Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eMFAN

Projekt - Selco Selmaran

Rekommendera Poster

Tänkte att jag startar en tråd för mitt projekt!

 

Det hela började för ca 2 år sedan då jag och min svåger tillsammans köpte en båt som vi tänkt göra i ordning och kunna använda tillsammans med våra familjer. Dock har ingen av oss någon erfarenhet av att båtbyggande och renovering av båtar, men förhoppningsvis kommer det att gå bra ändå och jag uppskattar all hjälp jag kan få från er enormt mycket!

 

Båten som vi köpte har jag lyckats googla mig fram till att den heter Selco Selmaran. Motorn som vi har till den är en 70hk äldre Nissan motor, den ska också göras i ordning och plockas ihop och försöka få att fungera. Det som jag tycker verkar väldigt intressant med den båten vi har köpt är att den har 3st köl, någon som har erfarenhet av detta? Förhoppningsvis får vi i ordning på båten så småningom så vi kan pröva den!

 

Vad har vi gjort hittills:

   - Slitit ur all inredning ur båten.

   - Kapat bort akterspegeln som var rutten.

 

 

Kommande arbete:

   - Kolla om flytskummet i båten behöver bytas ut.

   - Lättare renovering av- och plocka ihop motorn samt provkörning av motorn.

   - Bygga en ny akterspegel.

 

Detta var allt för denna gång. Nästa uppdatering kommer efter att vi jobbat mer på båten vilket förhoppningsvis blir denna vecka då jag har semester 4 veckor framöver!   

 

 

received_2179359605415139.jpeg

received_2179360005415099.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft fullt upp under semestern men här kommer en liten uppdatering. 

 

Vi sågade upp skrovet för att tömma ur allt flytskumm och sätta in nytt. När vi hade sågat upp skrovet så upptäckte vi att flytskummet som redan är i båten är snustorrt. Så vi kommer inte att byta ut flytskummet.

 

Nästa uppdatering kommer att vara kring motorn!

 

Jag hoppas att jag kommer ha tid att uppdatera tråden de kommande dagarna.

IMG_20180619_163751.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med detta bygge? Tycker dessa är sjukt fina båtar, kopior av glastron om jag inte har fel.

 

Jag har en selco rival som antagligen behöver ny akterspegel, vilket jag drar mig för att börja med. Skulle vara kul med processbilder från detta bygge! Mitt skum är också torrt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...