risig ut att jag gissade att ny vore behövlig, men ni har säkert rätt i att den går att putsa upp. Ska testa det i första hand. Plasten är dock rätt spröd så vi får väl se.

 

Kommer återkomma med flera inlägg framöver i andra delar av forat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag ingen 8-polig kontakt vid en snabb sökning men två såna här går kanske bra? https://www.axmarin.se/Skarvkontakt-4-pol

Men om du inte har något behov av att kunna koppla isär så hade jag skarvat med kabelskohylsa/ bleck och lagt krympslang med tätning ovan på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just, kan ju skarva helt enkelt. Vet inte varför det sitter kontakt där, det är ju en fast installation så att säga. Bra inspel, lite väl uppenbart för mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen med flerpoliga kontakter är att alla stift ska komma rätt och att man bara kan sätta dem på ett sätt. Så ser det ut på din iaf. Ett "bus-alternativ" är att sätta lösa stift på han-sidan och märka hon-sidan med färgerna på inkommande kablar. Det beror ju förstås på hur spröd plasten är i de olika delarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakten som länkades tidigare (till biltema) kallas / heter "super seal".

 

Jag använder dem själv och dom sitter bla på nya MC.

 

Lite knöliga att montera första gången men efter man har listat ut hur dom sitter så går det snabbt. Dom går dessutom att demontera efter att dom använts. (eller man satt kablarna fel... ) :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev LuminaL:

Kontakten som länkades tidigare (till biltema) kallas / heter "super seal".

Jag använder dem själv och dom sitter bla på nya MC.

Lite knöliga att montera första gången men efter man har listat ut hur dom sitter så går det snabbt. Dom går dessutom att demontera efter att dom använts. (eller man satt kablarna fel... ) 🙂

 

Så var det Superseal heter de. Jag har köpt ett gäng på eBay, kostar där några kronor styck, jag har från 2 till 8pol. 7pol kan man ju fixa med en trea och en fyra.

Jag sätter kontakter på allt, förr eller senare så åker man på att plocka bort grejor för att ta hem och felsöka mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swedol hade tidigare dessa multikontakter i olika storlekar, jag finner idag inte dessa på deras hemsida, kan ju tänkas att dom dinns kvar i butikshyllorna.

Du kan även finna dem på bilskrotar, de flesta europeiska personbilar med elsystem från Bosch hade sådana kontaktdon. Du kanske inte finner exakt likadana men väldigt snarlika.

 

Kabelskorna inuti dessa heter flatstift (hane och hona) med läpp! Läppen kan petas till med en liten skruvmejsel sedan kan kabel med kabelsko drar ur. Läpen fungerar som en hulling och håller kvar kabelskon i kontaktblocket.

 

Men jag hade gjort så att jag hade klippt bort multikontakterna/kontaktblocken, och lödat i nya fräscha kablar med krympslang över lödningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling, sent omsider: Efter budget-renovering av både lamphus och kontakt funkar det nästan strålande. Styrning av ljuskäglan i lodrät riktning går inte alltid, och jag behöver få fart på motorn för att få reglagen att funka. Men det har under sena höstkvällar varit betryggande att från hytten styra ljuset. Stort tack för alla svar!

 

Ny fråga relaterad till denna: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev farn:

Återkoppling, sent omsider: Efter budget-renovering av både lamphus och kontakt funkar det nästan strålande. Styrning av ljuskäglan i lodrät riktning går inte alltid, och jag behöver få fart på motorn för att få reglagen att funka. Men det har under sena höstkvällar varit betryggande att från hytten styra ljuset. Stort tack för alla svar!

- - -

När/om budgetrenoveringen slutar fungera så skulle jag rekommendera Weipu-kontakter. Det finns två serier som är olika stora, Weipu SP13 och Weipu SP21, båda typerna finns i olika kontaktutförande (han o honkontakter, att hänga på kabel eller skruva fast i panel och olika antal poler) samt  är klassade IP68 (vattentäta). 5A/stift upp till 7-stiftskontakten.

https://www.weipuconnector.com/UploadFiles/File/2013-1-16/6349394062347737509459.pdf

 

Conrad.de har  ett bra sortiment och de går att beställa via conrad.se (allt skickas i alla fall från Tyskland...)

https://www.conrad.de/de/search.html?search=weipu sp13&tfo_ATT_CALC_PINS_TOTAL=7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lintott de där ser rejäla och riktigt bra ut. Men man får löda då verkar det som? Jag har inte gjort det och skulle föredra något annat sätt. Weipu verkar enligt produktbladet du länkade till ha tre serier av sina kontakter, SP13, SP17 och SP21, alla kan lödas men SP17 och SP21 har crimp/screw också. På Conrad.se finns massor med weipu SP13 , men de har bara weipu SP21 med 9 poler och anger i teknisk data att det ska lödas även här..?

 

SP13 7-polig hane + hona + lödkolvs-set + frakt blir styvt 382 kr...kanske inte mycket i absoluta termer men mycket för en kontakt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DT gillar jag, TE 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du ha kontaktdon? Om inte är en IP-klassad kopplingsdosa smidig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...