Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lewis01

Annat än teak på badbryggan?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har för tillfället en ny badbrygga utan trä på ännu. Någon som testat annat träslag än teak?

Redigerad av Lewis01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cumaro,  Bankirai/Kirai, Ipé, Massaranduba mfl

Cumaro och Bankirai brukar användas till pooldäck. Håller minst lika bra som Teak men kostar en tredjedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tryckimpregnerad furu.

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Funderar lite på bangkirai men känner inte till nån som använt det och hur det ska skötas och beter sig hop med saltvatten. Prismässigt handlar teaken om ca 10.000 och bangkirai om ca 2-3000kr för bryggan som är ca 1x3 m. 

 

Har du egen erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bla använt Bankirai men seglar i sötvatten. Men det finns mycket att läsa om Bankirai och det är inte sämre än teak.

 

2 timmar sedan skrev Pentax:

Jag har tryckimpregnerad furu.

 

Jag gjorde en sittbrunnsdurk av brunfärgade tryck. Utomhus under några år och fortfarande snyggt. Men man får hålla tyst om det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-15 vid 23:22 skrev Lewis01:

Tack för era svar. Funderar lite på bangkirai men känner inte till nån som använt det och hur det ska skötas och beter sig hop med saltvatten. Prismässigt handlar teaken om ca 10.000 och bangkirai om ca 2-3000kr för bryggan som är ca 1x3 m. 

 

Har du egen erfarenhet?

När det gäller denna storlek hade jag valt det "billigare" träslaget. stor skillnad,

Jag bytte på min lilla brygga på Flippern till teak, och det blev dyrt,,, men bra,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Historiskt är det så att vi i Europa använt teak, det har funnits i länder vi haft handel med. Färg och lukt är ju också lite annorlunda. Teak är välkänt hos oss.

På andra ställen i världen har andra träslag använts pga tillgång.

Men regnskogarna har skövlats på sin teak och den teak man har idag är odlad. Det är inte alls samma sak som den riktiga regnskogsteaken, mjukare och torrare. Hållbarheten är inte alls lika bra längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...