Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
auxvoice

Röta akterspegel

Rekommendera Poster

Har upptäckt 2 små stressprickor i toppen av akterspegeln under plåten som sitter där. Knackade med en blocknyckel o brist på kulhammaren som jag inte hitta och tycker jag hör mig något skillnad på ljud och studs på vissa ställen. 

 

Vad gör jag? Hur avgör jag om det är tillräckligt friskt för att slipa ner toppen och laga endast eller om jag måste reparera? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet är olika om plasten släppt från fyllnadsmaterialet. Borra några hål och känn med en spik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en liten undring.

Vad är det för båt? 

Bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du låna en fuktmätare och mäta med? Att köpa en som duger för ändamålet kostar nog en slant men jag hyrde hos Kryssarklubben i Göteborg när jag kollade min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Ljudet är olika om plasten släppt från fyllnadsmaterialet. Borra några hål och känn med en spik.

 

Skönt då finns hopp ännu.. hur långt in ska jag borra, inte igenom väl?

 

 

 

8 timmar sedan skrev Thallatha:

Bara en liten undring.

Vad är det för båt? 

Bilder?

 

 

Det är en four winns 205 utombordare

Ska se om jag kan ordna bilder snart.

 

 

3 timmar sedan skrev Makro:

Kan du låna en fuktmätare och mäta med? Att köpa en som duger för ändamålet kostar nog en slant men jag hyrde hos Kryssarklubben i Göteborg när jag kollade min båt.

 

Tack för tipset. Jag ska lämna in båten snart för service av motorn mm förhoppningvis har dom en sådan då det är en större verkstad.

Om inte, vilka värden är okej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev auxvoice:

Skönt då finns hopp ännu.. hur långt in ska jag borra, inte igenom väl?

Bara så långt att du kommer in i distansmaterialet några mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev bhemac:

Bara så långt att du kommer in i distansmaterialet några mm.

 

Jag är inte så bra på detta men ytterst ligger plasten sedan distansmaterialet och sedan plywood? Ska jag inte borra tills trä't börjar synas o sen köra runt med en spik?

Ca 5-6 mm borr räcker det?

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plywood = distansmaterial

Ja, 5-6mm räcker. Gärna långt ner, det är ju där ev vatten samlas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

plywood = distansmaterial

Ja, 5-6mm räcker. Gärna långt ner, det är ju där ev vatten samlas. 

 

Okej då förstår jag, blir det bra där jag satt en prick strax ovanför dyvikan?

 

20180618_120525.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev auxvoice:

Okej då förstår jag, blir det bra där jag satt en prick strax ovanför dyvikan?

 

Perfekt du kan ju det här! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev auxvoice:

 

Okej då förstår jag, blir det bra där jag satt en prick strax ovanför dyvikan?

 

20180618_120525.jpg

Ta en gummiklubba istället det hörs direkt om skivan är rutten, Börja från skrovsidan slå inåt mot motorn. Det ska låta stumt kännas hårt. Är skivan rutten bonkar det bara låter som du ruskar ett cornflakes paket typ. Fukt finns i alla akterspeglar som har ett trämaterial i aktern. Om du borrar borra då in en bit i skivan samla upp det spån du får från distansmaterialet är det mörkbrunt, eller ljust. Känns det torrt eller blött. Är det brunt och blött, får du tänka i steg två, är det ljust och torrt bare åk. Om du fäller ner motorn och tar tag i riggen sviktar aktern då eller känns den stum? känns aktern stum så är nog inte skivan röten. Det enklaste är att mäta med fuktmätare då får du utslag direkt. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Perfekt du kan ju det här! ;)

Haha 😜

 

1 timme sedan skrev kossor:

Ta en gummiklubba istället det hörs direkt om skivan är rutten, Börja från skrovsidan slå inåt mot motorn. Det ska låta stumt kännas hårt. Är skivan rutten bonkar det bara låter som du ruskar ett cornflakes paket typ. Fukt finns i alla akterspeglar som har ett trämaterial i aktern. Om du borrar borra då in en bit i skivan samla upp det spån du får från distansmaterialet är det mörkbrunt, eller ljust. Känns det torrt eller blött. Är det brunt och blött, får du tänka i steg två, är det ljust och torrt bare åk. Om du fäller ner motorn och tar tag i riggen sviktar aktern då eller känns den stum? känns aktern stum så är nog inte skivan röten. Det enklaste är att mäta med fuktmätare då får du utslag direkt. 

