Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Leonardo

Laddning av batteri till utombords elmotor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tänkte inhandla en elmotor till gummibåten tillsammans med en batterilåda för att det ska vara bekvämt att lyfta i och ur batteriet.  Batterilådan jag tänkt köpa har polskor och ciguttag. Funderar nu på hur man löser laddningen bäst?

 

Det jag tänkte på var om man kunde sätta ett ciguttag i bänkkistan och ladda via ciguttag->ciguttag? Och i så fall, hur bör ciguttaget i bänkkistan vara kopplat för att det ska laddas på bästa sätt, utan att "störa" laddning av förbrukningsbatterierna?

 

Förbrukarkretsen är 2 6-volts AGM i serie. Till elmotorn har jag tänkt ett 12V vanligt marinbatteri. Tänkte förvara marinbatteriet i bänkkistan när det inte används och ladda det under tiden, från solpaneler och ev. landström.

 

Tacksam för tips och förslag kring detta. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har lite samma projekt på gång...

har delarna hemma men inte hunnit koppla ihop något ännu

här är tråden där jag fick svar på några av mina funderingar och hoppas att det hjälper till...

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en liten DC/DC i en plastlåda som steppar upp 8-14V till 14,4V ut, ihoptotad med en färdig modul från Kina. Då kan jag ladda utombordarbatteriet från den stora batteribanken om det kniper. I vart fall behöver jag inte bry mig om vad för laddning som är påkopplad till båten i övrigt (eller inte).

 

Tror det finns färdiga liknande som man sätter i husvagnen, för att ladda husvagnsbatteriet från bilen. Inte sällan gör klena kablar och spänningsfall till eluttaget på bilen att även om det är 14V framme vid generatorn/batteriet är det ibland flera volt lägre i kontakten vid lite last. Den prylen säkerställer att det finns 14V till husvagnsbatteriet.

 

Exempel (fast inte den billigaste):

https://www.leab.eu/en/products/dc-dc-converters/12v-12v/dc-dc-booster.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DC/DC modulen jag länkade till i den andra tråden är både step up och down. Man kan ladda från 8-35V källa. Den har även en ställbar strömbegränsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...