Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Ljungen

Dricksvatten i båten.

Rekommendera Poster

31 minuter sedan skrev raol:

har jag inget större behov av att duscha ofta,

Skulle du få oväntat besök så finns det ju våtservetter ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎06‎-‎13 vid 19:34 skrev Mackey:

Om du fyller behandlat vatten från vattenverk behöver du inte blanda i något alls, det håller i många månader. Vill du vara lite säkrare så använd något vattenkonserveringsmedel, tex. Aqua  Clean.

 

Om du fyller vatten direkt från brunn är det bra att filtrera vattnet innan man släpper in det i tanken och vattenkonservering är att rekommendera om man vill spara vattnet en längre tid.

 

Läs mera här.

 

Mackey

Men han kanske funderar på hur ren tanken är och hur man rengör den eller för den delen vattnet när det stått ett tag i den gamla smutsiga tanken! Köp två olika burkar i närmsta båttillbehörs affär, en med grönt lock och en med blått lock, följ instruktionen.

kommer du åt så skura upp tanken innan och skölj ett par ggr kan aldrig skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-15 vid 13:34 skrev raol:

Förutsatt att tanken är ren, ja.

 

Det är ju iofs ganska lättfixat mha dricksvatten, lite tid och en halvliter Klorin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en skruvad lucka på tanken, så nån gång får jag väl tummarna ur och gör ren den på insidan. Men slangar och annat från tanken till kranen byter jag i så fall samtidigt. Men det är lååångt ner på priolistan. Behovet av vatten ombord finns bara nån vecka per säsong, och mina tiolitersdunkar funkar faktiskt bra. Båten dagseglas nästan uteslutande pga tidsbrist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Det finns en skruvad lucka på tanken, så nån gång får jag väl tummarna ur och gör ren den på insidan. Men slangar och annat från tanken till kranen byter jag i så fall samtidigt. Men det är lååångt ner på priolistan. Behovet av vatten ombord finns bara nån vecka per säsong, och mina tiolitersdunkar funkar faktiskt bra. Båten dagseglas nästan uteslutande pga tidsbrist.

Eller... fyll upp tanken med drickvatten och en halvliter Klorin genom påfyllningshålet, pumpa tills det börjar lukta klor. 

Låt stå så över natten. 

Segla gärna med båten under tiden. 

Skölj med dricksvatten så det slutar lukta och smaka klor. 

Klart. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, så enkelt är det inte. Klor och plastslangar är inte nån bra kombination heller.

 

Ordentligt skrubbning och genomsköljning och sen byte av allt som inte är metall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Nej, så enkelt är det inte. Klor och plastslangar är inte nån bra kombination heller.

 

Ordentligt skrubbning och genomsköljning och sen byte av allt som inte är metall.

 

Jo - det är faktiskt exakt och precis så enkelt, och klor i så svag koncentration och plast och metall fungerar faktiskt utmärkt. 

Duger bra till den dagen du orkar göra en stor insats. 

Jag lovar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, det är det inte. Men det spelar heller ingen roll. Vattenbehovet är så litet att det nog är först kanske 2020 som jag åtgärdar tanken. Det finns otroligt mycket att göra innan. Hela träinredningen, t ex, ska ju åtgärdas. Om jag måste byta eller om det räcker att skrapa och måla återstår att se, men det är nog tre veckors heltidsjobb för en person det handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Nix, det är det inte. Men det spelar heller ingen roll. Vattenbehovet är så litet att det nog är först kanske 2020 som jag åtgärdar tanken. Det finns otroligt mycket att göra innan. Hela träinredningen, t ex, ska ju åtgärdas. Om jag måste byta eller om det räcker att skrapa och måla återstår att se, men det är nog tre veckors heltidsjobb för en person det handlar om.

Okej - då verkar du veta bättre än Palmolive som tillverkar Klorin och där tipset kom ifrån. 

Så kan det ju vara ibland. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så kan det vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

Nej, så enkelt är det inte. Klor och plastslangar är inte nån bra kombination heller.

Mina slangar är tillverkade av PVC. Är det en bra kombination?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varförtar du med vatten när du seglar i dricksvatten?

Jo jag vet svaret, men ändå, varför?

 

Dessutom är säkert Biltemas vatten billigt och därmed också dåligt, precis som Lidl-vatten.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Varförtar du med vatten när du seglar i dricksvatten?

För att få ett kallt, gott vatten i en praktisk förpackning.

Dessutom, jag dricker vare sig öl, läsk eller juice. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema vatten, herre gud.

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev maxipelle:

Mina slangar är tillverkade av PVC. Är det en bra kombination?

Jag säget; det funkar alldeles utmärkt. PVC används i bl a pool-anläggningar, och där förekommer som bekant klor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Biltema vatten, herre gud.

 

😁

Ja, fy. 

Jag rekommenderar Kjell-vatten istället. 

 

D294CEC6-4F20-47E0-9D81-CD378B11D0BD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, fy. 

Jag rekommenderar Kjell-vatten istället. 

 

D294CEC6-4F20-47E0-9D81-CD378B11D0BD.jpeg

Vi uppmanas ju att vara källkritiska, jag tror inte alls att det är rent källvatten i dom flaskorna, men som etiketten anger, Kjellvatten.

 

Sedan, som vanligt, pågår diskussionerna alldeles för länge, popcornen är slut, det finns inte längre någo källa att ösa mer fakta ur, i detta ämne är det totalt urvattnat, urkramat, det är torrt, öken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Varförtar du med vatten när du seglar i dricksvatten?

Jo jag vet svaret, men ändå, varför?

 

 

 

 

En relevant fråga. Hade jag seglat på insjöar hade jag tagit vatten ur sjön och filtrerat det, åtminstone som backup.

 

Så gör jag när jag paddlar eller idkar annat friluftsliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättar ur min vattentank på våren med Yes och en ny disktrasa, sköljer sedan ur några gånger.

 

Under sommaren så dricker vi vattnet ur tanken om vi behöver men har med oss flaskvatten eftersom vi vill ha bubblor i det. Om vattnet har varit i tanken längre än någon månad så finns det en svag plast smak. Men jag tror det beror på slangarna (borde byta dem) och inte tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-18 vid 20:30 skrev raol:

Ja, så kan det vara.

 

 

Jag hade nog kört med tungt vatten i ditt fall. Då far tankarna inte lika lätt upp i det blå.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ArneRadar:

En relevant fråga. Hade jag seglat på insjöar hade jag tagit vatten ur sjön och filtrerat det, åtminstone som backup.

Backupen är en pyts!

Planen är att till nästa säsong sätta in en vattenrening med UV-ljus och sluta fylla vid bryggan. Toppa tanken innan man går in i någon vik.

Vattnet jag dricker hemma är exakt samma vatten och också "renat" med UV-ljus.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har 65liter vattentank i vår båt, körde ett rengöringsmedel förra säsongen och inför denna öppnade vi luckan och rensade tanken invändigt samt bytte lite slangar. Båten är från 1976 och tank samt en del grejor är fortfarande original.

 

Inga problem att dricka vattnet varken förra eller denna säsongen, dock kom det några flagor / lossnade lite beläggningar förra sommaren.

 

Vi gör av med en tank på 4-5dygn, och pumpar ur och fyller nytt om det stått en vecka eller så.

 

Har aldrig behövt fylla från osäkra ställen än, utan det är stadsvatten i större städer.

Redigerad av cetex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...