Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Fabianm

Koppling av två solceller 100w + 50w

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ska komplettera båtens laddningsbank med en ytterligare solcell. Den nuvarande är 50w och den tillkommande är en på 100w.

 

Vad gäller båt el är jag dock långt ifrån en expert och skulle behöva lite råd. Som jag fattat det bör solcellerna parallellkopplas för att jag ska ha möjlighet att (teoretiskt) få ut full effekt av den större solcellen. Om jag förstått det rätt så medför seriekoppling att jag endast kan få ut 50 w (dvs 50w + 50w) av den större solcellen.

 

Nu till den riktiga frågan. Kan man, vid parallellkoppling, dra ner kablarna som ska anslutas till regulatorn och ansluta dessa till en kopplingsplint, som i sin tur förgrenar solcellerna och sedan koppla kopplingsplinten till regulatorn. Eller blir detta fel? Dvs kablaget från solcellerna ”möts” vid kopplingsplinten (en plint för + polerna och en för - polerna) som i sin tur ansluts till regulatorn.

 

Pga solcellernas placering (långt ifrån varandra) vill jag helst försöka undvika att koppla in solcell 1 till solcell 2 som i sin tur dras till regulatorn (vilket är det jag sett vid guider och sökning av paralellkoppling).

 

Tips och råd mottages mer än gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt om både serie och parallellkoppling.

Att koppla via alla paneler via en plint är jättebra. Där bör man då även sätta Schottky-dioder (sök på shottky på forumet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt gärna en två-polig dvärgbrytare mellan plint och panelerna. Bra att kunna bryta och att ha en säkring där (har jag läst). 

Naturligtvis har man en säkring (dvärgbrytare helst) mellan regulatorn och batterierna också. Men det hade du redan listat ut antar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt ska kolla upp dioderna!

 

Hur funkar det att ha en dvärgkoppling i båtmiljö? Tänkte mest att de är väll gjorda för ac-ström och inte dc? Fast kanske inte har någon betydelse? Eller finns dvärgbrytare avsedda för just 12v bruk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fabianm:

Hur funkar det att ha en dvärgkoppling i båtmiljö?

De funkar perfekt trots att de inte är blåa eller att det står marin på dem ;) 

Jag har sett sådana som suttit i båt sen 80-talet utan problem. Mina elcentraler de senaste 10 åren har varit dvärgbrytare, det är ju en kombinerad automatsäkring och brytare dessutom billiga. Vill man ha det fuktsäkert så finns det kapslingar.

 

Jag har aldrig haft säkringar mellan solpaneler och regulator. Däremot en kopplingsplint med flatstift där också dioderna sitter. Enkelt att koppla bort en panel om man skulle behöva. Dioderna sitter också med flatstift, enkelt att byta vid behov. Dioderna fungerar ju även som säkringar och jag har några extra ombord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår miljö är de nog inga problem. Däremot om du ska segla i riktigt salta vatten(jordenruntseglingar) är den generella rekommendationen att ha lödda kabelskoanslutningar överallt. I olödda kan det ske ärg som man inte ser som ger problem. I en dvärgbrytare är ju det lös kabelända så samma kan väl ske(kanske).

 

I min båt bygg runt 1990 har det suttit dvärgbrytare som än sitter kvar. Dessa sitter innan elpanelen som en form av "huvudsäkring". Nu kanske jag minns helt fel, men jag vill minnas att jag läst att dvärgbrytare inte ska användas som regelbunden switch för det tål de inte. Någon får rätta mig om jag har fel. 

 

jag har lött alla anslutningar upp till dvärgbrytarna, men de sitter jättefint till så man kan inspektera dem dagligen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med dvärgbrytare är att de är så billig (29,90/st) och att det är enkelt att byta. För långsegling skulle jag nog sätta dem i en IP65 normkapsling.

 

Löda, ja absolut. Men vänta bara, snart får du hela drevet av skrivbordsseglare på dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Det fina med dvärgbrytare är att de är så billig (29,90/st) och att det är enkelt att byta. För långsegling skulle jag nog sätta dem i en IP65 normkapsling.

 

Löda, ja absolut. Men vänta bara, snart får du hela drevet av skrivbordsseglare på dig!

 

Jag har gått på rådet som de ger i boken "segla med albatross". Och där prata de starkt om lödning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...