Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
MarkusF

Kylskåp

Rekommendera Poster

I Amigon jag köpte i höstas sitter ett kylskåp av märket Isotherm compact classic. Den fungerade till alldeles nyligen, då vi testade att köra den några dagar i hamn. Batteriet tog slut, jag laddade upp det igen, men nu får jag inte igång kylskåpet. 

 

Kan det ha något samband? Något tips på var jag ska börja leta fel? Jag är inte särskilt hemma på el ska sägas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Verkar ju mest som att batteriet skadats av att bli helt urladdat.

Vad har du för spänning på batteriet om du sätter på andra lite större förbrukare, gamla hederliga glödlampor tex.

 

Vad har du för spänning framme vid kylskåpet?

 

Kanske har någon kabel lossnat - eller fått dålig kontakt - när du laddade batteriet?

 

Det verkar inte troligt att kylskåpet går sönder just när batteriet tar slut, men samtidigt kan ju slumpen spela en spratt. För många år sedan fick jag inte igång bilen på parkeringen. Efter all möjlig felsökning hälde jag i reservtanken och då startade den...

Inte så sannolikt att bensinen räcker precis fram till p-platsen, men så var det.

 

Mackey.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Macken, troligen batteriet som inte förmår hålla den spänning som kylskåpet kräver. I de flesta kylskåp sitter det en spänningsvakt och jag tror att det är den som slår till (eller från i praktiken). 

Som Macken skriver, mät. Jag skulle börja mäta på anslutningarna till kylskåpet när det är påslaget. 

Har du möjlighet att ladda batteriet i båten? I så fall kan du se om kylskåpet går igång med laddaren inkopplad och batteriet har tagit emot laddning en stund. Spänningen från laddaren bör då göra att kylen startar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...