Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wroncis

Renovera glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har köpt en begagnad båt som från början endast skulle behöva målas enligt säljaren. Nu misstänker jag dock att båten läcker ur en lagning på undersidan. Detta efter att ha tömt båten på regnvatten. (Båten ligger fortfarande på land). Jag är nybörjare deluxe och kan ingenting om renovering av båtar. Det är en glasfiberbåt. Jag önskar få råd på vad jag ska göra med den gamla lagningen samt vad man ska ha för färg, hur man målar och andra tips och trix jag kan tänkas behöva. Tacksam för all hjälp! 

 

https://ibb.co/ekO4xy

 

https://ibb.co/b9uDPd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första tycker jag att du ska ta kontakt med säljaren, om han endast påstod målning så borde du kräva prutning på priset eller liknande. 

 

Slipa/såga bort allt det dåliga, ser ut som det är trä under som även behöver bytas, men det kräver ett väldigt stort jobb. Slipa även bredvid lagningen ca 15 cm så att glasfibern får något att fästa på så att det överlappas. Tvätta med aceton. Klipp sedan ut glasfiber som passar över lagningen. Gör flera lager, minst 3. 

Blanda polyester och härdare och rolla ut över glasfibret på lagningen. Se till att få ut alla luftbubblor, finns metallrollers till detta att köpa. När allting härdat, måla över med topcoat.

 

Allting finns att köpa på biltema. 

 

Det finns massa videos på youtube hur man gör detta. Sök gärna på engelska så får du många resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar! 

 

När han sa målning tänkte jag att det klarar jag av men det här känns långt över mina kunskaper. Vet inte om priset är så mycket att ”bråka” om. Fick ge 2000kr men det kanske är överpris för en båt i detta skick? 

 

Kan det vara trä i en glasfiberbåt? 

 

Jag hade gärna gått i din båtskola för det låter som du har bra koll på detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2000 kronor är väl ett ok pris, ser ut att vara en stabil liten båt. 

 

Självklart kan det vara trä i en glasfiberbåt, det används för att förstärka upp skrovet och finns även i akterspegeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Sandgrens:

Självklart kan det vara trä i en glasfiberbåt, det används för att förstärka upp skrovet och finns även i akterspegeln. 

Ja men träts uppgift är inte att öka styrkan utan att gör så att plasten bildar en ihålig balk.

Slipa ner med rondell, krafsa ut dåligt trä och plasta på några lager matta, spackla med polyester/microglasballonger. Slipa och måla.

Några timmars jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev wroncis:

 

När han sa målning tänkte jag att det klarar jag av men det här känns långt över mina kunskaper. 

Plasta är inte så svårt. Det svåra är att få det riktigt snyggt men det kanske du inte behöver bry dig om. Pröva. Se bara till så ytorna är fria från smuts och fett genom att tvätta med aceton och att det finns frisk plast att fästa i som är uppruggad med grovt sandpapper. Blir det inte som man tänkt sig är det inte svårt att riva/såga bort den gamla lagningen och göra om. 

Det är faktiskt ganska kul att plasta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...