Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
neubert

Vart tar oljan vägen?

Rekommendera Poster

Hej!

Gjorde oljebytet igår och konstaterade att jag var på lägre delen av oljestickan och efter påfyllning så gick det i 10L som sig bör men fick bara ut 6...

Så då är frågan: Hur mycket olja är det normalt som går åt/äts upp i en dieselmotor?

På ca 110 drifttimmar har min Yanmar slurpat i sig 4L men jag kan inte förstå var det tagit vägen?

Har ingen oljetimma från avgaserna, ingen rök vare sig kalla eller varm. Inget fysiskt läckage under motorn och definitivt ingen effektförlust när jag kör...

Har hittat ett inlägg om små läckage genom oljekylaren men att det då synts som en oljedimma i vattnet. 

Så 4L på kanske 500-700Nm kanske är normalt?!? Nån som vet?

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja läcker förbi kolvarna och förbränns i cylindrarna. Jag gissar att oljeförlusten är större på en gammal och sliten motor. Räknar man blir det bara 36 ml per timma, så inga stora mängder, kanske en procent av totalen. Mindre än normalblandning i en tvåtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,036 L / h ......

 

Jag tror inte att det har gått åt så mycket olja, utan att det skulle märkas.

Jag tror personligen att det kan vara några felkällor i mätningen som adderats i tokig riktning.

 

😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkarna brukar speca oljeförbrukning som procent av brännoljeförbrukningen. 0,5 - 1,0 procent är ganska vanliga tillåtna övre gränser men vissa äldre och slitna motorer kan dra mer utan att vara trasiga i egentlig mening. 

 

Antar vi 20 liter per timme i ditt fall blir det 4 liter olja på 1200 liter brännolja vilket är drygt 0,3 procent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte alarmerande, men återfyll under säsongen för att bibehålla rätt nivå och håll koll så förbrukningen inte ökar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat oljan nu efter ett tag, för jag gissar att du fyllde på via ventilkåpan/oljelocket ?

Det kan ta ett tag för oljan att rinna ner i tråget och den kan även stanna i fickor om motorn är stillastående. Jag har gjort misstaget att återfylla snabbt så det såg bra ut på stickan för att dagen efter se att det var någon liter för mycket....

 

Numera pumpar jag alltid ur och i oljan via oljestickröret, men det kanske beror på lathet också...

 

(Tycker f.ö. inte oljeförbrukningen låter onormal)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att det inte är helt onormalt. Kanske Pentax är lite på spåret också men det rör sig ändå om ett antal liter. 

Körde motorn varm och lät den stå ca 20min innan jag sög från oljesticksröret där jag fick ut 6 liter. Om allt har hunnit rinna ner i oljetråget har jag svårt att svara på.

Fyllde på ca 8 liter, körde nån minut för att fylla oljefilter och resten av motorn, slog av och väntade en stund innan jag kontrollerade stickan och fyllde på ytterligare 2 liter. Körde en stund till, stoppade och väntade några minuter innan jag kollade stickan igen och var då någon millimeter under övre strecket. Dagen efter innan start låg jag nån millimeter över strecket så förmodligen hade inte allt runnit ner vid tömningen men det kan max röra sig om 1 liter... Så någonstans mellan 3-4 liter är det som försvunnit i slutänden. Jag håller extra koll och pyttsar i vid behov!

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade "Owners manual" för min Yanmar och där står det att man ska vänta 3 min innan man kollar på oljestickan!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev neubert:

Hittade "Owners manual" för min Yanmar och där står det att man ska vänta 3 min innan man kollar på oljestickan!!!

Ja är nog minimum vid varm maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...