Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
raol

"Brytrulle" sökes - var hittar jag sån?

Rekommendera Poster

Eftersom det går kablar inne i masten som också kan vara runt varandra och runt fall (har tre fall i masten) så är det inte så enkelt som att släppa ner en kedja. Den kan mycket väl ta fel väg den också, eftersom det inte går att se ner genom masten. Därför kommer jag att plocka av mastfoten i höst och dra om allt från grunden, när masten är på marken. Ska samtidigt passa på att ta ur och tvätta alla fall, och se över trissor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Så du ämnar alltså chansa på att fall och kablar överlever eventuell nötning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan inte bli mycket av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Envis - som vanligt. 🙂

 

Det finns de som fortfarande tror att jorden är platt oxå. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Eftersom det går kablar inne i masten som också kan vara runt varandra och runt fall (har tre fall i masten) så är det inte så enkelt som att släppa ner en kedja. Den kan mycket väl ta fel väg den också, eftersom det inte går att se ner genom masten. Därför kommer jag att plocka av mastfoten i höst och dra om allt från grunden, när masten är på marken. Ska samtidigt passa på att ta ur och tvätta alla fall, och se över trissor.

 

Lyssna nu på Farbror P. 

Det är faktiskt precis så enkelt - tro mig. I stort alla master har kablar i sig. Det fiffiga med kedjan är just att det letar sig ner ”rätt” väg utan att trassla sig - varken i kablar eller snören. 

 

Gör du detta funkar allt perfekt i sommar, och du kan ändå plocka mastfot mm och fixa i höst om du kan/vill/orkar/har råd då. 

Det finns alltså inget motsatsförhållande här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Det finns de som fortfarande tror att jorden är platt oxå. 😉

Fast det är inte envishet... det är något annat 😉 

 

86F018AD-1DCB-4539-996B-50364AE1932D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag kan inte få undan kablarna som fallet förmodligen snor sig kring. Kedjan kommer att falla ner genom dem, och löpa lika stor risk att sno sig som innan. Och alldeles oavsett kommer jag inte att riskera mitt eller nån annans liv och hälsa på det viset.

Detta är inget stort problem, men för att underlätta det lite under säsongen ska jag göra en lösning för att kunna hissa seglet från bak i sittbrunnen. Jag förstår egentligen inte varför sittbrunnar ska vara så förbaskat stora. Det kunde gott räcka med 80 cm på längden. Då hade också ruffen blivit dryga metern längre. Och alla linor hade gått att nå från styrplatsen. Resten av sittbrunnen är ju bara oanvändbar yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast vill man ju ha en sittbrunn som rymmer minst lika många personer som båten har sovplatser för. Dessutom är det skönt att kunna sträcka ut sig i den i hamnen; sitta och uggla i en ruff ligger i alla fall inte mig varmt om hjärtat. 

 

Men - tillbaka till ämnet. 

För tredje gången nu - nej; det kommer inte sno sig kring kablar eller fall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint, kommer du hit och klättrar? Inte? Nej, då kan vi släppa den idén.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker man att grejerna snott sig inne i masten så är det väl bara att masta av? Det tar högst en timme och man klarar det själv även om det är praktiskt att vara två.

Väl nere drar man ut allt och sticker igenom skarvade elrör. Sen drar man in allt på en gång. Alla kablar samlas i en plastslang som fästs i vardera ändan. Sen finns det ingen som helst möjlighet att det kan sno sig i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Fint, kommer du hit och klättrar? Inte? Nej, då kan vi släppa den idén.

 

Hahaha, var ni inte tre bröder om båten..?

Har du kompisar..?

 

Hade du haft båten i Stockholm hade du fått veva upp mig i mastkranen, i masten funkar nog inte för jag är för tung och du för klen 🙂 

 

Men - som sagt, metoden funkar jättebra om man inte är jätteenvis och bara ser problem i stället för möjligheter. 

Jag garanterar det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Misstänker man att grejerna snott sig inne i masten så är det väl bara att masta av? Det tar högst en timme och man klarar det själv även om det är praktiskt att vara två.

