Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Grodhavsseglarn

Hur koppla ihop olika solceller

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har köpt en båt utrustad med en Solara SR135TL solcellsregulator och en 68W Solara panel från 2004.
På nätet kan man läsa att regulatorn är av 3 stegs PWM-typ och klarar 140 Wp Module power, Solar power 90-350W max load current 8A.

Jag är osäker på vilken spänning solcellen ger men såg något på nätet som pekar på 18.5V

 

Jag råkar ha två solcellsenheter till som jag skulle vilja kunna koppla in i båten :

Jag har en mobil 50W SUNWIND utvikbar  grej med 6 små paneler, toppspänning: 18V. Max ström: 2,78A (Sea sea)

Dessuttom har jag en Sunwind 50W monokristalin böjbar, toppspänning 17,6 V. Max ström 2,84 A. (Sea sea)

 

Nu till frågan.

Bör jag parlellkoppla alla 3 solcellerna till regulatorn eller seriekoppla?

Såg något om att man måste sätt en diod på varje enhet om man parallellkopplar för att undvika att ström går bakvägen, Stämmer det ? Hur bör dessa var beskaffade och var får man tag i sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Grodhavsseglarn:

Bör jag parlellkoppla alla 3 solcellerna till regulatorn

Ja men du bör lägga en Schottky diod i serie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev bhemac:

Ja men du bör lägga en Schottky diod i serie.

De sitter väl oftast redan diod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Caribic410:

De sitter väl oftast redan diod?

Ja fast den är till för att koppla förbi en felaktig panel vid seriekoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken fråga då jag har flera paneler parallellkopplade.

Varför ska man ha en Schottly-diod?

Ja, den hindrar att det går ström "åt fel håll" men vad händer då?

Blir skuggade paneler varma av ström från de som inte är skuggade och man förlorar laddning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Back-ström kan skada skuggade paneler. Inte så vanligt men det händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och hur mycket kräm stjäl en sådan där diod..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

...och hur mycket kräm stjäl en sådan där diod..?


Borde väl bli spänningsfallet gånger den aktuella strömmen. Det är nog därför just en schottky-diod används, för att den har mycket lågt spänningsfall. Säg 0.4 V vid 5 A (närmare 100 W i panelen), så blir det 2 W.

Jag kanske är helt ute och seglar här, men jag tror det är så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är att överarbeta med att montera dioder i en sån här installation.

Jag har kört i många år med en fast panel och en lös som kopplats parallellt via ett uttag mot regulatorn utan några som helst problem. Däremot har jag separata säkringar på dessa ingångar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev rekommenderad att köra med en diod till varje panel.

I ingången på regulatorn ligger en diod, den kortslöts för att kompensera spänningsfallet till de externa dioderna..

Och jag fick en regulator med 3 ingångar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man googlar så finns det de som förordar seriekoppling. Men det kanske är när man har en dyrare regulator som omvandlar överspänning till mera ström ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man då sätta en Schottly diod i serie på plus kabeln på varje solcell?

Vad ska det vara för data på dioden?

 

Första stället jaghittade som säljer dioder är Elfa. Dioden kostar bara några kronor men de vill ha 120 kr i frakt. Är det en sådan man ska ha?

https://www.elfa.se/sv/schottky-diod-20-do-201ad-rnd-components-rnd-1n5820-at/p/30092904?q=*&filter_Buyable=1&filter_Category4=Småsignals+Schottky-dioder&filter_Category3=Dioder&page=8&origPos=8&origPageSize=50&simi=100.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Grodhavsseglarn:

Om man googlar så finns det de som förordar seriekoppling. Men det kanske är när man har en dyrare regulator som omvandlar överspänning till mera ström ??

 

 

Vad är fördelen med seriekoppling? Jag kan bara se nackdelar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp på eBay om ni inte har någon lokal elektronikaffär. Vet att det kommer någon "tull/post" kostnad nu i sverige också.

Annars så kolla efter någon gammal elektronikapparat som har stora komponenter i sig. Kan finns i dem att löda loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Gaidin:

 

Vad är fördelen med seriekoppling? Jag kan bara se nackdelar...

 

Har du 2st paneler i serie så få du en högre spänning. Om de då skuggas och bara ger 8V/st  ex.vis så får du då ca. 16V och det kan ladda ditt 12V batteri. Men regulatorn måste klara max spänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gaidin:

 

Vad är fördelen med seriekoppling? Jag kan bara se nackdelar...

Om har massa paneler, ska dra ström långt bort så behöver du inte ha så grova kablar för att minska förluster.

Knappast tillämpligt på små fritidsbåtar men.. annars ser inte jag heller nån mening i seriekoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Grodhavsseglarn:

Ska man då sätta en Schottly diod i serie på plus kabeln på varje solcell?

Vad ska det vara för data på dioden?

 

Jag satte min inne i panelen på plus kabeln.

 

Den behöver vara större än max strömmen/spänningen från panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man räknar på att en 100W panel så lämnar den i snitt 400W/dygn dvs 33A. Ett spänningsfall på 0,4V ger en förlust på 13W vilket motsvarar 1,3%. Gör man sen som Lasse-L och tar bort den diod som alltid sitter på ingången i regulatorn så är förlusten 0.

Dioderna kostar någon krona (sök på forumet, jag har lagt upp eBay länkar).

Det händer att solpaneler går sönder, oftast syns det som en av-bränning. Det är inte så vanligt men det händer och alltid med parallellkopplade paneler. Dioden är en billig försäkring tycker jag.

