Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
tobbo166

Måla om däcket

Rekommendera Poster

Hej!

 

Gråa däcket blir för varmt. Om man vill måla om det och passa på att få mer antihalk dessutom.801F1BD3-D322-49B6-904B-35168F8B9BA9.thumb.jpeg.8144a3967c6463f4fb418de059e22f44.jpeg

 

Vad ska man ha för grejor? Vad är minimal arbetsinsats, slipa lite lätt, sedan ny färg? Finns det några lågbudgetalternativ, tex Biltema? Hur gör man för att få till antihalk? Sand? Vad för slags sand, behöver den vara extra ren? Finns en övre gräns för hur mycket sand det får vara, procentuellt sett? Vill ha lite mer antihalk -effekt än ”normalt” nämligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde antihalk yta hemma i trappan för drygt 20 år sen genom att först måla trappan helt och hållet. Sedan tejpade jag runt ytorna som skulle bli antihalkbehandlade, och målade med samma förg. Medan färgen var våt, strödde jag på ett par millimeter tjockt lager med rätt fin badstrandssand, som den var, hemburen i en liten hink. Då färgen torkat, sopade jag bort sanden, dammsög därefter, och målade trappan en gång till.

Resultatet blev snyggt och prydligt, och har hållit fantastiskt bra. Antihalkranden är litet omild mot nylonstrumpor enligt frugan, men bortsett från det är det en prima metod. Man kan ju alltid prova på en bit plywood eller nåt, för att få en uppfattning om hur grov sand man vill använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...