Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
MattiasW82

Hur hänger detta ihop?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en billig katamaran star cat 420 med kompletta segel och rigg. (Trodde jag) Denna var tänkt att tjäna som kul semesterunderhållning. 

 

Delen som binder ihop bommen med masten, bomfäste tror jag det heter, saknas. Bommen syns till vänster på första bilden. 

 

Var får man lämpligast tag på denna del och vad heter den vilken typ är det?

 

Som ni förstår av ovanstående är jag helt novis på detta. 


Tack på förhand!

8EEBE343-CB87-4720-B249-B616E6CB2029.jpeg

CE962938-5F05-406E-A49F-DD8AB440D6A7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bommen och masten ser ju inte ut att ha hört ihop från början. Så det bästa vore ju om du kan kontakta den tidigare ägaren och höra om denne haft nån speciallösning på detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel och bom är nya och låg i nytt emballage vid köpet. Enligt förra ägaren hade det brunnit i förrådet det förvarats i. Han beställde nytt för ca 15 år sedan men det blev aldrig använt. 

 

Jag köpte båten i höstas men har inte haft tid och möjlighet att titta mer på det förrän nu. Jag får ingen kontakt med förra ägaren, hoppas därför på hjälp här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittar inte någon 420 bland starcat, men det kan bero på mig, men som tidigare inlägg påpekar så verkar bom och mast inte hänga ihop. Alltid bra om man kan hitta info/bilder på nätet/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev s841:

hittar inte någon 420 bland starcat, men det kan bero på mig, men som tidigare inlägg påpekar så verkar bom och mast inte hänga ihop. Alltid bra om man kan hitta info/bilder på nätet/C

Om man bild söker på Google ”star-cat 420 katamaran” får man bilder likt nedan. 

DF802880-8ECF-48CA-AB76-D1B6E1DA534B.jpeg.6e3f73da2d0ae9ed303604b4233d2fd3.jpeg

men jag förstår inte vad jag behöver för delar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns det något firmanamn på förpackningen? Du kan ju höra med båtskrotarna. Tackel&tåg har massvis med grejer. Hör med Benns och Seldén.

I sista hand skulle jag leta i skrotlådan hos en metallhandlare efter ett par användbara aluminiumbitar och göra något med vinkelslip och borr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Fanns det något firmanamn på förpackningen? Du kan ju höra med båtskrotarna. Tackel&tåg har massvis med grejer. Hör med Benns och Seldén.

I sista hand skulle jag leta i skrotlådan hos en metallhandlare efter ett par användbara aluminiumbitar och göra något med vinkelslip och borr. 

Problemet är att jag inte alls vet hur det ska se ut, jag vet inte vad jag ska fråga efter. Har aldrig varit i kontakt med segelbåtar innan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maila samma bilder som du lagt ut här, den som sysslar med segelbåtar förstår direkt vad problemet är och har kanske sett lösningen förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar avsedd att gå utanpå en skena (för spinnbom t.ex.) 

Vad TS behöver är med samma idé, men ska sitta i likrännan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv varit ihop med både Benns och Selden för att få ett bomfäste fixat till min mast.

Det jag köpte är detta: https://www.benns.se/mast-rigg/bom-1/bombeslag/boom-brkt-100-111-no-hooks

Tror det var 8mm brett i öppningen för bommen (Max bredd). Men ser ut att ha varit ett fäste som skall gå i likrännan. De är billigare och kan säkert hittas från någon annan typ av liten entypsbåt som används vid tävlingar.

Likt denna: https://www.benns.se/mast-rigg/bom-1/bombeslag/gooseneck-slider-t4-h60-al

Sen en passande plunch till (Benns namn, heter något annat).

 

Som sagt: sätten är många, så länge det fungerar 😃

Mät och kolla med Benns, så fixar det sig säkert.

 

Edit: Ta ned masten och kolla med seglet hur långt ut bommen behöver sitta fast, så det inte blir fel där sen.

Redigerad av soderholm
Ändrat bredden för bomfästet till 8mm efter koll i mailen med Benns. Tagit bort Skot/Revtravare för det svänger inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på "Gooseneck Slide" sen behöver du en toggle mellan dem (Gooseneck Toggle).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev LuminaL:

Sök på "Gooseneck Slide" sen behöver du en toggle mellan dem (Gooseneck Toggle).

Det är nog precis vad som behövs, används tydligen på Hobie Cat, de som säljer sådana vet nog.

 

Gooseneck Assembly.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...