 

Seriekopplingen är bra om man har långa kablar. Förutsättningen är att panelerna är lika stora. Skuggas en panel så kommer den inbyggda dioden att koppla förbi den och man förlorar bara vad den panelen skulle ge. Nackdelen är att man inte enkelt kan koppla in fler paneler. Ska man göra det får man sätta en regulator för varje slinga. Regulatorn måste vara av MPPT-typ.

 

På en sommarstuga med 40m kabel och 500W solpaneler så är det däremot vettigt. Där sitter det fem paneler i serie till varje regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev soderholm:

 

Har du 2st paneler i serie så få du en högre spänning. Om de då skuggas och bara ger 8V/st  ex.vis så får du då ca. 16V och det kan ladda ditt 12V batteri. Men regulatorn måste klara max spänningen.

 

Jag skulle nog säga att om du har två paneler i serie och skuggar en av dem så får du ingen laddning av den andra heller. Lite som att skruva ur en lampa från en julgransbelysning.

 

Jämför med din egen panel som består av seriekopplade celler, skugga en av dem och du får närmre noll ampere i laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev soderholm:

 

Har du 2st paneler i serie så få du en högre spänning. Om de då skuggas och bara ger 8V/st  ex.vis så får du då ca. 16V och det kan ladda ditt 12V batteri. Men regulatorn måste klara max spänningen.

Om en panel skuggas partiellt är det ungefär som att löda in ett motstånd i serie - den klarar inte lämna någon energi (ström) att tala om alls. Om den ger så lite som 8V (olastad) är den i princip utan funktion. Lastas en sådan panel dyker spänningen direkt till nästan ingenting.

 

Genom att istället parallellkoppla panelerna så behöver det vara minst ett skuggat parti på alla paneler för att samma sak skall inträffa, dvs att laddningen uteblir. I mitt fall har jag tre på rad, och om jag får en skuggning tvärsöver så har jag ändå 2/3 av panelkapaciteten kvar då bara en blir "avbrott" i.

 

Edit: Gaidin hann före...

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Om man räknar på att en 100W panel så lämnar den i snitt 400W/dygn dvs 33A. Ett spänningsfall på 0,4V ger en förlust på 13W vilket motsvarar 1,3%.

 

Va? Hur räknar du där???

 

Panelen lämnar väl aldrig mer än maxströmnen, troligtvis runt 5 A, och förlusten (i effekt) blir baserat på den strömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Om man räknar på att en 100W panel så lämnar den i snitt 400W/dygn dvs 33A.

Knappast, en 100-Wattare ger mellan 0 och ca 5 Ampere. Man kan inte summera Ampere över dygnet......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

 

Jag skulle nog säga att om du har två paneler i serie och skuggar en av dem så får du ingen laddning av den andra heller. Lite som att skruva ur en lampa från en julgransbelysning.

 

Jämför med din egen panel som består av seriekopplade celler, skugga en av dem och du får närmre noll ampere i laddning.

 

Vet att om en panel skuggas så tappar man effekt i den andra också. Men är väll lite skillnad på hur mycket de skuggas också?

 

Min MPPT med 20W panel pulsladdar upp till 13,5V/0,3A (tror jag det var) när solen var 170 grader från panelens mitt. Så panelen var helt i skugga. Troligen reflekterat mot något objekt. Sen har jag en fläkt på en 10W panel. Förra sommaren när solen lyste rakt in i den på förmiddagen så orkade den inte snurra fläkten. Döm om min förvåning när jag gick förbi någon timme senare när solen gått bakom vårt hus som så skuggade. Då snurrade det för fullt, fast den var helt i skugga. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Seriekopplingen är bra om man har långa kablar. Förutsättningen är att panelerna är lika stora. Skuggas en panel så kommer den inbyggda dioden att koppla förbi den och man förlorar bara vad den panelen skulle ge. Nackdelen är att man inte enkelt kan koppla in fler paneler. Ska man göra det får man sätta en regulator för varje slinga. Regulatorn måste vara av MPPT-typ.

 

En liten fundering här: Talar du om dioden som finns mellan plus och minus inne i "kopplings" boxen? Den går från minus till plus. Vet att vissa paneler borde ha dioder inbyggda i panelen också, kanske dem du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

 

Va? Hur räknar du där???

 

Panelen lämnar väl aldrig mer än maxströmnen, troligtvis runt 5 A, och förlusten (i effekt) blir baserat på den strömmen.

 

Utgår ifrån att han menade Wh/dag, vilket e lite annat än vad solpanelen kan ge per timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev soderholm:

 

Utgår ifrån att han menade Wh/dag, vilket e lite annat än vad solpanelen kan ge per timme.

Japp, ett vanligt skrivfel. En 100W panel ger ca 33Ah per dygn och skickar man 33Ah genom något som ger ett spänningsfall på 0,4V så tappar man 13Wh av de totalt 400Wh panelen ger per dygn.

 

3 timmar sedan skrev soderholm:

Talar du om dioden som finns mellan plus och minus inne i "kopplings" boxen? Den går från minus till plus.

Japp den sk bypass-dioden:

 

bypass diode.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den fina bilden, förklarar allt. Har inte tänkt på det så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående laddningen så skall det inte vara solens ljus som ger ström utan strålningen från den. Det förklarar också varför min fläkt inte snurrade vid fullt ljus mot panelen men snurrade för fullt senare när den var helt i skugga. Har förstått att en panel skall kunna ladda dygnet runt, men då det skulle bli en för bra lösning så tillåts de inte att fungera på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...