Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Figo

Måla på polyester

Rekommendera Poster

Tänkte laga ett hål och en spricka i en mellanvägg i ett av stuvfacken inne i båten. Kommer lägga några lager glasfiberväv och polyester. Hur länge ska man vänta innan man kan måla på detta?
Tänkte måla med Biltemas 1 komponents alkydfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa alkydfärgen.

Lägg på topcoat istället. Det kan du måla på direkt efter att du plastat klart (t.o.m. "ska" för då binder det ihop med polyestern). Slitstyrkan blir mycket bättre med topcoat, vilket inte är helt oviktigt i ett stuvfack. Dessutom blir det lätt att hålla det rent.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Då blir det topcoat istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Skippa alkydfärgen.

Lägg på topcoat istället. Det kan du måla på direkt efter att du plastat klart (t.o.m. "ska" för då binder det ihop med polyestern). Slitstyrkan blir mycket bättre med topcoat, vilket inte är helt oviktigt i ett stuvfack. Dessutom blir det lätt att hålla det rent.

 

Fast själv tycker jag det är en fördel om man låter glasfiberlaminatet härda - tex över natten. Då kan man ta ett grovt slippapper och slipa över, så man slipar bort ev glasfibertrådar som sticker ut.

"Bindningen" till den underliggande polyestern blir tillräckligt bra ändå.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Figo:

Tack för tipset. Då blir det topcoat istället. 

Nej kör med alkydfärgen, jag är väldigt nyfiken på hur bra den är ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev bhemac:

Nej kör med alkydfärgen, jag är väldigt nyfiken på hur bra den är ;)

 

Haha det får du testa själv. 

Har använt den i en del av motorrummet och där har den funkat bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Figo:

 

Haha det får du testa själv. 

Har använt den i en del av motorrummet och där har den funkat bra. 

Ja jag får väl titta in någon dag och köpa både vatten färg för att testa.

Föregångaren, Biltema tvåkomponent, var en ytterst förträfflig färg så förväntningarna är stora ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-19 vid 22:43 skrev bhemac:

Ja jag får väl titta in någon dag och köpa både vatten färg för att testa.

Föregångaren, Biltema tvåkomponent, var en ytterst förträfflig färg så förväntningarna är stora ;)

Biltema har numera sin tvåkomponents polyuretanfärg i lager igen. Såg detta igår av en slump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ziggemannen:

Biltema har numera sin tvåkomponents polyuretanfärg i lager igen. Såg detta igår av en slump. 

Jag ser det, det var ju kul - en himla bra färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur uppför sig den färgen om man rullar den? Blir det en slät och fin yta?

Jag har ju nyss målat sittbrunnen med en tvåkomponentspolyuretanfärg och blev väldigt nöjd med resultatet. Framöver ska jag måla inredningen i båten vit, och funderar på att använda samma typ av färg där. Biltemas färg är halva priset jämfört med färgen jag använde sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Hur uppför sig den färgen om man rullar den?

Det har skrivits en del om båtmålning med Biltemas färg. Jag har titta på på två båtar som målats med roller/pensel och tycker det ser bra ut. Min förra båt var målad blå med Biltemas färg. Ingen superfinish men helt ok. Jag vet inte hur den var målad men det var nog ganska enkelt gjort, man såg tydliga penseldrag på 30 cm avstånde men det såg jättebra ut från bryggan. 

Visst, De-Ijssel Double Coat blir bättre men också mycket dyrare. 

Frhoppningsvis ska jag måla om min bruna basinredning, bara inte just nu!

 

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20150107/budgetmalning-for-liten-bat/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vårt fall handlar det om att måla över vattenskadad (nu torr!) inredning. Även oskadat trä är bedrövligt fult och deprimerande nere i en mörk båt, men flammig och flagnande lack, och svartmurkna partier gör det inte bättre. Planen är att såga bort de skadade nederdelarna, typ nedersta 10-15 cm, och ersätta med nytt material. Sen slipa bort lack och 0.6 mm ädelträfanér för att få en ren och fräsch yta, och sen måla alla plywoodytor med vitt. Lister i solitt trä ska jag slipa och lacka. Funkar som kontrast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...