Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nilsnobbing

Gasolkök med engångstuber i båt

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Seawolf:

 

Hela frågeställningen i denna tråd är hur man kan åstadkomma en billig, lätt men användbar kökslösning för en liten båt. 
Hur man gör i en större bo-båt är en väldokumenterad, men totalt annorlunda sak.

Mitt i prick! Jag verkligen ambivalent i denna fråga. Man vill ju ha en trygg lösning, men också en rimlig och praktisk. En full installation blir det inte, det är helt utanför denna diskussion. 

 

Det lutar åt att använda det beställda köket (som också är inköpt för våra campingäventyr) i kombination med en gasvarnare. Jag råkar ha en sån liggande från en tidigare, mer normalt utformad, båt. Renoverade f ö gasol systemet där så helt off är jag inte. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert ett mycket dugligt modernt kök. Ser ut att ha en stålarmerad slang från gasbehållaren vilket ökar på säkerheten mot läckage. Om det finns sidovindskydd att tillgå så blir det ännu bättre.

I min lilla Albin 57 har jag dock ett litet spritkök då jag föredrar spriten framför gasol även om effektiviteten är mycket högre med gasol. Har även en liten brännare man kan ta iland och ha bredvid grillen eller om man nu vill steka i sittbrunnen istället för att stänka ner i hela den trånga ruffen. Men det var ju inte den diskussionen det handlade om.

5CD04CA3-9881-45A4-8BFD-26BA491BC4F7.jpeg

153B0370-BCD3-49DF-870F-CDD7DA313825.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Minuten:

säkert ett riktigt bra kök, men vart tar gasen vägen om tuben börjar läcka eller kanske säkerhetsventilen i tuben börjar släppa ut gasen? tänk på att gas är tyngre än luft och lägger sig på lägsta platsen i båten, räcker med en liten gnista för att den skall tända. Jag skulle ha gjort en riktig gasinstallation i stället, med ett dränerat utrymme för gasflaskan efter konstens alla regler.

 

Som jag beskrev tidigare, det är nästan omöjligt att uppnå en explosiv blandning med dessa engångstuber.

De gasololyckor som inträffar sker alltid med fasta installationer.

 

Jag har utbildat en massa folk från räddningstjänsten. Jag brukar fråga vad de har för kök  om de har båt, husbil eller husvagn. Alla utom en hade gasolkök. Undantaget hade spritkök men hade aldrig använt det.

De säger att om man ser till antalet olyckor och ställer det i förhållande till mängden gasol som används så är gasol mycket säkert.

Köken med engångstuber tyckte de var särskilt bra, man ska bara tänka på var man förvarar extra tuberna. Kompisen (svåger=brandbefäl) har tuberna i brevlåda i pushpit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller verkligen med bhemac, dessa gasolkök är säkra. Även med fasta installationer är det faktiskt svårt att "uppnå" explosiv blandning ombord. Jag brukar länka till följande filmade sevärda experiment https://youtu.be/Yxm3uMy6MPI

 

Absolut farligast ombord är applikationer för flytande bränslen. Lite spill som inte syns som lätt sugs upp av brännbara material, personskador vid påfyllning av varma spritbehållare osv. Var många år delägare och verksam i en tillverkare av båt- och friluftskök. Vi hade en del kontakter med försäkringsbolag bl.a. i samband med olyckor. Spritköksolyckor var det som förekom mest.

Redigerad av ArneRadar
Fick tillslut ordning på länken.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Videon säger oss att det verkligen skall vara rätt (eller fel egentligen)  förhållanden och omständigheter för att få till en explosion. Det finns ju gasvarnare som fungerar på 12 volt. Har en sån i sommarstugan där vi har gasspis. Brukar testa varnaren genom att öppna ventilen på en gasbrännare på några meters avstånd. Det tar inte många sekunder innan larmet går. Helt klart en billig försäkring. I övrigt brukar jag spreja lite såpvatten på slangar och anslutningar i början av säsongen för att se eventuella läckor. Gasgrejer är av naturliga skäl gjorda med höga säkerhetsmarginaler. Ingen tillverkare eller importör är beredda att ta ersättningskrav och rättsprocesser bara för att få sälja...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag måste bara sticka ut lite. Jag har vari på en brandövning där man först ställde in vanliga gasol behållare och eldade på dem. Det som hände var att säkerhetsventilen öppnade och gasen strömmade ut som en eldkastare. När man sedan värmde upp en engångsbehållare blev det en sådan explosion så att de stängda dörrarna på 20-fots containern behållaren låg i flög upp, en av dem lossnade av explosionen! Så jag vill bara framföra brandmännens ord: - De är de farligaste gasbehållare som finns då de ej har någon säkerhetsventil! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför skulle man elda på dem?


