Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
frhar

Ny plotter. Med eller utan touch?

Rekommendera Poster

Planerar att köpa ny plotter. Tittar mest på B&G då jag är intresserad av deras funktioner för segling. 

 

De flesta plottrarna (MFD) på marknaden i dag verkar ha touchdisplayer, utan knappar. Är ni några som har det och hur fungerar det i lite sämre väder, som regn när det är kallt och vid sjögång?

 

De plottrar som jag är mest intresserad av är Vulcan 7, Zeus3 7 och Raymarin eS75. Det är skiljer rätt så mycket i pris mellan de olika alternativen och jag har också lite ont om plats. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Touch funkar dåligt med handskar. De viktigaste funktionerna (zoom t.ex.) vill jag ha på knappar.

 

I övrigt är touch trevligt i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev rejas:

Touch funkar dåligt med handskar. De viktigaste funktionerna (zoom t.ex.) vill jag ha på knappar.

 

I övrigt är touch trevligt i mina ögon.

Jag gillar egentligen touch-skärmar, men som nämnts handskar, nej... blöta fingrar funkar inte alltid heller, sedan blir skärmarna flottiga och fulla med fingeravtryck tids nog, en dröm för en forensiker.

Om det var Claes eller Kjell som sålde fingervantar för smatphonanvändare, skall jag låta vara osagt, men dom var väl i "icke sjömansmässiga färger" och i små storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Icke sjömansmässiga färger" har jag inga problem med :) Små storlekar är värre.

Det jag tänker mest på, förutom kalla fingrar i regn, är när det rullar ordentligt och man behöver zooma eller göra andra inställningar på plottern i busväder i trånga vatten. Min erfarenhet är att det är då plottern är som bäst, trots att jag alltid har papperskorten i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Zeuss 3 kan man sköta alla funktioner med antingen knapp eller pekfunktion.

Det går också att stänga av pekfunktionen om skärmen skulle gå bananas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Vulcan 7 och Simrad NSS 7 (i princip samma som Zeus3). Båda fungerar utmärkt men NSS har lite fler funktioner och framförallt den stor knappen som gör att man kan zoom in/ut. 

Jag tycker nog den dyrare är värd den extra kostnaden men visst skulle man klara sig med den billigare.

Handskar tycker jag inte är något problem eller rättare sagt, de gör alltid att man blir klumpig och åker alltid av ändå när man kan trycka på knappar.

Priserna brukar vara bra nu tex att man får sjökort på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. 

Det skiljer rätt mycket i pris mellan vulcan o zeus 3. Frågan är om det är värt det och att knapparna underlättar så mycket. 

Jag tror väl det men behöver bara kunna motivera för sambon (och mig själv) kostnaden. 

 

Har även lite intron plats på instrumentpanelen ovanför luckgaraget på rufftaket. 

Är också lite fundersam hur jag kopplar den till min nx2 server för att få seglingsfunktionaliteten. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har en Vulcan 7, jag hade faktiskt två stycken ett tag bredvid varandra där den ena var i inzoomat läge medan den andra var utzoomad för bättre överblick på området. Hade både segelbåt och snipa samtidigt och lånade över den ena till snipan för att kunna köra just så med plottrarna. Numera har jag bara en båt kvar och då oxå en 7-tummare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@pseudonym

Du kände aldrig att det blev problem med bara touch när det är lite stökig sjö? Det är väl det jag funderar mest över, och priset...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har iallafall inga problem med enbart touchskärm, har haft det sedan de kom ut redan med Garmin 720 för 10 år sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en plotter med knappar och, oftast, bredvid en padda med touch. Trots att jag har en stabil båt blir det oftast plottern som jag justerar ffa zoomen på eftersom det ör svårt att komma rätt på toch-skärmen när det gungar eller stampar. 

Många gånger hittar jag zoom-knappen på känn utan att titta på plottern. Skulle inte funka med en med bara touch. 

För rutt-planering är paddan med sin touch oöverträffad men i dagligt bruk är plottern med knapparna bäst. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en plotter med touch skärm och den gången jag behöver byta så blir det en som har knappar. 

 

Just vid dåligt väder och sjögång så är det betydligt lättare att hantera plottern med knappar än via skärmen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Har en plotter med knappar och, oftast, bredvid en padda med touch. Trots att jag har en stabil båt blir det oftast plottern som jag justerar ffa zoomen på eftersom det ör svårt att komma rätt på toch-skärmen när det gungar eller stampar. 

Många gånger hittar jag zoom-knappen på känn utan att titta på plottern. Skulle inte funka med en med bara touch. 

För rutt-planering är paddan med sin touch oöverträffad men i dagligt bruk är plottern med knapparna bäst. 

Precis så har jag åxå. Knapplotter å touchpadda.

Paddan har jag mest för ev mätning planering och där jag inte har kort i plottern.