Väl nere drar man ut allt och sticker igenom skarvade elrör. Sen drar man in allt på en gång. Alla kablar samlas i en plastslang som fästs i vardera ändan. Sen finns det ingen som helst möjlighet att det kan sno sig i masten.


Nej, det går inte att masta av ensam. Inte med mastkranen vi har. En måste stå på kajen och veva, och det finns inte heller nåt lås för vinschen, så släpper man veven åker allt ner. Så två är minimum.

Och, än en gång, för att kunna göra det korrekt kommer jag att behöva borra ur nitarna för mastfoten, ta loss den och sen dra allt. Om jag inte lyckas fästa mastfoten direkt igen kommer båten att vara obrukbar i en eller flera veckor tills jag fått fatt på rätt verktyg och prylar.

Jag förstår inte varför ni ältar och ältar och ältar detta. Masten står tills i höst, punkt slut.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Hahaha, var ni inte tre bröder om båten..?

Har du kompisar..?
🙂

 


Ena brorsan bor i Stockholm och är väl på plats ett par dagar om året i bästa fall.

Andra brorsan bor, som mig, i Göteborg, men har fru och två små barn, och fullt upp med jobb och annat och kan väldigt sällan komma ifrån. Nästa gång han ska upp är en måndag till fredag, men då jobbar ju jag och kan inte vara där.

Farsan hjälpte mig sist, för han är ju där båten är. Men det är ju hur som helst inte aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela är mycket märkligt då båt och mast är från 1981 ungefär och helt tydligt har fungerat utan bekymmer sedan dess fram till att jag gav bort båten. I tio år hade jag den och hade aldrig dessa problem??? 😳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det var inga problem förrän jag drog i två fall, en antennkabel och en kabel till en lanterna i maj. Det är jag som har klantat mig, delvis pga att det var stressigt för ett helt gäng väntade på att få använda mastkranen som vi blockerade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

 

Det finns de som fortfarande tror att jorden är platt oxå. 😉

Är den inte det??

De hade jag ingen aning om.

Reta inte upp er på en seglare som inte har tummen på rätt ställe.

Haver nästan alltid mastat av ensam.

Om "veven" inte har backspärr så är det bara att knyta fast den med ett snöre.

 

jordenplatt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit intressant, men förmodligen också ganska dyrt, att se nån av er försöka masta av, och på, med den kran vi har och vår båt.

 

Tja, masta av går förstås lätt om sakerna inte behöver vara hela efteråt. Det tar bara några sekunder...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kran är en kran.

Troligtvis en hög "pinne" med ett snöre högst upp och en krok fäst i den.

Snöret går till en vevad rulle.

Veven kan låsas med ett annat snöre.

Kroken kopplas till lämpligt plats på masten, gärna så högt som möjligt.

Visa gärna en bild på "din" kran, (inte din näsa), så skall jag ge dej anvisning om hur en händig seglare mastar av utan hjälp och skador.

Givetvis underlättar det om man är flera vid avmastning.

Men det är inte nödvändigt med folk, som springer i vägen och har konstiga åsikter hur det skall gå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Jag förstår inte varför ni ältar och ältar och ältar detta. Masten står tills i höst, punkt slut.

Jag förstår! och det beror på att många här på MG vill hjälpa till och vägleda på bästa vis.

 

Om någon tex. får för sig att bygga om båtens 12 V system till ett 6 V system kommer alla att försöka förklara att detta är jättedumt ända till hen ändrar sig eller själv upptäcker att det kanske inte är så klokt.

 

Just nu försöker många förklara för dig att det är både dumt och onödigt att sätta plåster på ett benbrott, typ...

 

Det är billigare, enklare och bätt att fixa fallet.

