Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bambilambi

Smuts i halkskyddet på däck

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Jag undrar vad ni har för tips för att få bort denna skit som fastnat i halkskyddet på skarndäck tex. 

Pillar man med en tandpetare så försvinner det. 

Men om man vill göra det snabbare. Vad har ni för tips? 

Avfettning och högtryck? 

15291405410631116323098784667544.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rotfruktborste från Ica, 21.95

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en dunk med Alg&mögeltvätt på Biltema. Fyll en pumpduschflaska och gå sedan på med en rotborste, skölj av med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Rotfruktborste från Ica, 21.95

 

2 timmar sedan skrev pseudonym:

Köp en dunk med Alg&mögeltvätt på Biltema. Fyll en pumpduschflaska och gå sedan på med en rotborste, skölj av med vatten.

Bra tips!

När jag vårrustar min båt ser det iallmänhet fördjäkligt ut i detta halkmönster, allsköns skit har fastnat där. Då lägger jag först på ett rengöringsmedel avsett lokaltrafikfordon, entreprenadmaskiner och storkök(!) det får ligga där omkring 10 minuter sedan spolar jag bort allt med ett turbomunstycke i högtryckstvätten.

 

Hade liknande små missförgningar häromveckan på rufftaket, det togs bort med rubbing och polermaskinen, då jag ändå hade den framme och kopplad.

Men ett bra rengöringsmedel och rotfruktsborste går nog lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat ett ganska nytt rengöringsmedel som heter Abnet. Det är väldigt effektivt och lättarbetat. Miljövänligt ska det också vara enligt tillverkaren. 430:- för en femlitersdunk, och det ska spädas med vatten. Jag tycker det är överkomligt för att vara en båtprodukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ann

3 timmar sedan skrev Rollen:

Jag har provat ett ganska nytt rengöringsmedel som heter Abnet. Det är väldigt effektivt och lättarbetat. Miljövänligt ska det också vara enligt tillverkaren. 430:- för en femlitersdunk, och det ska spädas med vatten. Jag tycker det är överkomligt för att vara en båtprodukt.

 

Vet du om det är snällt mot vaxet eller om det löser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abnet är skitbra tvättmedel men jag rekommenderar att man tvättar med ett vaxshampoo efteråt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd nämndes rengöringsmedel MAC A25. Det har utgått och ersätts med Tixo Tuff S Multitvätt. Jag har testat detta och det är mycket effektivt, även i halkmönster. En 5 liters dunk kostar 425 kr HÄR.

Vi använde 10% blandning, sprayade på och spolade av med vattenslang.

 

Så här beskrivs det:

"Tixo Tuff S som ersätter Mac 123 och Mac A25 är ett milt alkalisk tvättmedel som doseras med vatten efter behov. Löser trafikfilm, insekter, bromsdamm, fett, olja, sot och atmosfäriskt nedfall mm. Efektiv båttvätt, husvagnstvätt, fasadtvätt, markistvätt, plastmöbeltvätt mm. Löser grönalger och svartmögel. Ger vid applicering en lätt tixotrop film. Mycket skumbildande. Effektiv vid enbart avspolning med högtryckstvätt. Normal verkningstid 5-15 minuter. Doseras i sprayflaska / spruta / foamlance. 1 del Tixo Tuff S + 9 delar vatten är normalt vid regelbunden tvätt. Var noga med all avspolning så inga rester finns kvar. Får inte appliceras i direkt solljus eller på solvärmda ytor. Tixo Tuff S är också ett utmärkt rengöringsmedel för all tänkbar interiörtvätt. Till plast, vinyl, läder, skinn mm. Dosera 2-5 % till normal smuts och 10% vid svår smuts."

 

PS. Köpte även en Teakcleaner ruggit bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...