Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torsson

VP 170B Kylproblem

Rekommendera Poster

Hej.

Har haft problem med kylningen på min 170B. det började med att motorn kokade, kylarslang sprack och tempmätaren sköts i molekyler. Fixade slagen och bytte tempgivare sen var det dags att ta upp den. Nu har den varit ståendes i garaget i 2 år och nu tänkte jag NU JÄVLAR SKA DEN I.. Började med att byta en sprucken ruta vilket tog mig en halv evighet och sen körde jag ut den och koppla på vatten på intaget för att provköra. såg då att slang till sötvattenskylningen hade hoppat av hur och när detta hände vet jag inte, efter ha löst detta körde jag igång motorn med vattenslangen kopplad på intaget, såg då att det sprutar vatten över hela motorrummet vilket jag lokaliserat till rör som ska sitta på oljekylaren. Ska det röret bara sitta nertryckt eller hur ska detta sitta fast?, det är givetvis på oåtkomlig plats men lyckades få bild på det.

 

Tacksam för instruktioner om hur man löser detta.

IMG_2097.JPG

IMG_2102.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska sitta en grej på avgaslimpans undersida, som håller ner röret. Gummipackningen på röret är inte original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah okej. för det enda som höll fast röret var ett spännband från biltema runt motorfästet och sen att rören sitter fastbultade i impellerhuset.

 

Spännbandet verkar dock ha suttit där i år och dar

 

Ska kolla ifall jag hittar korrekt packning och får dit det. annars får jag riva ur motorn då kylarslangar och rör lossnar hej villt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett vanligt problem att dessa packningar inte håller fast rören som det är tänkt. Flera jag pratat med har limmat ihop det hela när de tröttnat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske måste bli att limma då fästet som inte sitter har utgått som en del annat på denna motor. Frågan är bara vilket lim som fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ändå väntar på nya packningar bestämde jag mig för att ta en titt på termostaten då jag haft värmeproblem, och till min förvåning ser jag detta..

 

Vart fan kommer skruven ifrån. eller är det medvetet för att hålla termostaten lite öppen eller bara otur att någon lyckats tappa ner?

IMG_2120.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte köra vattenslangstryck in i motorn!

Den skall själv suga ur tex. en hink som du fyller med slangen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...