Du riskerar att nöta sönder något av det som är indraget i masten och du riskerar också att storen en vacker dag - eller kanske troligare i kuling - inte går att få ner.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostnaden är noll för båda alternativen. Enklare är det att åtgärda till hösten när masten ändå ska ner. Bättre, det kan diskuteras. Nån nötningsrisk föreligger knappast. I kuling är jag långt från båten. Jag slutar segla så fort det närmar sig tvåsiffrig vindstyrka. Nej, detta är inget problem. Bara ett störande moment, som jag kommer att mildra med en temporär lösning över säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Men det är inte nödvändigt med folk, som springer i vägen och har konstiga åsikter hur det skall gå till.

Håller helt med.

Vår gamla kran saknade backspärr men hade istället en bandbroms. Mycket tvivelaktig funktion, jag brukade säkra med en tamp men jag också sett de som "sjösatt" masten bredvid båten. De var fö ganska många men han som skulle hålla i veven släppte den och gick iväg. Ibland blir det för många kockar, är man själv så har man koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Raol, menar du att fallet går så trögt så du måste använda winsch sista metrarna utan att du det minsta är rädd för att något går sönder i masten? Hur lätt går fallet om du knyter i en lina så du kan dra det hela vägen upp utan att ha seglet kopplat?

Redigerad av Botved
Felstavat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fallet ligger bara över trissan i masttoppen. Den lär hålla. Kollade den när masten var nere senast. Jag skulle tro att jag kan dra upp med bara kroppskraft om jag verkligen försökte och kämpade i flera minuter, men jag är väldigt fysiskt svag, så vinschen gör det hela enklare och snabbare.

Jag har inte testat att dra upp en lina så, men är linan obelastad så antar jag att det går hur lätt som helst. Fallet blir ju inte spänt då.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ledsen om du skrivit om detta innan, men har du testat din falldragning utan nån rulle? Det kan ju vara bra att testa, kanske går det ändå, kanske är det nåt annat som omöjliggör falldragningen.

 

Om det går men du är orolig för slitage på båten kan du ju överväga att tejpa nån glatt film över nocken för att undvika slitage. Biltema borde ha något.

 

(sen förstår jag inte riktigt varför ett trasslat fall skulle löpa trögare vid belastning? Känns nästan tvärt om.)

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade liknande problem i fjol på vår ena båt. Det visade sig att det fanns en liten skada på fallet som gjorde att den inte löpte som det skulle över trissan i toppen. När vi drog ur det och drog i ett nytt var problemet löst. Genom att dra i fallet obelastat kände man tydligt att något gick fel vid ett speciellt läge. Oavsett så skulle jag avråda att använda grejor som kärvar så winsch måste användas för något som normalt ska gå lätt att dra upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även innan var jag mer eller mindre tvungen att använda vinschen de sista 3-4 decimeterna, där en normalstark person förmodligen skulle kunna dra hela vägen. Jag är rätt rejält svag, som sagt.

Fallet är oskadat. Inspekterade det när masten var nere. Det är en gradvis ökning av motstånd. Exponentiell, känns det som. Nästan helt utan motstånd i början, väldigt tungt på slutet. Som jag skulle förvänta mig av fall som är runt nåt annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev AndW:

Ledsen om du skrivit om detta innan, men har du testat din falldragning utan nån rulle? Det kan ju vara bra att testa, kanske går det ändå, kanske är det nåt annat som omöjliggör falldragningen.

 

Om det går men du är orolig för slitage på båten kan du ju överväga att tejpa nån glatt film över nocken för att undvika slitage. Biltema borde ha något.


Nej, det skulle ge på tok för mycket motstånd. Bara att leda fallet genom brytblocket på rufftaket i stället för att dra rakt ut från masten ger märkbart mycket extra motstånd, så att låta det glida hårt spänt över en stel kant skulle vara förödande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det lite märkligt att du drabbas av problem som vi andra inte riktigt förstår.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår? Vad är det ni inte förstår? Att det är trögt att dra upp seglet är det svårt att förstå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snarare att du väljer att köra vidare utan att lösa problemet. En antal ring (eller annat fabrikat) är nog bästa nödlösningen precis som skrevs tidigare. Vi har ersatt alla brytblock med sådana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...