Det som diskuteras här är säker förvaring så att de inte läcker in i båten och bildar en farlig gasblandning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Hylta-Calle:

De är de farligaste gasbehållare som finns då de ej har någon säkerhetsventil! 

Ja, de ska inte hamna i någon brand därför bör man tänka på var man förvarar extra tuberna.

Alla tryckbehållare som utsätts för stark värme blir farliga så även tex eldsläckare. Sen har vi flytande bränsle och inte minst plasten som brinner bra.

Fast en riktig båtbrand brukar ju vara över på någon minut sen är det bara ev diesel på vattenytan som brinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hylta-Calle:

Hej,

jag måste bara sticka ut lite. Jag har vari på en brandövning där man först ställde in vanliga gasol behållare och eldade på dem. Det som hände var att säkerhetsventilen öppnade och gasen strömmade ut som en eldkastare. När man sedan värmde upp en engångsbehållare blev det en sådan explosion så att de stängda dörrarna på 20-fots containern behållaren låg i flög upp, en av dem lossnade av explosionen! Så jag vill bara framföra brandmännens ord: - De är de farligaste gasbehållare som finns då de ej har någon säkerhetsventil! 

Notera att det gäller så gott som alla aerosoler. Tänk t ex flaskan med 5-56 som ligger någonstans, finns säkert i så gott som alla båtar. Eller liknande (startgas, smörjmedel, rengöringsmedel osv)

 

De som jag vet förolyckats med spisar har alltid varit spritköks-ägare, där man t ex fyllt på en slocknad brännare, men som inte hade slocknat riktigt. Ingen med gasolkök. 

 

Jag hade kört engångs-gasol och sedan tagit iland köket vid användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som förolyckats har nog till största delen gjort det med gasol. Gamla slangar, otäta kopplingar mm. Läser man rapporterna så verkar de ha ansträngt sig för att få lämna det jordiska med en stor smäll. 

Fotogen kan ställa till det oftast också pga dåligt underhåll eller försökt tanka under drift.

Men spritköken svarar för de flesta olyckorna. Oftast brännskador eftersom man inte sett lågan pga sol mm. Eller att lågan inte har slocknat när man ska tanka.

Man kan ju också funder på vad som händer när en halvfull flaska med T-sprit hamnar i en eldsvåda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi har landat i att köpa köket jag länkade till ovan, och använda det ombord (man har liksom inte alltid valet att gå iland om man lagar mat till havs). Jag känner mig rätt trygg  med detta efter alla dessa diskussioner och inlägg. Men som extra försäkring monterar jag en gasvarnare.

 

Tack för engagemanget!

 

/N.N

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många olika åsikter och tankegångar här, ingen som tänkt på att kontakta sitt försäkringsbolag och se vad de säger om de olika alternativen? På försäkringsbolagets Svenska sjö,s hemsida så finns en läsvärd brochyr om gasolen, med namnet tänk först tänd sedan, här är länken till denna: Brochyren Tänk först, tänd sedan

 

Ring gärna ditt egna bolag och diskutera kök, värmare och gasol med dem så får ni reda på vad som gäller om en olycka skulle råka vara framme för just dig i dessa fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Litet förtydligande när det gäller engångsbehållare. Jag känner mig helt trygg med att ha ventilbehållare ombord där man självklart skruvar av applikationen från behållaren efter användning och förvarar behållaren på ett betryggande sätt.

