Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Buttern

Bred last i Europa

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

 

Vi har en båt som är 308cm bred. I Sverige kan jag transportera båten, enligt reglerför odelbar last, utan tillstånd om jag skyltar med "bred last"-skylt och reflexskyltar.

 

Jag planerar att åka kanalerna i Europa och önskar då transportera båten genom Danmark och till Tyskland, vilka regler gäller då? Finns motsvarande regler i dessa 2 länder eller är det bara i Sverige som vi har denna möjlighet?

 

MVH

JO

Redigerad av Buttern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma fråga eftersom jag vill ta reda på om vi kan ta med vår båt ner till Kroatien 2020. Den är 280 cm bred och det bör ju gå bra genom Sverige om man skylar upp ekipaget på rätt sätt och har rätt dragbil, körkort, släp så klart. 

 

Men vad gäller i Danmark, Tyskland, Österrike och Kroatien???

 

JO, vad kom du fram till?

 

mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Tyskland vet jag krävs tillstånd för bredare än 2,55m

Upp till 3m är hyfsat enkelt, dock får du inte köra mellan vissa klockslag i rusningen morgon och eftermiddag. 

Över 3m = krångligt. Misstänker poliseskort och körförbud 06-22

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Tack för informationen. Det låter ju rimligt.

Nu håller jag på och söker efter rätt myndighet/organisation som kan hjälpa till att få fram en dispans/tillstånd.

Tur att man är i god tid...

 

om någon mer sitter på ytterligare kunskap i ämnet så dela gärna 🙂

 

tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt denna blog så borde det gå att dra båten genom Danmark. Upp till 310cm bredd.

Frågan är vilken bredlastskyllt man skall ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bra inlägg om en intressant resa.

 

Jag har försökt få officiella svar från Danmarks- Tysklands- Österrikes- och Kroatiens ambassader. 

Fick bra länkar till relevant dansk hemsida. Min uppfattning är att Svenska skyltar är ok

Tyskland har hänvisat till två olika organisationer inkl. ADAC. Inget svar fr någon av dom. Men bloggen och andra sidor plus svar skvallrar om att en dispens behövs. Men vart och hur man söker letar jag fortfarande efter. 

Har inte hört något fr Österrikes eller Kroatiens ambassader men någon skrev att det bara är Tyskland som kräver dispens. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...