Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wroncis

Renovera glasfiberbåt

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har köpt en begagnad båt som från början endast skulle behöva målas enligt säljaren. Nu misstänker jag dock att båten läcker ur en lagning på undersidan. Detta efter att ha tömt båten på regnvatten. (Båten ligger fortfarande på land). Jag är nybörjare deluxe och kan ingenting om renovering av båtar. Det är en glasfiberbåt. Jag önskar få råd på vad jag ska göra med den gamla lagningen samt vad man ska ha för färg, hur man målar och andra tips och trix jag kan tänkas behöva. Tacksam för all hjälp! 

 

https://ibb.co/ekO4xy

 

https://ibb.co/b9uDPd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första tycker jag att du ska ta kontakt med säljaren, om han endast påstod målning så borde du kräva prutning på priset eller liknande. 

 

Slipa/såga bort allt det dåliga, ser ut som det är trä under som även behöver bytas, men det kräver ett väldigt stort jobb. Slipa även bredvid lagningen ca 15 cm så att glasfibern får något att fästa på så att det överlappas. Tvätta med aceton. Klipp sedan ut glasfiber som passar över lagningen. Gör flera lager, minst 3. 

Blanda polyester och härdare och rolla ut över glasfibret på lagningen. Se till att få ut alla luftbubblor, finns metallrollers till detta att köpa. När allting härdat, måla över med topcoat.

 

Allting finns att köpa på biltema. 

 

Det finns massa videos på youtube hur man gör detta. Sök gärna på engelska så får du många resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar! 

 

När han sa målning tänkte jag att det klarar jag av men det här känns långt över mina kunskaper. Vet inte om priset är så mycket att ”bråka” om. Fick ge 2000kr men det kanske är överpris för en båt i detta skick? 

 

Kan det vara trä i en glasfiberbåt? 

 

Jag hade gärna gått i din båtskola för det låter som du har bra koll på detta. 

Dela detta inlägg