 

En punkteringsbehållare, som måste sitta ihop med applikationen över behållarens livslängd, och som syns på illustrationer i försäkringsbroschyren i inlägget ovan skulle jag ALDRIG ta ombord. Här är risken för läckage mycket stor även om det fortfarande faktiskt är svårt att "uppnå" explosiv blandning.

Redigerad av ArneRadar
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-18 vid 08:14 skrev nilsnobbing:

Hej!

 

Vi har landat i att köpa köket jag länkade till ovan.... 

 

/N.N

 

Jaha ja. Beställde köket och det kom i går. Risig passform på grejerna och en grej trasig. Så fick man ännu en gång lära sig att man inte ska köpa billig skit... 

 

Skickar tillbaks skiten och köper istället ett Primus Kinjia för 4 gånger pengarna. Antagligen ett bättre köp. 

 

Så kan det gå 🙄

 

Trevlig midsommar! 

Nils Nobbing 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kök var det som var det dåliga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev AndW:

Vilket kök var det som var det dåliga?

Detta: https://ribatex.se/r-sonic-barbar-dubbel-gasspis?fee=4&fep=21059&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

 

Kanske hade jag otur. Köket verkar bra på många sätt. Man dock se att kökets delar (främst höljet) satts samman utan någon noggrann passning. En spak som låser fast tuben har fastnat så att det nu inte går att spänna fast den ena av tuberna. Bra funktion annars, med den kan man mycket snabbt koppla i från tuben när man inte använder köket. Men den bör ju fungera då... 

 

N. N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ett trangiakök med gasolbrännare och engångstub i båten i flera år. Det fungerar utmärkt. (Har inte plats för ett pentry.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Man dock se att kökets delar (främst höljet) satts samman utan någon noggrann passning.

Det är ett billigt kök, lite slarvigt gjort. Men det brukar funka. Förhoppningsvis har det dyrare alternativet bättre kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tråkigt att det inte var bra. Är sugen på att slänga ut vårt tvålågiga spritkök men vill gärna ha två lågor, även om det är sällan man använder det. Kanske blir två enlågiga där det ena är undanstuvat nästan jämt.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Tråkigt att det inte var bra.

Sats 200 spänn och testa. Man ska ju ändå ha ett i reserv hemma!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-06-22 vid 21:12 skrev nilsnobbing:

Detta: https://ribatex.se/r-sonic-barbar-dubbel-gasspis?fee=4&fep=21059&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

 

Kanske hade jag otur. Köket verkar bra på många sätt. Man dock se att kökets delar (främst höljet) satts samman utan någon noggrann passning. En spak som låser fast tuben har fastnat så att det nu inte går att spänna fast den ena av tuberna. Bra funktion annars, med den kan man mycket snabbt koppla i från tuben när man inte använder köket. Men den bör ju fungera då... 

 

N. N

 

Är det inget som går att justera? Det mesta sånt är enklare att göra än att fara runt och byta/skaffa annat. Hur som, mitt enkelkök från Jula har funkat utan problem. Fördelen med att handla på varuhus i närheten är ju annars enkelheten att reklamera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Seawolf:

 

Är det inget som går att justera? Det mesta sånt är enklare att göra än att fara runt och byta/skaffa annat. Hur som, mitt enkelkök från Jula har funkat utan problem. Fördelen med att handla på varuhus i närheten är ju annars enkelheten att reklamera.

För all del, det skulle antagligen gå. Men jag gillar inte att behöva meka med helt nya grejer för att få dem att fungera. Det bådar inte gott inför framtiden. Tror nog jag lämnar tillbaks det. Fast det får bli sen. Nu semestertripp till Tyskland per bil. 

 

Auf wienerschitzel! 

 

Kpt Nils Nobbing 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat ett en-lågesköket (alla verkar vara samma, detta såldes på Jula för ringa 180 spänn). Riktigt bra! Varmt så in i h-ve! Får bygga en lite värmesköld för att inte elda upp båten. 

 

Aldrig mer spritkök tror jag. Får se hur länge jag orkar springa med tuben till ankarboxen över natten bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...