Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cam72

Trasig solpanel?

Rekommendera Poster

Hej

 

köpte en sunbeam 100w flexibel på båtmässan förra året som jag tror är trasig, visst ska jag ha mer än 9,65V när jag mäter på trådarna då den är urplockad ur regulatorn?

 

hur tror ni garanti läget ser ut i detta fallet?

 

mvh j

FDA88145-A8CC-4618-82BA-C06451C2D1BE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du har någon garanti står detta på kvittot eller så har affären något generellt skrivet om garanti. Normalt brukar garanti gälla nästan oavsett vad som orsakat felet utom ren vårdslöshet. Garanti är frivilligt att lämna.

 

Sedan finns konsumentköplagen. Den gäller för ursprungliga fel.

Första sex månaderna måste säljaren bevisa att felet inte är ursprungligt om hen inte vill ersätta köparen. Därefter och till tre år efter köpet måste köparen visa att - eller åtminstonne göra troligt - att felet är ursprungligt för att kunna få ersättning.

 

Om säljaren inte vill ersätta dig kan du klaga hos ARN. Ett alternativ kan vara att kontakta tillverkaren eller generalagenten för att få varan utbytt.

 

Normalt ska du ha cirka 20 V på trådarna, men under en presenning utan sol blir det nog inte så många volt. Tänk också på att om en del av panelen är skuggad kan spänningen sjunka mycket.

 

Mackey.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker/frågar högt här, och vet inte hur det ligger till, men beror spänningen på instrålningen? Jag trodde spänningen bestämdes av de fysikaliska egenskaperna hos cellerna så att säga, och att det är strömmen som varierar med instrålningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste hela panelen vara belyst = full spänning.

Sol-itensiteten ger strömmen, är den begränsad av en presenning blir det mindre ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lasse-L:

Först måste hela panelen vara belyst = full spänning.

Sol-itensiteten ger strömmen, är den begränsad av en presenning blir det mindre ström.

 

Akurat!

Täck av båten och mät igen!

Rimligtvis borde du då får en högre spänning!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lasse-L:

Först måste hela panelen vara belyst = full spänning.

Sol-itensiteten ger strömmen, är den begränsad av en presenning blir det mindre ström.

 


Ja, vid partiell skuggning kan jag förstå om spänningen sjunker. Då försvinner ju celler som bidrar till den sammanlagda spänningen. Men när hela är belyst borde väl inte spänningen variera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är tagen under förra våren, nu är den avtäckt och under sol gav den 9.65V samtidigt som min lilla 32wattare gav 19.2V. Den är alltså trasig, synd att jag limmade den med sika 291 🤬 jag tänkte när jag gjorde det att den kommer säkert gå sönder med den tur jag brukar ha 😂

 

tips mottages gärna på hur man enklast får bort panelen och tillhörande sika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om panelen ändå är trasig så är det väl bara att gå loss med stämjärn...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag en tunnare vajer som du drar under kanten, sedan sågar du (drar fram och tillbaka) tills du är igenom. Ta det försiktigt om taket lutar mycket annars skadar du gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Tag en tunnare vajer som du drar under kanten, sedan sågar du (drar fram och tillbaka) tills du är igenom. Ta det försiktigt om taket lutar mycket annars skadar du gelcoaten.

Eller kanske en stark tråd, typ björntråd, så skadas inte gelcoaten alls. Sätt fast ändarna i något som går bra att hålla i, tex en sytrådsrulle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsfiskelina, eller tunnare fisklina går lika bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips, tack!

 

antar att det kommer sitta en del lim kvar på taket, tror ni man kan ta detta med ett rakblad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Cam72:

Mycket bra tips, tack!

 

antar att det kommer sitta en del lim kvar på taket, tror ni man kan ta detta med ett rakblad?

Ja, en rakbladsskrapa, eller vässad spackelspade. Men får du bara grepp med fingrarna om en flik kan du riva av ganska mycket med bara fingrarna. Lägg sedan på citronsyra eller ett speciellt silikonbortagningsmedel så kan du få bort mer. Om nu det biter på sika....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Cam72:

antar att det kommer sitta en del lim kvar på taket, tror ni man kan ta detta med ett rakblad?

 

...eller så täcker du det med en ny solpanel, känns som det enklaste 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

 

...eller så täcker du det med en ny solpanel, känns som det enklaste 🙂

 

Tanken har slagit mig men då blir det svårt att skicka den gamla i retur 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Cam72:

 

Tanken har slagit mig men då blir det svårt att skicka den gamla i retur 😂

Kan du inte skicka den gamla i retur om du skall dölja limresterna med en ny solpanel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Cam72:

 

Tanken har slagit mig men då blir det svårt att skicka den gamla i retur 😂

 

Jag kanske var otydlig. Inte täcka över hela solpanelen med en ny alltså, utan bara eventuellt kvarvarande limrester. Blir ju jättemärkligt om man börjar stapla solpaneler på varandra allteftersom de går sönder 🤣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2st defekt Sunbeam paneler, fick byta båda. Enklast är att ta en mattkniv och skära runt om den skall returneras och vara intakt. Men det är heller inga problem att slita bort den, så hårt sitter inte sika(om du nu bara dragit några strängar). 

 

Det där med volten har inte det att göra med hur fullt batteriet ifråga är? Jag har ett fullt batteri och jag ser på regulatorn att den kör ca 14,2V. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

jag mäter med panelen urkopplad från regulatorn.

 

en annan fråga:

 

jag har ju 2 paneler med separata regulatorer en 32w med en billig regulator som följde med båten och sen den nya 100w med en mppt regulator, är det bättre att lägga båda panelerna parallellt på mppt regulatorn och ha den billiga i reserv?

 

edit: allt är löst med returen, Benns ordnar fram en ny från leverantören, bra service utan tjafs 👍 ska bara ta bort den gamla och lämna in den.

 

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Cam72:

är det bättre att lägga båda panelerna parallellt på mppt regulatorn och ha den billiga i reserv?

Ja

15 timmar sedan skrev Kojak77:

Det där med volten har inte det att göra med hur fullt batteriet ifråga är?

Om  det är en PWM-regulator så blir spänningen över panelen något högre än batteriet.

En MPPT regulator försöker hitta den belastning där panelen ger mest energi vilket brukar ligga på 17-18V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har filékniven och rakbladet fått arbeta.

det gick helt ok när man väl fick upp den i ett hörn och kunde ”filea” bort den.

5C94D918-35E3-426E-A560-A0E53E6A4D19.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...