Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dynaflux

Läckande rutor

Rekommendera Poster

Jag har problem med att det läcker in från rutorna, inte mycket men tillräckligt för att det ska vara irriterande och skadligt för interiören (mycket träpaneler). Det rätta svaret är att sätta om dem med nya lister men jag har inte tid och ork att göra det denna säsong så frågan är om det finns ett quick fix. Jag tänker mig att bända upp listen där den ligger an mot rutan med en spatel och trycka in något - är det en bra idé? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Biltemas vattenfasta trälim (36-2303 och 36-2304) har jag gjort motsvarande operation. Denna tillfälliga operation bör naturligtvis utföras i torrt väder. Med den metoden har läckaget kunnat åtgärdas för en säsong men i båda fallen har läckan sedan åtgärdats på ett adekvat sätt under vintern.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Tralim-2000024076/?artId=362304

Ta i beaktande att det kan finnas bättre sätt men jag gjorde det så ty överflödet är lätt att stryka bort med en lätt fuktad trasa så länge limmet inte härdat. För mig funka det väl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dynaflux:

Jag har problem med att det läcker in från rutorna, inte mycket men tillräckligt för att det ska vara irriterande och skadligt för interiören (mycket träpaneler). Det rätta svaret är att sätta om dem med nya lister men jag har inte tid och ork att göra det denna säsong så frågan är om det finns ett quick fix. Jag tänker mig att bända upp listen där den ligger an mot rutan med en spatel och trycka in något - är det en bra idé? 

Ryck bort gummilisterna limma sedan rutorna, gummilist i alu ram är kasst, idag monteras de flesta rutor med lim. Gummit torkar på nåt år sen pissar vattnet in. Rev av alla gummilister på min båt, samtliga rutor limmade på plats nu är det tätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon eller ännu bättre MSP. 

Sitter rutorna i enbart gummilist eller är det aluminium/gummi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett medel som heter Captain Tolley´s Creeping Crack Cure eller något liknande. Har använt detta med gott resultat för att göra någon quick-fix vid enstaka tillfälle. Kan rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Kommer ihåg en regnig sommar - borde ha varit på 1980-talet. Det läckte i en ruta som satt i en gummilist. Det enda jag hade till hands var en tub kontaktlim. Tryckte ner pipen mellan glaset och listen och tryckte i lim. Det blev tätt - åtminstone för tillfället.

Annars har man ju fusktätat med att lägga en sträng sikaflex ovanpå.

Bäst är naturligtvis att göra en riktig tätning - "men i brist på bröd, får man äta limpa"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patflemming:

Finns ett medel som heter Captain Tolley´s Creeping Crack Cure eller något liknande. Har använt detta med gott resultat för att göra någon quick-fix vid enstaka tillfälle. Kan rekommenderas.

Den produkten är snarlik Biltema 36-2304.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patflemming:

Finns ett medel som heter Captain Tolley´s Creeping Crack Cure

Japp, den brukar göra underverk.  Sen skadar det inte att byta gummilisterna efter kanske 20år.

MSP = MS Polymeer. Tex Biltemas Multibond. Den tål UV-ljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...