Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nht1

Ta bord stripe / dekaler

Rekommendera Poster

Hej,

 

För sådär 20 år sedan arbetade jag på en bilfirma och då mins jag att  vi använde en trissa som bestod av olika lameller av typ filt material monterad på en borrmaskin för att ta bort stripes och andra delaler. Fungerar det inte på båtar? Har prövat med värmepistol på en båt från 80 talet men det skulle ta evigheter.

 

Har dock inte sett denna typ av trissor på båt/bilaffärer..

 

Nån som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Värmepistol och isskrapa brukar ju vara rätt effektivt, annars finns den här hos Biltema.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Dekorborttagare-2000032675/

 

bild.png.b107d4e2bc12ef76f8b1b3f97e842f03.png

 

 


"Får ej användas på plastmaterial" står det dock...? Har själv planer på att ta bort dekaler närmaste dagarna, och funkar en sån bra kunde det vara en vettig investering, men det är ju på ett plastskrov...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Nht1:

Hej,

 

För sådär 20 år sedan arbetade jag på en bilfirma och då mins jag att  vi använde en trissa som bestod av olika lameller av typ filt material monterad på en borrmaskin för att ta bort stripes och andra delaler. Fungerar det inte på båtar? Har prövat med värmepistol på en båt från 80 talet men det skulle ta evigheter.

 

Har dock inte sett denna typ av trissor på båt/bilaffärer..

 

Nån som vet?

Avmaskade hela min båt i fjol går utmärkt med en hårfön en som blåser och en som drar värmepistol blir för varmt för folien den brister då. Men fönen funkar utmärkt, värm inte för länge bara, man känner efter ett tag när det är lagomt och folien håller ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


"Får ej användas på plastmaterial" står det dock...? Har själv planer på att ta bort dekaler närmaste dagarna, och funkar en sån bra kunde det vara en vettig investering, men det är ju på ett plastskrov...

Har du provat?    Det har jag gjort!

 

Leverantörer vill ofta friskriva sig från handhavandefel. Om du arbetar på för mycket med gummitrissan på ett glasfiberskrov så tar det såklart skada. Men även en billack kommer att ta skada av en hårdhänt hantering av denna gummitrissa. Den fungerar ju genom att det uppstår friktionsvärme.

 

Annat "plastmaterial" än glasfiberskrov har jag inte provat men det finns såklart ett oändligt antal och framförallt termoplaster är nog klart olämpliga för detta verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott, då svänger jag förbi Biltema under onsdagen. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varningen var befogad. Det blev fula brännmärken efter bara nån sekunds gnuggning med dekalborttagaren. Gick över till värmepistol och mjuk stålskrapa sen, och det gick fint även om det tog lite tid. Klisterresterna tog jag bort med skrubbduk och xylenbaserad avfettning. Lite polering efteråt, så går det nog inte att se att där funnits dekaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-20 vid 01:05 skrev kossor:

Avmaskade hela min båt i fjol går utmärkt med en hårfön en som blåser och en som drar värmepistol blir för varmt för folien den brister då. Men fönen funkar utmärkt, värm inte för länge bara, man känner efter ett tag när det är lagomt och folien håller ihop.

Hur funkar en hårfön som drar?

Dom som blåser har jag sett massa varianter av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Hur funkar en hårfön som drar?

Dom som blåser har jag sett massa varianter av.

 

Fast funkar inte alla hårfönar så att de drar in luft i ena änden och blåser ut i andra? Då är det ju bara frågan om hur du håller den...

 

Kommer att tänka på när jag var liten, då hade vi en dammsugare där man kunde sätta slangen i andra änden och använda den som t ex lövblås (fast kanske inte fullt så effektiv som en "riktig" lövblås). Har inte sett den funktionen på moderna dammsugare, lite synd. Sorry, blev lite off topic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Hur funkar en hårfön som drar?

Dom som blåser har jag sett massa varianter av.

Om du är läskunnig så står följande i texten, en som blåser och en som drar dvs två personer, frågor på det ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev kossor:

Om du är läskunnig så står följande i texten, en som blåser och en som drar dvs två personer, frågor på det ??

Sjysst hänsyftningsfel alltså.

ungefär som de där två pesonerna i samma båt, den ene rodde åt väst och den andre åt ost, åt vilket håll färdades båten? Ät väst eftersom passageraren bara åt ost hela tiden.

 

Det var för övrigt samma roddbåt jag tog bort stripsen på, varmluftspistol på halv effekt och rakbladsskrapa. Sedan provade jag att tvätta bort adisiveresterna med thinner, blev bara kladdigt, så det blev aceton. Eftersom hela båten var matt i friborden körde jag rubbing och polisch med polermaskin innan den vaxades.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...