Skulle jag byta plotter blev det definitivt med knappar fast jag har inte kört så att jag använt endast touchutrustning... det kanske skulle funka men det störrisker som finns med vatten handskar osv vill man ju inte ha, framförallt när det är sjögång trång och kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev frhar:

Det skiljer rätt mycket i pris mellan vulcan o zeus 3. Frågan är om det är värt det och att knapparna underlättar så mycket. 

Det där är en väldigt svår fråga. Jag har båda plottrarna bredvid varandra och använder bara zoomen med knapp menjag har tvingat mig att bara köra touch och visst funkar det och man vänjer sig. Men det var skönt när jag fick gå tillbaka till knappvarianten. Beror nog också lite på var man seglar, vi gick igenom en trång skärgård och det blev väldigt mycket zoomande.

Det går ganska fort att glömma hur stor prisskillnaden var....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det antagligen en Zeus3 7. Ska bara lista ut hur den ska få plats ovanför luckgaraget. Ev ryker kompassen och så får jag ha en handkompass som reserv om plotter lägger av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha mätt och provat mig fram måste jag välja lite.

I dag har jag plotter, kompass, logg (multiinstrument) och vindinstrument. 

Antingen rycker kompassen eller multiinstrumentet. 

 

Kompassen kan ev ersättas med en handhållen kompass om plotter lägger av alt kan logg o annan info speglas till plotter. Vet faktiskt inte vad som är bäst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du kommer bli nöjd, det är en grymt trevlig kompis.

Min kompass åkte ut i förra båten eftersom den läckte. Satte en Silva UN70 på huvudskottet och ett extra fäste i sittbrunnen. Som aldrig använts.

I nuvarande båt åkte kompassen på rattpedistalen ut till förmån för mina plotters. Kom just på att fartygets enda kompass är pejlkompassen jag brukar ha i fickan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla råd. 

Allt monterat och fått plottern att hämta data från nexusnätverket. Fick dock köpa en extrakabel för att få nmea0183 till vhf’en. 

Har inte kommit ut på sjön än men bara på den korta tid jag provat vid bryggan så är jag glad att jag köpte en plotter med ratt o knappar. 

 

Nästa steg är att fundera på ais, transponder eller bara att lyssna. Men det får bli båtens julklapp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå Vulcan 7.

Har nyligen skaffat en dylik och monterat i segelbåten.

Hur har ni gjort med ekolod?

Är det en vansinnig tanke att köpa en akterspegelsgivare och klistra på insidan av skrovet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Dadid:

 

Hur har ni gjort med ekolod?

Är det en vansinnig tanke att köpa en akterspegelsgivare och klistra på insidan av skrovet?

 

 

Så har jag gjort nyligen. Funkar fint. Givaren tappar helt klart en del effekt genom klister och skrov, men den har inte tappat bottenkontakt på 60+ meter och det går fint att se skillnad på hård och mjuk botten, bottenvegetation och fiskar/fiskstim syns också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev frhar:

Nästa steg är att fundera på ais, transponder eller bara att lyssna. Men det får bli båtens julklapp. 

För att må bra så är det viktigt att båten får dyra och fina julklappar ;)

Jag rekommenderar absolut transponder, tex en Matsutec som har både egen display och GPS.

Sjöfartverket spelar in all AIS trafik. Skulle båten sjunka så kan JRCC se var den slutade sända.

Får man bommen i huvudet och tuppar av så kommer andra se att båten beter sig konstigt eller så kan JRCC spåra båten. Man får väldigt mycket extra säkerhet om man lägger till lite och får transponder.

Svajankrar man är en fristående AIS bättre, den drar lite ström och kan vara igång dygnet runt så att andra ser mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dadid:

Är det en vansinnig tanke att köpa en akterspegelsgivare och klistra på insidan av skrovet?

Ja och nej. Klistra inte, det är inte ovanligt det inte fungerar så bra och då ska det vara enkelt att flytta. Glykolfylld burk är bättre.

Det går ju också oftast att monter en akterspegelgivare på akterspegeln!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "burk" med vätska fram är ju en betydligt mer krävande konstruktion. Klistra tar nån minut, sen härdar det 1-2 dygn och därefter är det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev raol:

En "burk" med vätska fram är ju en betydligt mer krävande konstruktion. Klistra tar nån minut, sen härdar det 1-2 dygn och därefter är det klart.

En bit avloppsrör, lite epoxi och glykolvatten? Går ganska snabbt.

Jag har sett ett antal givare som limmats med sika och som gett dåliga djupangivelser och ett helsike att göra om, ibland med följd att man måste köpa en ny givare.

Själv satte jag i epoxi, på ett mycket noga utprovat ställe. Visade bara några meters djup. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röret måste formas noga för att passa mot skrovytan. Limningen måste bli helt tät. Röret måste även tätas uppåt, och ev är höjden begränsad, t ex i en förpik. Givaren måste också fixeras "svävande" inne i röret, i rätt riktning. Mycket jobb.

 

Sika och liknande är ju bara att skrapa bort, med skrapa eller stämjärn. Lätt att göra om eller göra ogjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför göra något ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...