 

Tack så mycket ska kolla om jag har cornflakes 🙂 

 

Har tidigare försökt svikta akterspegeln med motorn men såg inget sviktande men behöver någon som kikar samtidigt så ska testa igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om möjligt borra innifrån så slipper du göra onödiga hål i båten

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev trucker1:

Om möjligt borra innifrån så slipper du göra onödiga hål i båten

 

Så gjorde jag...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trucker1:

Om möjligt borra innifrån så slipper du göra onödiga hål i båten

 

Om möjligt, ja. Men det brukar vara så förbaskat trångt att det är enklar att reparera hålet utifrån.

6 timmar sedan skrev kossor:

Ta en gummiklubba istället det hörs direkt om skivan är rutten,

Nja, det är inte enkelt att höra om det handlar om att plasten släppt från distansmaterialet eller om distansmaterialet ruttnat. Distansmaterialet kan vara plywood eller massivt trä. Det ger helt olika ljud.

Borra och se om det går att trycka in en spik. Om inte så är distansmaterialet intakt. Går spiken in trögt så går troligen distansmaterialet att "renovera" (genom att vakuumsuga).

Är distansmaterialet mjukt och blött så är det bara såga upp och byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara hunnit banka lite nu, vad jag kan höra så har jag åtminstone inga corn flakes där inne. Det finns ett dovare ljud i mitten om man tånker sig i en linje där motorfästet är uppefrån o ner och ger ej samma studs i klubban. Lämnade in båten för andra saker men ska borra så snart jag får hem den igen. Trångt som satan att komma ner o borra insidan men kanske går montera bort soffa mm.

 

Någon som vet vad det kan tänkas kosta att byta akterspegel eller ev reparera så som bhemac förklarar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nästan alltid under motorbultarna som rötan är värst. Sitter det gamla trimplan eller ekolod m.m. brukar det murkna där också.

 

Om båten är över 20 år är det högst troligt att du har röta i akterspegeln renoverade min 5:e akterspegel förra veckan...

 

Det verkar inte göra någon större skillnad om det står Chris Craft, Crescent, Ryds, Larson eller Terhi på sidan. Plywood ruttnar inte mindre för att det sitter i en svensktillverkad båt.

 

Den halvseriösa metoden:

 

Kapa bort det trä som är dåligt (inifrån) och plasta upp de områden som var dåliga med epoxy och glasfiber. Går relativt fort och blir tillräckligt hållbart. Vidare röta stoppas till ca 70% då vatten inte längre tränger in i trät.

 

 

Den seriösa metoden:

 

För att kunna komma åt inifrån och kapa upp hela akterspegeln så du kan byta allt trä behöver du sannolikt dela på övre och undre skrovhalvorna. När du ändå gör så mycket jobb kan du lika gärna byta stringers under durken också då även dessa troligtvis börjat ruttna. Mycket jobb...

 

Nu vet jag inte hur gammal din båt är men att lämna bort den till någon för att renovera hela akterspegeln kostar gissningsvis mer än vad båten är värd.

 

Om det endast handlar om små områden där ljudet är ihåligt när du knackar kan du förmodligen lungt köra vidare utan åtgärd, annars fixar du en halvseriös lagning själv på några dagars arbete.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev 24-seven:

Plywood ruttnar inte mindre för att det sitter i en svensktillverkad båt.

Det är nog en nyhet för många!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...