Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jimpak89

Nån med erfarenhet av Fjord 21 DC?

Rekommendera Poster

Har länge varit ute efter en DC båt och nu dök denna upp, ser välplanerad ut för sin storlek och jag gillar verkligen utseendet. Dock så sitter det en Volvo penta aquamatic 145A, B23 , 145hk i den. Har läst mig till att denna båt är ganska tung för sin storlek, är motorn då tillräcklig för båten eller kommer den få jobbigt att plana och bara dra en massa bränsle? Någon med erfarenhet av detta? Tack på förhand! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tidigare brygggranne hade en sådan med just den motorkonstellationen. Den gick ganska ok enl. honom, styvt litern. Hur noga han kollat det vet jag inte. Dock ska tilläggas att han var ute mest själv, och ju mer man lastar desto känsligare blir en liten maskin.

När han drog iväg så hoppade den upp ganska omgående men som sagt han var själv i båten.

Dock ska sägas att alla dess DC21:or,  Coronet, Ockelbo, Fjord etc etc trivs bäst med minst en V6:a i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, ja jag misstänkte nästan att dem kanske mådde bäst med minst en V6a. Men får åka och provköra och se. Så svårt med första inombordare att veta vilken motor kontra båt man ska välja. Gillade verkligen båten! Om den nu planar och har en marschfart på 20-25 knop, tror du den skulle gå tungt och dra mer bränsle än om de suttit en V6a i? Tack för svar! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några deciliter hit eller dit i förbrukning är väl skit samma. Fördelen med en V6:a är ju bottenvridet jämf. med en 4:a.

Min båt är cabinvarianten av Coronet 21DC vilket då gör den tyngre, sitter en VP V6 och den vill ha mellan 1,5-1,7 L/D i 22-23 knops marschfart. Tror den toppar runt 30 men det är ointressant 

Men man märker att ju mer last desto segare upp i plan. 

Coronetens bottenvinkel är 24° medans jag tror att Fjorden har 18° vilket är positivt för en mindre maskin

Men som sagt bara testa om du trivs med båten, men tänk på att det blir segare och segare för varje person som ska med. Planar gör den nog utan problem men kan ta ett tag att kliva över tröskeln.

Trimplan är ett måste vid lite last, och att kunna balansera upp båten.

Sedan brukar jag alltid tjata om avgaslimpan vid båtköp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid tyckt att Fjord 21HT är snyggare (kanske inte så viktigt) 🙈

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis för svar!:)

 

HumptyDumpty, ja de där är ju tycke och smak, jag har en HT båt idag men vill testa DC nu, tror den passar mina behov bättre och jag gillar den till utseendet mer :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jimpak89:

Har länge varit ute efter en DC båt och nu dök denna upp, ser välplanerad ut för sin storlek och jag gillar verkligen utseendet. Dock så sitter det en Volvo penta aquamatic 145A, B23 , 145hk i den. Har läst mig till att denna båt är ganska tung för sin storlek, är motorn då tillräcklig för båten eller kommer den få jobbigt att plana och bara dra en massa bränsle? Någon med erfarenhet av detta? Tack på förhand! :)

 

En bland de snyggaste dc som byggts enligt mitt tycke, motorn räcker nog till om du inte vill ha ett fartvidunder, dessa fanns med B20 och B30 i min barndom och de pinnade på ganska duktigt ändå. Har haft en Ockelbo dc 21 med en 171 a och 290 drev de räckte gott för att få fart i aktern. Många glömmer att med us motor v 6 v 8 har man svärmor i aktern från början. På den tiden Ockelbo tillverkades gjordes test med v8 an och aq 171 det skilde 4-5 knop mellan 8 an och 4 an aq väger 170 kg och 8 an ligger nog på en 350 kg många kilo du slipper med B 23 an en mycket hållbar och bra motor. Fjordarna är som ockelbon väldigt lättdrivna i vattnet. Lycka till med ditt ev köp.😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag har en Fjord 21 holiday som är lite tyngre än 21dc.Det satt en B20 i från början som vi trimmade på flera sätt men den var ändå för klen när det var lite folk i båten.Bytte till en insprutad v6 med samma effekt som en gammal V8 (220hk) och båten blev perfekt.Tidigare gjorde båten 22knop på topp och nu 35.Jag vet att jag tittade på båtar med aq171 o de påstods göra 30knop som bäst.Jag gillar volvo's 4cyl då båten blir lite lättare men det är nog i spannet 145-171 den behöver minst.Bra ljudisolering o Trimplan så funkar det nog?//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Brawn:

Hej,jag har en Fjord 21 holiday som är lite tyngre än 21dc.Det satt en B20 i från början som vi trimmade på flera sätt men den var ändå för klen när det var lite folk i båten.Bytte till en insprutad v6 med samma effekt som en gammal V8 (220hk) och båten blev perfekt.Tidigare gjorde båten 22knop på topp och nu 35.Jag vet att jag tittade på båtar med aq171 o de påstods göra 30knop som bäst.Jag gillar volvo's 4cyl då båten blir lite lättare men det är nog i spannet 145-171 den behöver minst.Bra ljudisolering o Trimplan så funkar det nog?//Thomas

Det är stor skillnad på en B 20 och en aq 171 16 v de kommer liksom inte från samma planet, spelar ingen roll hur du trimmar en B20 de har inte ens lika slagvolym. Ockelbon vi hade gjorde 33 knop med tre pers dock utan packning de tycker jag räckte för oss iaf.  Var bara att trimma drevet rätt, proppen precis i ytan.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

Det är stor skillnad på en B 20 och en aq 171 16 v de kommer liksom inte från samma planet, spelar ingen roll hur du trimmar en B20 de har inte ens lika slagvolym. Ockelbon vi hade gjorde 33 knop med tre pers dock utan packning de tycker jag räckte för oss iaf.  Var bara att trimma drevet rätt, proppen precis i ytan.

Det var precis så jag menade.Volvofyrorna passar bra i 21fotare och får man tag i en med 2,5litersvevaxeln så blir det ganska bra.Min Fjord väger 2ton körklar så B20 funkade inte.Ockelbon o Fjord Dc är något lättare sådär är de små motorerna ändå bättre.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Brawn:

Det var precis så jag menade.Volvofyrorna passar bra i 21fotare och får man tag i en med 2,5litersvevaxeln så blir det ganska bra.Min Fjord väger 2ton körklar så B20 funkade inte.Ockelbon o Fjord Dc är något lättare sådär är de små motorerna ändå bättre.//Thomas

Håller med till fullo :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, de vart köp och hemfärden till sjöss gick kalas, intrycket jag fått av båten är verkligen bra, rejäl båt som gick otroligt fint i vattnet och planade snabbt! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...